Köpte en färdigbyggd elcentral på Jula till garaget, blev lite fundersam över den hur jordfelsbrytaren var inkopplad se bild.
Hade bestämt för mig att JFB skulle ha inkommande faser samt PEN/nolla upptill och utkommande faser och nolla i botten och här verkar det vara gjort tvärtom med faserna, eller spelar inte det någon roll?
Är ju ytterst allvarligt om det säljs färdigfelkopplade elcentraler!!
Hade bestämt för mig att JFB skulle ha inkommande faser samt PEN/nolla upptill och utkommande faser och nolla i botten och här verkar det vara gjort tvärtom med faserna, eller spelar inte det någon roll?
Är ju ytterst allvarligt om det säljs färdigfelkopplade elcentraler!!
Ingen fara, alla moderna jordfelsbrytare struntar i vilket.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Njaa.. nu gäller det att vara noga med detaljerna. Inkommande PEN i matningen skall gå till jordskenan, från jordskenan skall det gå en tråd till jordfelsbrytaren, samma sida som inkommande faser. Och sedan ut från jfb till nollskenan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Likadan JFB som Malmbergs använder sig av...
Var så jag menade även om jag var lite otydlighempularen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jo men Malmbergs har en med exakt lika form men annan text
Hmmm, är inte RUTAB ett namn som brandat av Malmbergs?
Egentligen tycker jag att centraler nästan borde vara kopplade sådär, dvs "upp och ner".
När strömskenorna hamnar på ovansidan av säkringarna kan dom inte bli fyllda med vatten och/eller skräp.
Egentligen tycker jag att centraler nästan borde vara kopplade sådär, dvs "upp och ner".
När strömskenorna hamnar på ovansidan av säkringarna kan dom inte bli fyllda med vatten och/eller skräp.
Får du in vatten och skräp i centralen kanske det är bäst att titta på en annan kapsling först innan du börjar flytta runt fasskenan.Mikael_L skrev:
Hade ju varit bättre med en JFB som kunde anslutas till fasskenan.. att dom kopplat RK tillsammans med skenanslutningarna i hissklämmorna ser inte så kul ut.
Eller kopplar kineserna elcentraler som dom läser, från höger till vänster?
Eller kopplar kineserna elcentraler som dom läser, från höger till vänster?

