24 679 läst ·
437 svar
25k läst
437 svar
Köpa första robotklipparen. Funderar på Mammotion Luba.
Jag tycker ju inte det. Tyvärr ser det ut så på ett antal ställen på tomten. Av 2200 kvm gissar jag att den helt sabbat runt 200 kvm sedan köpet i våras. Några sönderkörda områden är i ett hörn, om nu det är en ursäkt, men de flesta helt oförklarligt. Men jag fått läsa inlägg här som lovordar maskinen som aldrig har buggar, fungerar felfritt för de som är vana med appar och är bra på engelska, så jag gissar att det är mitt fel på något sätt.tttomten skrev:
Nja ditt fel tror jag inte riktigt på.Hep skrev:
Jag tycker ju inte det. Tyvärr ser det ut så på ett antal ställen på tomten. Av 2200 kvm gissar jag att den helt sabbat runt 200 kvm sedan köpet i våras. Några sönderkörda områden är i ett hörn, om nu det är en ursäkt, men de flesta helt oförklarligt. Men jag fått läsa inlägg här som lovordar maskinen som aldrig har buggar, fungerar felfritt för de som är vana med appar och är bra på engelska, så jag gissar att det är mitt fel på något sätt.
Här har jag betydligt fler leråkrar än tidigare, en del kan säkert tillskrivas mig men mestadels så är det helt klart klipparens fel.
Forumen på nätet är fulla med folk som klagar på just att den agerar jordfräs, än mer efter att flerpunktsvändningen togs bort.
Jag hoppas dock på ismaskin vändning framöver, då svänger den mjukt in mot kanten och ut igen. Men vi får se om det kommer någon.
4G-täckningen är bristfällig på min tomt (massor av handovers) så jag har istället byggt extremt bra WiFi över hela gården för att få klipparen att fungera. De utan medföljande RTK-antenn har fruktansvärt svårt att hålla sig på banan om de inte får sin GPS-korrigering i tid (och WiFi är oftast sämre än 4G här). Kan vara värt att ha koll på. De flesta som har problem med att klipparen kör där den inte får köra verkar ha problem med för dåligt Internet. Det tänkte inte Mammotion på när de tog bort RTK-antennerna från produkterna sina.
Men att klipparen gräver upp gräsmattan är det största problemet. Enligt Mammotion så får man inte klippa när det är blött eller fuktigt, men inte heller när det är torrt. Så frågan är när man skall klippa?
Jag hoppas dock på ismaskin vändning framöver, då svänger den mjukt in mot kanten och ut igen. Men vi får se om det kommer någon.
4G-täckningen är bristfällig på min tomt (massor av handovers) så jag har istället byggt extremt bra WiFi över hela gården för att få klipparen att fungera. De utan medföljande RTK-antenn har fruktansvärt svårt att hålla sig på banan om de inte får sin GPS-korrigering i tid (och WiFi är oftast sämre än 4G här). Kan vara värt att ha koll på. De flesta som har problem med att klipparen kör där den inte får köra verkar ha problem med för dåligt Internet. Det tänkte inte Mammotion på när de tog bort RTK-antennerna från produkterna sina.
Men att klipparen gräver upp gräsmattan är det största problemet. Enligt Mammotion så får man inte klippa när det är blött eller fuktigt, men inte heller när det är torrt. Så frågan är när man skall klippa?
Klicka här för att svara