Ska köpa ett fordon i Tyskland och ringde därför min bank för att höra hur jag får ut kontanter till detta, cirka 7 000 EURO. Det är helt omöjligt fick jag höra, men jag kan ta ut 4 000 SEK i en bankomat per dag om jag vill!

Okej men jag behöver en betalmetod där säljaren får sina pengar ganska så direkt eller inom någon timme vid köpet, jag kan inte stå och vänta "1 bankdag" på att pengarna ska överföras. Nej tyvärr, det är också omöjligt.

Hur föreslår du att jag får ut mina pengar då? "Nej det går inte".

Så frågan till forumet blir, hur sjutton gör jag!?

• Arg
  • Wow
  • Ledsen
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Forex
Vilken bank har du som är så usel?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Attitudeswe
Öppna konto hos Revolut eller annan modern bank där man kan göra direktöverföringar

• Gilla
daviden och 7 till
  • Laddar…
N
K Karl Heinz skrev:
Ska köpa ett fordon i Tyskland och ringde därför min bank för att höra hur jag får ut kontanter till detta, cirka 7 000 EURO. Det är helt omöjligt fick jag höra, men jag kan ta ut 4 000 SEK i en bankomat per dag om jag vill!

Okej men jag behöver en betalmetod där säljaren får sina pengar ganska så direkt eller inom någon timme vid köpet, jag kan inte stå och vänta "1 bankdag" på att pengarna ska överföras. Nej tyvärr, det är också omöjligt.

Bedrövligt att man inte får disponera sina egna pengar som man vill men allt har väl med rädslan för penningtvätt att göra.

• Gilla
Anders_X2 och 8 till
  • Laddar…
Paypal

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Forex
Vilken bank har du som är så usel?
Tar inte forex en väldans stor avgift? Kan jag få ut 7 000 euro i näven av forex, och betala med kort?

Handelsbanken. Nämn en annan storbank som inte är lika usel?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Öppna konto hos Revolut eller annan modern bank där man kan göra direktöverföringar
Hur funkar det? Måste mottagaren också ha revolut då?

Mugmaz Mugmaz skrev:
Paypal
Hur funkar det praktiskt med paypal?

K Karl Heinz skrev:
Tar inte forex en väldans stor avgift? Kan jag få ut 7 000 euro i näven av forex, och betala med kort?

Handelsbanken. Nämn en annan storbank som inte är lika usel?
Jag har konto i Danske bank enbart för att den är den enda bank? som kan föra över pengar till Tanzania utan problem.

Visserligen måste jag växla 2 ggr, från SEK till USD och sedan från USD till TZS men det brukar jämna ut sig med valuta skillnaderna så det blir i stort sett samma belopp i slutändan.

Jag har i år fört över 250 000 den 6e januari och sedan 150 000 till för typ 14 dagar sedan, båda gångerna har pengarna kommit fram några timmar efter orderläggning.

Betalar man Express avgift kostar det 650 kr och pengar finns på mottagarens konto inom några timmar.

Inom EU borde det bli både snabbare och billigare...

• Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem när jag skulle köpa en tomt i Kap Verde.
Det jag gjorde till slut var att fixa ett eget bankkonto där i samma bank som säljaren hade, föra över pengar dit och sedan vid köpetillfället föra över till hans konto, då gick det direkt.

Jag fick dock föra över pengar till mitt nya konto i 50.000-kr stötar, en per dag.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
man kan väl ta ut 15.000kr per kort/vecka, har du flera kort så blir det ju flera uttag. "låna" vänners utrymme så kan de ju ta ut 15.000kr per kort. Borde få ut allt dag ett väl?

N Nalleman64 skrev:
Bedrövligt att man inte får disponera sina egna pengar som man vill men allt har väl med rädslan för penningtvätt att göra.
Det har nog mer att göra med att banken vill behålla dina pengar. Men det är naturligtvis tacksamt att skylla på annat.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
man kan väl ta ut 15.000kr per kort/vecka
Det varierar mellan bankerna.
Antar att TS är ute efter Euro, så om man inte skall vara borta en längre tid är det ju inte ett alternativ att ta ut pengarna under en längre period, om man inte råkar har en Euro-automat hemmavid.

K Karl Heinz skrev:

Öppna konto i nån euro land!
Eller ta ut cash via nån kort som inte tar avgift hos Forex.
Revolt funkar också

K Karl Heinz skrev:
Hur funkar det? Måste mottagaren också ha revolut då?
Jag använder WISE, ett prisvärt sätt att handla i andra valutor. Transaktionen sker med ett digitalt kort i din telefon eller ett fysiskt kort. Mottagaren behöver inte ha samma bank.

https://wise.com/gb/blog/how-does-wise-work

• Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.