43 279 läst ·
262 svar
43k läst
262 svar
Mögel på innertak kallvind - hur blir jag inte ruinerad?
Jag menar omndet drar luft från bostaden.Rasmus504 skrev:
Det är väl det man försöker undvika fuktig luft från bostaden upp på vinden.
Jag har kallvind och som sagt vid vissa ställen där jag vet det är otätt så är det snarare luft som kommer ner i bostaden än tvärt om, pga ventilationen ger undertryck
Ah ok. Nä det är ju inte så bra. Du får upp å tätaT TheGame skrev:
enklare täta i bostaden än vinden men jag har tätat allt eftersom jag upptäckt springor när man tagit bort taklister.Rasmus504 skrev:
på vissa ställen har det dragit ur eluttagen då har jag stoppat in lite isolering i själva röret som kommer från vinden,
Den här tråden var ju både lång och delvis lite tjatig men ändå intressant att läsa. Efter att ha läst forum x timmar om ventilation på kallvind blir man ju lite snurrig hur man ska göra.
Vi har ett fritidshus i Sörmland som fungerat lite som ett naturligt experiment där huvudtaket varit helt oventilerat och isoleringen legat dikt an råsponten vid takfoten. Det finns också en utbyggnad som gjordes för ~20 år sedan som har en ganska stor ventil på gaveln vid takfoten. På den delen är det ganska stor glipa mellan fasad och råspont vid takfoten.
Huvudtaket är dessutom byggt i två omgångar, en från -73 och en någon gång 90-tal eller 00-tal.
I alla fall.
I den oventilerade delen: Det från -73 har påväxt i princip över hela råsponten upp till nock, särskilt illa nere vid takfoten. Delen som byggdes 90-tal eller 00-tal har påväxt halvvägs upp till nock.
I den ventilerade delen som är byggd 00-tal finns det ingen påväxt alls någonstans på råsponten.
Ventilerat verkar alltså fungera bra i vårt hus, snarare än oventilerat.
Nu byter jag tak inkl. råspont och i samband med det öppnar vi upp en liten luftspalt vid takfoten på den oventilerade delen och ventiler vid nock. Med denna konstruktion går det relativt enkelt att justera luftflödet i efterhand vid behov.
Ska installera fuktmätare/termometer på strategiska ställen på vinden så får vi se hur klimatet blir.
Vi har ett fritidshus i Sörmland som fungerat lite som ett naturligt experiment där huvudtaket varit helt oventilerat och isoleringen legat dikt an råsponten vid takfoten. Det finns också en utbyggnad som gjordes för ~20 år sedan som har en ganska stor ventil på gaveln vid takfoten. På den delen är det ganska stor glipa mellan fasad och råspont vid takfoten.
Huvudtaket är dessutom byggt i två omgångar, en från -73 och en någon gång 90-tal eller 00-tal.
I alla fall.
I den oventilerade delen: Det från -73 har påväxt i princip över hela råsponten upp till nock, särskilt illa nere vid takfoten. Delen som byggdes 90-tal eller 00-tal har påväxt halvvägs upp till nock.
I den ventilerade delen som är byggd 00-tal finns det ingen påväxt alls någonstans på råsponten.
Nu byter jag tak inkl. råspont och i samband med det öppnar vi upp en liten luftspalt vid takfoten på den oventilerade delen och ventiler vid nock. Med denna konstruktion går det relativt enkelt att justera luftflödet i efterhand vid behov.
Ska installera fuktmätare/termometer på strategiska ställen på vinden så får vi se hur klimatet blir.
Erfarenheter i vårt stenhus är liknande, dvs att vinden bör ventileras. Stenhus fr 1947 med valmat tak och endast en kort glipa i varje väderstreck. När vi köpte 2011 en del svartmögelpåväxt här och där på råsponten. Vi byggde ut 2013-14 åt norrsidan och satt i utbyggnaden ventilering längs hela takfoten. Allt virke som kom dit då är skinande vitt och ser ut som nytt, 12-13 år senare. Och det har inte blivit ytterligare påväxt i den gamla delen.X xyrophoros skrev:Den här tråden var ju både lång och delvis lite tjatig men ändå intressant att läsa. Efter att ha läst forum x timmar om ventilation på kallvind blir man ju lite snurrig hur man ska göra.
I alla fall.
Klicka här för att svara