Steamboy skrev:
Så det är definitivt meningsfullt att ha trefas i sin lägenhet.
Okej. Får ta och kolla det här med fastighetsägaren och elektriker. Och, jo, det är plåtrör men att dra det till översta våningen (där jag råkar ha min lägenhet) lär nog inte vara skoj (eller billigt).

Men du håller med de andra om att det är onödigt med 16A för de mesta? (Och som du säger, risken att man blåser huvudsäkringen är nog större om man delat upp det i vettiga grupper.)

Tack för infon om trefas/enfas. Har egentligen inte funderat på det alls eftersom enfas var det som var draget.

Redigerat:
16 A grupper är totalt överkurs, framförallt i en lägenhet med enfas dessutom.

Den främsta fördelen med trefas i lägenheten är att man kan använda köket som man vill med flerfas häll och ugn osv.

//Patrik

Vad härligt med en massa bra information man får här!

Glufsglufs skrev:
Om du tvunget nu ska dra all tråd själv och elektrikern går med på det så prata med honom först så du får ut rätt anatal trådar i rätt färger till respektive ställe samt hör om vilka "fallgropar" du kan hamna i som rörstopp, avskalade isoleringar osv
Jodå, jag köper materialet på en elfirma (som kritiskt ifrågasätter varenda köp jag gör ;) ) så rätt material får jag allt. Och hålla ordning på färgerna är ju inte något större problem - hade jag ingen aning om färgmärkningen så skulle jag inte ge mig in på det här. Jag har gjort hel del utökningar och förändringar av befintliga anläggningar men det här med en hel nydragning är nytt för mig.

elmont skrev:
Dessutom är det ett mycket begränsat antal elektriker som kommer att vilja jobba på det sättet.
Som tur är det också ett mycket begränsat antal lekmän som drar sina kablar själv. ;)

Drömlägenheten skrev:
Som tur är det också ett mycket begränsat antal lekmän som drar sina kablar själv. ;)
Nja, det skulle jag nog tro är en sanning med modifikation. :rolleyes:

//Patrik

Hur det ser ut med stigaren är ju beroende på om man har mätaren i trapphuset eller i källaren, sitter den i trapphuset så brukar det vara en stigare till alla lägenheter i det trapphuset, sen så grenar man av till varje mätare. sen tror jag att den biten ligger på fastighetsägaren. skulle tro att du äger anläggningen från undersidan på huvudbrytaren, men kanske är det från mätaren. så en sån sak får man nog undersöka närmare.

Men att byta stigare i pansarrör brukar inte vara nå problem, det har jag gjort ett flertal tillfällen, dom brukar ramla ur väldigt fint, sen är det inga bekymmer att dra i nytt. Men detta är ju inte en operation för en lekman.
Är det gammalt kan det ju vara idé att byta mätartavla också.

energibolaget brukar inte ta nån avgift för att komma och plombera om mätaren.

Eyeball skrev:
Hur det ser ut med stigaren är ju beroende på om man har mätaren i trapphuset eller i källaren, sitter den i trapphuset så brukar det vara en stigare till alla lägenheter i det trapphuset, sen så grenar man av till varje mätare.
Hmm, jag har kikat lite på det här nu och det verkar som de som har nydraget har mätare på våningsplanet vilket verkar bra :)

Eyeball skrev:
Men att byta stigare i pansarrör brukar inte vara nå problem, det har jag gjort ett flertal tillfällen, dom brukar ramla ur väldigt fint, sen är det inga bekymmer att dra i nytt. Men detta är ju inte en operation för en lekman.
Ja, nä, det ligger ju verkligen utanför vad jag skulle ge mig in på. :D

Patrik_Hed skrev:
Nja, det skulle jag nog tro är en sanning med modifikation. :rolleyes:
d^_^b - jag menade nog snarare som jag gör när man får det kontrollerat av elektriker i efterhand och inte hemmaknåpare som kör med vad som helst som skulle råka fungera. ;)

Det bör påpekas i sammanhanget att elinstallationer av den typ som TS beskriver är behörighetskrävande. Att själv, utan egen behörighet, genomföra elinstallationsarbeten är ett brott mot 9 kap 1 § ellagen (1997:857). Den elinstallatör som tar på sig arbetet att "kontrollera" elinstallationerna utan att själv ha utfört dem, eller haft överinseende över elinstallationen, riskerar att misstänkas för brott mot 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.