5 071 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Avgrena 50mm2-kabel?
Sida 1 av 2
Håller på med planeringen inför konvertering av en båt från diesel- till eldrift.
Högströmskablaget mellan elmotor, batteribank och genset kommer att bestå av 50mm2 svetskabel. På ett par ställen krävs det att tre av dessa kablar kopplas ihop.
Hur gör man en sådan avgrening på ett vettigt vis? Tips på produkter eller tekniker?
Det enda jag själv har kommit på än så länge är att crimpa på ringkabelskor och skruva ihop med skruv och mutter varefter allt kläs med vulk- och eltejp. Det borde funka, men blir svårt att ankra på något bra vis.
Högströmskablaget mellan elmotor, batteribank och genset kommer att bestå av 50mm2 svetskabel. På ett par ställen krävs det att tre av dessa kablar kopplas ihop.
Hur gör man en sådan avgrening på ett vettigt vis? Tips på produkter eller tekniker?
Det enda jag själv har kommit på än så länge är att crimpa på ringkabelskor och skruva ihop med skruv och mutter varefter allt kläs med vulk- och eltejp. Det borde funka, men blir svårt att ankra på något bra vis.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Till 50 mm2 behöver du nog rörkabelskor som pressas. hade jag varit som du hade jag tagit dessa till Hjertmans och fått dem pressade.
http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/r-rkabelskor-0
Dessutom skulle jag satsat på riktig förtent kopparkabel istället för återvunnen svetskabel. Finns att köpa på Hjertmans för 236 kr för 1,4 meter med pressade rörkabelskor i ändarna.

http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/r-rkabelskor-0
Dessutom skulle jag satsat på riktig förtent kopparkabel istället för återvunnen svetskabel. Finns att köpa på Hjertmans för 236 kr för 1,4 meter med pressade rörkabelskor i ändarna.

Redigerat:
@WATTisPOWER: Ser perfekt ut, tackar!
@joflopp: Rörkabelskor är precis vad jag har tänkt använda. Köpa färdigkrimpade kablar hade varit väldigt smidigt, men då måste jag ha alla mått klara på förhand och båten ligger hundra mil bort. Får bli till att höfta mängden kabel jag behöver och hitta någon firma på plats som kan krimpa åt mig. Tanken var att använda ny svetskabel, men den förtennade kabel som Skyllermarks säljer verkar ju bara vara marginellt dyrare än mina priser på svetskablel.
@Mikael_L: d^_^b
@joflopp: Rörkabelskor är precis vad jag har tänkt använda. Köpa färdigkrimpade kablar hade varit väldigt smidigt, men då måste jag ha alla mått klara på förhand och båten ligger hundra mil bort. Får bli till att höfta mängden kabel jag behöver och hitta någon firma på plats som kan krimpa åt mig. Tanken var att använda ny svetskabel, men den förtennade kabel som Skyllermarks säljer verkar ju bara vara marginellt dyrare än mina priser på svetskablel.
@Mikael_L: d^_^b
Jag har för mig att Hjertmans hyr ut presstänger, om inte annat så lyssna med någon elfirma.
Var har du båten?
Var har du båten?
Produkter som diskuteras: "presstänger"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Men då är väl frågan om det inte är lika bra att köpa deras färdiga produkt för detta:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Kabelskopress/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Kabelskopress/
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det står ju inte hur hårt man ska slå Mikael 
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Spontant tror jag att man får överlägset mer känsla genom att skruva/dra än genom att slå. Men det kanske bara är vi som skruvar mycket och har momentinställningen inbyggd i armen 
Jag var som sagt skeptisk. Jag provdrog i grejerna mycket ordentligt efter.
Jag provade givetvis att våldslå också, men till en viss (rejält tilltagen) gräns så verkade även detta fungera hyfsat.
MEN, jag har inte provat med olika sorts kabelskor, utan endast någon guldpläterad typ avsedd för bilstereo, med riktiga elektrikergrejer funkar det kanske sämre.
Jag provade givetvis att våldslå också, men till en viss (rejält tilltagen) gräns så verkade även detta fungera hyfsat.
MEN, jag har inte provat med olika sorts kabelskor, utan endast någon guldpläterad typ avsedd för bilstereo, med riktiga elektrikergrejer funkar det kanske sämre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Sedan är också grejen den att när man står i diket i hällregn med lera i stövlarna, lera på verktygen, lera i ögonen, med byxorna på kvart pga av all lera som tynger, och dessutom glömde trä på krympslangen innan man nitade ihop kabeln, då har man en helt annan uppfattning om den kraft som är nödvändig med släggan. Så en presstång med förinställd presskraft är nog att föredra. Om den dessutom hade en funktion som fick en att känna die, die, motherf***** efteråt så vore det topp!