El
WATTisPOWER: [citat] Har den bara i bokform, men den kanske går att hitta på www. Där står inget om hur röret ska tätas bara det jag skrev i tidigare inlägg. Det är alltså beställaren som ska ombesörja erforderliga skydd för att förhindra skada. Men det är entrepenören som ska kontrollera att skyddet finns. Lite luddig skrivning:S
spinout: Det kostar extra om man vill ha prisfilen på CD. Men man kan ju ladda hem den via internet direkt i Scrollan via Prislista-Import-EIO. Det betalar jag inget extra för, om de inte bakat in det i årsavgiften föstås? Om du inte har användarnamn och lösen till EIO medlemssidor så kan du maila dem och få det. Skriv in i scrollan och så går det av sig själv.
JPA666: [citat] Hmmmm,jo jag blir nog tvungen att ha ett utanpåliggande uttag iom att putsen är bara ca 2 cm tjockt och sen är det riktigt riktigt hårda tegelstenar bakom. Jag testade att göra ett hål men jag la ner det omgående. En smula trist att göra hål i plasman i gillestugan:)
morsan: raderades pga två regelbrott, 1.1 ofullständigt ifylld profil och 2.2 Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum.
Rikard Ågren: Ensto har plafonder med rörelsevakt/närvarosensor Det kan ju vara bra att kunna släcka lampan. Går kanske att sätta en brytare i garderoben?
pnilz1: [citat] Ja det gör man ju, vad dum jag är :S Här är då en bättre bild [bild]
R_Strandberg: Eller att det var fasen till cirkulationspumpen som löste ut och elpatronen värmer på två faser ändå. Överhettningsskydden går sällan att återställa. Där det är trefas-laster tycker jag att de ska vara 3-poliga säkringar.
Bo.Siltberg: [citat] Jo, det ska man också tänka på. Man drar ju inte flera fullt belastade grupper i samma rör, utan det handlar oftast om ett antal tändtrådar inom samma grupp. Summan av alla strömmar kan ju då normalt inte att överstiga 2x säkringens märkström, dvs en extra belastad ledare, om man nu inte hittat på någon smart lösning där faser och tändtrådar går fram och tillbaka ett
Anders Johansson: Det är nog inte fel att köra med kopplingsbox ändå. Då minskar risken för att någon fastnar i kablarna då de använder skåpet. Är det snyggt så håller det också ofta länge rent mekaniskt. LED-spottar verkar kunna uppföra sig lite olika då de ger upp men generellt har de ju väldigt lång brinntid så problemet med seriekopplade lampor är nog ganska litet. Till skillnad från de
snaggletooth: Din pumpmotor drar 3.9A vid märkeffekt som den är (helt rätt) kopplad nu då. Ja, i Sverige har vi 400V spänning mellan faserna (systemspänning) och 230V mellan fas och noll/jord (fasspänning). 10A ska funka, men jag hade nog föredragit 16A eftersom det är startströmmen som i första hand bestämmer säkringsstorlek vid motordrift och den ligger typiskt på märkströmmen x7. Ett
pellefant: Lena Wonkavaaraid installation av vattenradiatorer så inför man ju jord i ojordade rum ifall uttagen är ojordade utan att man behöver dra in jord/byta uttag...!?
prototypen: Tja har man mekat elektronik de senaste 40 åren så kan jag göra det på krokig arm också. Protte
snaggletooth: Vi har ett antal kondensatorbatterier på jobbet (ej ABB) men de har aldrig "slått ur", de går alltid tillbaka i drift efter strömavbrott, service e.t.c. Möjligtvis finns det någon form av överhettningskydd, övervakning av kondensatorernas skick, överspänningsskydd o.s.v.
snaggletooth: En strömtrafo ger en ström i sekundärlindningen proportionellt mot strömmen i primärlindningen (tråden som passerar hålet), så mäter man spänning är det shuntmotståndet i den anslutna utrustningen man mäter över egentligen. Men det funkar ju lika bra iofs. Man ska dock inte köra en strömtrafo obelastad/öppen krets, det mår den inte bra av då utspänningen kan nå ganska höga
GK100: [citat] Vad gäller nätsidan av invertern och kopplingen till elcentralen behöver du inte mer än så. Vid arbete måste man alltid säkerställa att alla matningsmöjligheter är frånskiljda. Med din låda med överströmsskydd i form av dvärgbrytare och dessutom som extra trygghet en konventionell huvudbrytare finns den möjligheten. Vid logisk placering och korrekt skyltning och
Mangan: Jo, det var definitivt ett alternativ till en lite styvare variant i form av en ensam ledning. Nu slutade det med att jag drog fram elen hela vägen och sätter tomteluvor på de oskalade ledningarna som döljs bakom ett lock med skruvar.
Ola78: Tackar för hjälpen, då får det bli dosa. Se där vad nyttigt det är att ha hantverkare här på forumet apropå de senaste dagarnas debatt:D
btg acke: [citat] Tack Rikard! Det är ju dessutom bara en 45 diskmaskin, antar att en mindre maskin drar lite mindre än en stor även om det säkert är marginellt. Kollade upp fläktarna och dom ligger på ca 80w plus belysning blir lite över 100w oftast, men det hoppas jag att elektrikern inte har något emot.
snaggletooth: Thorsman DMT: http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fdownload.schneider-electric.nu%2Fsnb%2Fdownload.aspx%3Fso%3D2%26file%3DSNBDB_30040&rct=j&q=thorsman%20dmt&ei=9wVQTfv4EIXysgaI0YCQDQ&usg=AFQjCNGtWziIuJwEjMPtnTwoSdY6MBNYfA&cad=rja
WATTisPOWER: Läge att kolla hela installationen med tanke på att JFB inte löser när isolationsfelet är så stort.
Bjurran: [citat] Att skriva att "en fas" klarar det är lite fel uttryckt, dessa beräkningar är gjorda på att den fasen är säkrad med en 16 A diazed (porslinssäkring). En fas kan givetvis vara säkrad med annat amperetal och då är det andra siffror som gäller. Sen är det väl som med allt, ingen regel utan undantag, men du bör nog kunna använda det som en ungefärlig riktlinje. Det stämmer
Rikard Ågren: Ser ut att behövas en städåtgärd i det där skåpet iallafall Frågan är om det blir en ROT- eller RUT-tjänst :)
Elisabeth82: Tusen tack för all hjälp! Även ett tack för de som gett en några goa skratt...:) Grannen var inte pigg på att ha det hos sig tyvärr och osynlighetsspray är inte bra för min del. ÄR alldeles för klumpig. Som sagt, ett stort tack för alla tips och råd. Ovärderlig hjälp!
farbaute: Pelletsbrännaren gick sönder, tvungen köra på elpatron (sådan där extern elkasett eller vad det heter - från 1970 eller därikring). 21 dagar, 3635 kWh förbrukat så en sisådär 173 kWh per dygn. *suck* Bor mitt i dalarna och det var under den tidsperioden mellan +4 och -10 grader kallt. Ca 15 grader varmt på undervåningen som i dagsläget ej är bebodd (renoverar där) och 22-23 på
knekten: [citat] Ok,ska lungna mig, prova släppa ner tempen i ack till 30c,ställa patron på 55c se va som händer..
Slugge: Det har du nog rätt i Rrrrr, det normala är att installatör utför jobb på kunds anläggning och därefter meddelar nätägaren. Men du kan ju hjälpa jeffan, västerbotten kan väl inte vara så stort eller.. :)
Slugge: Gå till din granne med likadant hus och kopiera hans förteckning och kolla hur pass den stämmer. Eller kolla upp det själv och skriv förteckning. Eller anlita elektriker som gör detta.