Köpte en färdigbyggd elcentral på Jula till garaget, blev lite fundersam över den hur jordfelsbrytaren var inkopplad se bild.

Hade bestämt för mig att JFB skulle ha inkommande faser samt PEN/nolla upptill och utkommande faser och nolla i botten och här verkar det vara gjort tvärtom med faserna, eller spelar inte det någon roll?

Är ju ytterst allvarligt om det säljs färdigfelkopplade elcentraler!!
 
  • DSC06734.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulf brandt
  • Laddar…
Ingen fara, alla moderna jordfelsbrytare struntar i vilket.
 
Ok skönt att veta, förmodar att även PEN skall anslutas i botten och nolla ut i toppen i mitt fall?
 
Njaa.. nu gäller det att vara noga med detaljerna. Inkommande PEN i matningen skall gå till jordskenan, från jordskenan skall det gå en tråd till jordfelsbrytaren, samma sida som inkommande faser. Och sedan ut från jfb till nollskenan.
 
  • Gilla
Molander och 1 till
  • Laddar…
Likadan JFB som Malmbergs använder sig av...
 
hempularen skrev:
Njaa.. nu gäller det att vara noga med detaljerna. Inkommande PEN i matningen skall gå till jordskenan, från jordskenan skall det gå en tråd till jordfelsbrytaren, samma sida som inkommande faser. Och sedan ut från jfb till nollskenan.
Var så jag menade även om jag var lite otydlig :)
 
rikard ågren skrev:
likadan jfb som malmbergs använder sig av...
rutab
 
Jo men Malmbergs har en med exakt lika form men annan text
 
Går din elektriker verkligen med på att sätta upp den där?
 
Mikael_L
Hmmm, är inte RUTAB ett namn som brandat av Malmbergs?


Egentligen tycker jag att centraler nästan borde vara kopplade sådär, dvs "upp och ner".
När strömskenorna hamnar på ovansidan av säkringarna kan dom inte bli fyllda med vatten och/eller skräp.
 
Mikael_L skrev:
Hmmm, är inte RUTAB ett namn som brandat av Malmbergs?


Egentligen tycker jag att centraler nästan borde vara kopplade sådär, dvs "upp och ner".
När strömskenorna hamnar på ovansidan av säkringarna kan dom inte bli fyllda med vatten och/eller skräp.
Får du in vatten och skräp i centralen kanske det är bäst att titta på en annan kapsling först innan du börjar flytta runt fasskenan.
 
Mikael_L
Visst är det så.

Nu kan det ju vara någon skada i huset t.ex. som har ändrat förutsättningarna (takläckage, vattenledningsläckage) efter att elen installerats.
 
  • Gilla
annch
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Visst är det så.

Nu kan det ju vara någon skada i huset t.ex. som har ändrat förutsättningarna (takläckage, vattenledningsläckage) efter att elen installerats.
Ja, eller så kan huset ha brunnit ner pga undermålig kvalitet på elmaterial!
 
Hade ju varit bättre med en JFB som kunde anslutas till fasskenan.. att dom kopplat RK tillsammans med skenanslutningarna i hissklämmorna ser inte så kul ut.

Eller kopplar kineserna elcentraler som dom läser, från höger till vänster?
 
  • Gilla
MHinvest
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
...att dom kopplat RK tillsammans med skenanslutningarna i hissklämmorna ser inte så kul ut....
Många dvärgbrytare har anslutning för både skena och tråd i 2 olika plan, men det är lite svårt att avgöra på bilden.
 
  • Gilla
Offroad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.