Skulle kika lite hur mycket löv som låg uppe på taket efter hösten. Upptäckte att i princip all bärläkt samt nockbrädan var möglig.

Ströläkten verkar ha klarat sig. Virket under plasten ser ut som nytt.

Taket är byggt av mig förra sommaren enligt följande:

Ångspärr
195 mm isolering
3 mm oljeboard
25 mm luftspalt, öppet till nock i hela byggnaden
22 mm råspont
T-emballage Evo takduk
25 mm strö/bärläkt
Betongpannor

Nocken är luftad inifrån (öppet i nock) samt med ventinock. Kikade så långt jag kunde in i luftspalten mellan board/råspont och kunde inte se någon påväxt.

Tak med mögel på bärläkt och nockbräda, ren ströläkt och oljeboard, under uppbyggd takstruktur med betongpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på möglig träbärläkt på ett tak med synlig mögelbildning mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

Vad har hänt?

Även utrymmet under pannorna behöver luftas. Nockbrädan gillar nog inte heller plasten på ovansidan. Svårt att säga mer utan att ha sett en sektion över nocken.

Byt ut punkt 1 till Benders ventinock. Så ser taket ut. Schematisk illustration av sektion genom ett tak med numrerade komponenter, inklusive ventinock och limträbalk.
Skapa konto

På bilden i första inlägget är nockbrädan borttagen. Den är således inte monterad under plasten. Dock under ventinockplasten.

Glömde att jag även har en limträbalk i mitten. Men det spelar ju ingen roll för funktionen.

K
Det är inte så att det kommer fuktig inomhusluft genom ångspärren på något sätt? Om det kondenserar på läkten blir det mögel..

• Gilla
rererere
  • Laddar…
I inspectah44 skrev:
På bilden i första inlägget är nockbrädan borttagen
OK. Grundorsaken är självklar, det är för hög relativ luftfuktighet under pannorna. I och med att plasten ligger ovanpå ströläkten och alldeles under den översta bärläkten kommer luften under pannorna inte ut. Den relativt låga taklutningen gör inte saken bättre. För du har väl inte använt en diffusionsöppen takduk?

Lutningen är ca 22 grader och har ej använt diffusionsöppen duk. Längden på fot-nock är knappa 4 m.

Förstår inte hur luften under pannorna inte kunnat ta sig ut. Det är ju "öppet" hela vägen till nockbrädan och vidare ut genom ventinockplasten.

Kan luftflödet från spontens ventilation stört flödet från takfot till nock?

Frågan är om det hjälper att ha smalare remsa plast över nockhålet så att luften lättare kan röra sig uppåt? För jag måste ju ha kvar nåt slags skydd över hålet.

Märkligt att ströläkten klarat sig!
Det känns ju inte speciellt bra att det redan har blivit mögel, men jag antar att jag får ha det under uppsikt och leva med det.

I inspectah44 skrev:
Märkligt att ströläkten klarat sig!
Det är logiskt. Den ligger längre ner. Mögel i kallvindar hanar alltid på råspontens undersida, inte på övrig takkonstruktion. Du måste hitta ett sätt att ventilera bätre under pannorna. 22 graders taklutning är i praktiken alldeles för dåligt i kombination med betongpannor. Falsade pannor skall visserligen klara 20 grader, men det är i teorin. Det ganska långa takfallet på 4 m bidrar också.

Hur menar du att ströläkten ligger längre ner? Dom sitter ju i princip ihop med bärläkten? Råspontens undersida har jag inte sett någon påväxt på. Än iaf. Utsikt under tegelpanna som visar ströläkt, råspont och takpapp utan påväxt.
Skapa konto

Angående lutningen så anger Benders att lägsta lutning är 14 grader på deras betongpannor.

Tror jag ska, som jag nämnde tidigare, minska ner plastremsan och göra hålen i ventinock större. Byter ut nockbrädan till ny så får jag se om det gör någon nytta.
Ventilerad nockbräda för tak med flera rader runda ventilationshål.
Skapa konto

Vattenångan kondenserar på det material som är kallast. Bärläkten är kallare än ströläkten. När Benders anger 14 grader som lägsta lutning för deras betongpannor, gör de en kortsiktig bedömning. Skall betongpannor hålla länge bör de ha en mycket större taklutning. Jag tycker det är falsk marknadsföring.
Om du ökar genomluftningen under pannorna kommer problemen att lösa sig. Än har inget allvarligt hänt, du har bara fått en varning.

• Gilla
Jesper Ronn och 1 till
  • Laddar…
Nu förstår jag hur du menar. ;)
Tack för att du tog dig tid att hjälpa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.