Ska köpa ett fordon i Tyskland och ringde därför min bank för att höra hur jag får ut kontanter till detta, cirka 7 000 EURO. Det är helt omöjligt fick jag höra, men jag kan ta ut 4 000 SEK i en bankomat per dag om jag vill!
Okej men jag behöver en betalmetod där säljaren får sina pengar ganska så direkt eller inom någon timme vid köpet, jag kan inte stå och vänta "1 bankdag" på att pengarna ska överföras. Nej tyvärr, det är också omöjligt.
Hur föreslår du att jag får ut mina pengar då? "Nej det går inte".
Så frågan till forumet blir, hur sjutton gör jag!?
Okej men jag behöver en betalmetod där säljaren får sina pengar ganska så direkt eller inom någon timme vid köpet, jag kan inte stå och vänta "1 bankdag" på att pengarna ska överföras. Nej tyvärr, det är också omöjligt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Bedrövligt att man inte får disponera sina egna pengar som man vill men allt har väl med rädslan för penningtvätt att göra.K Karl Heinz skrev:Ska köpa ett fordon i Tyskland och ringde därför min bank för att höra hur jag får ut kontanter till detta, cirka 7 000 EURO. Det är helt omöjligt fick jag höra, men jag kan ta ut 4 000 SEK i en bankomat per dag om jag vill!
Jag har konto i Danske bank enbart för att den är den enda bank? som kan föra över pengar till Tanzania utan problem.K Karl Heinz skrev:
Visserligen måste jag växla 2 ggr, från SEK till USD och sedan från USD till TZS men det brukar jämna ut sig med valuta skillnaderna så det blir i stort sett samma belopp i slutändan.
Jag har i år fört över 250 000 den 6e januari och sedan 150 000 till för typ 14 dagar sedan, båda gångerna har pengarna kommit fram några timmar efter orderläggning.
Betalar man Express avgift kostar det 650 kr och pengar finns på mottagarens konto inom några timmar.
Inom EU borde det bli både snabbare och billigare...
Jag hade ett liknande problem när jag skulle köpa en tomt i Kap Verde.
Det jag gjorde till slut var att fixa ett eget bankkonto där i samma bank som säljaren hade, föra över pengar dit och sedan vid köpetillfället föra över till hans konto, då gick det direkt.
Jag fick dock föra över pengar till mitt nya konto i 50.000-kr stötar, en per dag.
Det jag gjorde till slut var att fixa ett eget bankkonto där i samma bank som säljaren hade, föra över pengar dit och sedan vid köpetillfället föra över till hans konto, då gick det direkt.
Jag fick dock föra över pengar till mitt nya konto i 50.000-kr stötar, en per dag.
Öppna konto i nån euro land!K Karl Heinz skrev:Ska köpa ett fordon i Tyskland och ringde därför min bank för att höra hur jag får ut kontanter till detta, cirka 7 000 EURO. Det är helt omöjligt fick jag höra, men jag kan ta ut 4 000 SEK i en bankomat per dag om jag vill!
Eller ta ut cash via nån kort som inte tar avgift hos Forex.
Revolt funkar också
Jag använder WISE, ett prisvärt sätt att handla i andra valutor. Transaktionen sker med ett digitalt kort i din telefon eller ett fysiskt kort. Mottagaren behöver inte ha samma bank.K Karl Heinz skrev:
https://wise.com/gb/blog/how-does-wise-work