Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Goda visdomsord en sen Fredagskväll :)
14 svar · 13,6k läst
B
bjarne1: Pratade med NS och dom sa att 6 st 7.5w skulle räcka, om man hade normala behov. Ca 200lux. Men 1,35 mellan spottarna, är det ok? (40 graders spridning)
11 svar · 3,0k läst
W
worker: [citat] En dosa med många FÖRdelar :P Kopplingsdosa
16 svar · 3,7k läst
jeffan
jeffan: Om du inte fixar att byta till dimmer kan du ju sätta två lampor i taket en knapp för 40W och en 60W. Sen reglerar du ljusstyrkan med kronbrytaren. ;)
2 svar · 4,5k läst
·
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Tackar för det! Beställde ett gäng därifrån nu :) Även kopplat in dimmern ikväll, funkar riktigt bra!!! (vippar strömbrytarna manuellt nu)
17 svar · 7,0k läst
P
PST: [citat] :D:D:D Men framför allt tycker jag inte om att det kastas.....(utan att ens försöka sälja det).. medger att jag tar en tur i grovsoprummet regelbundet för att se vad folk utan medvetande om sakers värde har kastat...Bara några exempel det sista året!!: 1) 100 st snyggt ihopvikta flyttkartonger i bra skick: tur att man har gamla uthus på landet att lagra dem, och JA de har redan
39 svar · 15,3k läst
Y
Yrrol: upptäckte att en annan hade ställt frågan så får försöka radera denna
0 svar · 1,3k läst
slacker
slacker: [citat] Du har HELT rätt - Ordet nätdel för mig klingar mer avancerat utstyr! d^_^b
11 svar · 10,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Glöm inte att dra av ca 33% från det uppmätta Zför-värdet för att ta hänsyn till varma ledare och spänningsfall i nätet. Det är worst case (lägsta möjliga kortslutningsström) som gäller då Zför används för att verifiera utlösningsvillkoret.
8 svar · 4,7k läst
pelrik
pelrik: Tack så mycket för hjälpen!
4 svar · 14,6k läst
·
P
Per-Johan: Okej, jag har kollat med firman som installerade och tillverkaren av pannan och ingen av dem trodde att det var några problem. Så det får bli torkrum i pannrummet. Perfekt då tvättstugan ligger i rummet innan.
4 svar · 2,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Hehe Stämmer mycket bra. :cool::rolleyes: Senast idag så behövde jag 3G2.5 för att flytta ett uttag till en ugn som kom fel. hade bara 5G2.5 i bilen. Men det var EQLQ easy så det var bara att dra ur de två överflödiga trådarna ur kabeln. Easy är underbar. //Patrik
13 svar · 2,2k läst
Y
yxis: Distanser är säkert en bra idé, likaså ventilationsöppning både på undersidan och översidan av skåpet...
5 svar · 2,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Japp, jag kollar att utlösningsvillkoren är uppfyllda årligen. (Se min tidigare långa tråd om krånglet vid installationen.) Samt släcker hela huset (av misstag då) ca 2-3 gånger om året. Så den får regelbunden motion också. :)
48 svar · 22,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: Den tomma plattan är en mätartavla, kan ju ha varit två lägenheter tidigare. En annan gissning är det har det varit två mätare för låg och högtariff. Den ensamma säkringen har då varit manöverspänning för styrning via kopplingsur av tarifferna.
15 svar · 3,6k läst
·
B
bjomape: Tack så mycket för infon!
2 svar · 3,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Nä han ville ju inte hugga in något i väggen
3 svar · 1,4k läst
A
Akzid: I blåboken så gällde det andra utrymmen än badrum. Tex om du sätter en duschkabin i ett lagerutrymme för att kunna ta en dusch efter jobb.. I badrum så gällde dock reglerna som vanligt.. för där räkna man med att duschkabinen kunde komma och tas bort och en vanlig dusch sättas in. Så här står det: 701.1 Omfattning Föreskrifterna i detta avsnitt gäller för elektriska
4 svar · 1,3k läst
NetNut
NetNut: Vad är det för fabrikat på värmepumpen ? Lite lättare att hjälpa till om man vet vilken modell det är - kanske hitta bättre lösningar än att sänka spänningen.
11 svar · 3,5k läst
Y
yens: [citat] Intressant, eftersom jag var där och frågade dem om lämpligt material för jobbet, och de då berättade att de tyvärr inte hade det... För det mesta är deras säljare ruskigt pålästa, men tydligen finns det undantag... Edit: Jag köpte till och med kabeln jag ska skarva på där...
11 svar · 8,0k läst
Mugmaz
Mugmaz: Jag har nu kopplat in trafosarna och spottarna. Funkade jättebra. Köpte dom på upplyst.se Dom hade bäst pris. Tack för hjälpen.
17 svar · 2,0k läst
B
byggare henke: patrik_hed det bästa är när centralen är i en hall garderob. i översta hyllan och huset ska dras om för byta av gasspis till elspis. och fastighets ägarna bestämt att centralen ska va på samma plats, automat och jordfel. då får man va snäll snickare och riva ut alla hyllor så det blir lite lättare
15 svar · 20,0k läst
B
benox: Nä, det är inte helt rivet, vissa ändrades till att bli eluttag istället. Dock sitter inget nytt där jag har vattenkokaren. Jag har inte en susning om hur det är kopplat, men elcentralen är i rummet nedanför köket så det är inte några långa sträckor det handlar om. Det verkar vara lösbart iallafall. Surt att jag inte tänkte på det när elektrikern var här innan jul.
5 svar · 2,1k läst
J
Josth: Jo visst har de ganska många liknande men inte kompaktmodellerna jag söker. I så fall måste pumparnas el-anslutning byggas om, hål tas upp i plastboxen och nya kondensatorn fästas utanpå. Inte helt bästa lösningen tycker jag. Skulle i och för sig vara intressant att veta IP-klass på Ducati kondensator med RKK anslutning? Alternativt bygga om och dra 4-ledare till pumparna och sätta
2 svar · 2,4k läst
J
Jockec: Tack än en gång för svaren. Slår nog elektrikern en signal och hör vad han tänkt sig. Det skulle vara rätt bra med 1 rör men säger han 2 så får det bli så. Det är jag som borrar och drar rör och han kommer efter och kopplar in och dricker kaffe:) Så jag kan tänka mig att det blir mer kabeldragning Tack /Jocke
7 svar · 1,9k läst
J
Josth: Hade standard 12V 50W som surrade i läslampa på golvlampan. Bytte till Osram Energy Saver motsvarande lampa 35W men lite annan form och glödtråd på andra hållet. Inget halogen-surr efter det.
6 svar · 5,3k läst
W
worker: Tackar alla för snabba och bra svar d^_^b
5 svar · 4,8k läst
sergeant
sergeant: [citat] Jupp. Det är därför som jag tar tag i detta nu. Och endast en JFB är ju dumt så då måste det till fler och då blir det en massa skåp på väggen. Därav att jag är sugen på en ny central samtidigt som man kan installera den energimätare som jag haft på hyllan ett tag. Byte även central samt JFB i garaget i höstas så det skulle kännas bra att även få ett nytt i huset.
5 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Att döma av bilden så kan trafon bara anslutas med en kabel av storleken "lampsladd". Då skulle jag sätta en kulodosa över rörutloppet, eller på annan plats dit nuvarande kabel når. Sedan en SKX, men helst en värmetålig kabel, mellan dosan och trafon.
1 svar · 1,9k läst
T
Tobbe_3: [citat] OBS använd en dragfjäder i plast med en liten metall fjäder längst fram. Allså inte en fjäder modell "rensband" av stål. Den skär sönder kabelisoleringen.
4 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.