14 394 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Halva huset utan el.
Sida 1 av 2
Jag bor i ett hus utan att ha problem med el. I vintras hade jag problem med garageportmotor . Dörren åker upp igen. Alltså öppnas och stannar i uppe läge. För att hålla den stängd då bröt jag på el med dosan. Då dörren inte åker upp igen. Efter viss tid eller någon månad halva huset blev utan el. badrummet sovrummet, Luftvärmepump, garageportmotor, lyse i garaget med lite mer. Kollade på alla säkringar som finns alla är hela och det värkar att det finns el men väldigt försvagad som jag uppfattar. Vad är orsaken att halva huset inte el fungerar. Kan det vara att jag bröt på el strömmen med dosan så att hålla dörren stängd eller har ni någon aning? Dålig på el. Är det någonting med någon fas att göra? Tack !
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Låter som att en fas har gått. Antingen har en huvudsäkring löst eller så kan en fas ha brunnit av helt enkelt.
Ibland så ser man inte på huvsäkringarna att de har löst utan man är tvungen att inspektera dem närmre, TYVÄRR.
//Patrik
Ibland så ser man inte på huvsäkringarna att de har löst utan man är tvungen att inspektera dem närmre, TYVÄRR.
//Patrik
Är det inte så att en av dem tre säkringar som finns i elskåp mätare ska lossna. Dem är färgade med små prickar en vit en grön och en blå. Dem är hela. I källaren finns en rad med 10A och 6 stycken 15A. Alla är hela. Om det är en fas måste man byta någon el kabel? Hur mycket skulle kosta det att byta om jag anlitar en elektriker? Är det stort arbete??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det finns inga fler huvudsäkringar då? Ute på gatan?
Men kontrollera dem du har genom att skruva ur dem och knacka för att se om "pluppen" i bakänden verkligen sitter fast. De bör ha en blå eller grå "plupp". Har du en vit plupp är det nog inte riktigt korrekt...inte grön heller.
Men kontrollera dem du har genom att skruva ur dem och knacka för att se om "pluppen" i bakänden verkligen sitter fast. De bör ha en blå eller grå "plupp". Har du en vit plupp är det nog inte riktigt korrekt...inte grön heller.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som sagt, det är nästan mer regel än undantag att den lilla färgade plutten sitter kvar så att det inte syns att säkringen gått. Skruva ur säkringarna och pilla på plutten.
Om fasen har brunnit så har det ju varit stor brandrisk beroende på miljön runt om mätaren.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att elbolaget har tappat en fas i ditt område. Har dina grannar samma problem?
//Patrik
Om fasen har brunnit så har det ju varit stor brandrisk beroende på miljön runt om mätaren.
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att elbolaget har tappat en fas i ditt område. Har dina grannar samma problem?
//Patrik
Inte ovanligt att den färgade "pluppen" inte lossnar, ibland räcker det inte med att knacka. Man kan alltid plocka ur säkringen helt och ohmmäta med en summer/multimeter.
Om man är säker på vad man gör brukar det finnas ett testhål på säkringshatten man kan mäta på utan att skruva ur säkringen.
Om man är säker på vad man gör brukar det finnas ett testhål på säkringshatten man kan mäta på utan att skruva ur säkringen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
På ute sidan husets vägg sitter el mätareskåp horisontalt sitter 3 stycken säkringar första är vit andra grön och sista blå har skruvat ut alla tre inget ”pluppen” ramlat av. Knackat på dem lite gran dem verkar vara hela. Ska köpa nya och se om det ändrar på något.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vit, grön och blå?? Vit känner jag inte ens till.. Grå?
Grön brukar vara 6 A och blå 20 A. Du borde kunna sätta i 20 A på alla, så vida det inte är dålig kontakt vid bottenplattorna. Det kan vara en anledning till att det sitter 6 A på en av faserna.
//Patrik
Grön brukar vara 6 A och blå 20 A. Du borde kunna sätta i 20 A på alla, så vida det inte är dålig kontakt vid bottenplattorna. Det kan vara en anledning till att det sitter 6 A på en av faserna.
//Patrik
Det står väl på säkringen vilken strömstyrka den är tänkt för.
Kolla även vilka bottnar som är monterade i proppskåpet.
För mig låter det som om ngn har brännt en säkring och sen bara stoppat dit en som de hade hemma, då med fel ampere-tal.
Byt dem alla tre mot nya fräscha 20A så du har lika på alla faser.
Ditt fel är ett typiskt fasfel där en fas inte funkar.
Kolla även vilka bottnar som är monterade i proppskåpet.
För mig låter det som om ngn har brännt en säkring och sen bara stoppat dit en som de hade hemma, då med fel ampere-tal.
Byt dem alla tre mot nya fräscha 20A så du har lika på alla faser.
Ditt fel är ett typiskt fasfel där en fas inte funkar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Lite bilder skulle hjälpa så att vi kan identifiera huvudsäkringar, elmätare, centraler etc.
Du kan inte ha en blå huvudsäkring (6A), eller vit (50A).
Men det kan bli svårt om du inte har möjligheter att mäta.
En billig energimätare kan hjälpa. Den kan du plugga i uttag på olika faser och mäta spänningen så att vi kan se vad som pågår här.
Du kan inte ha en blå huvudsäkring (6A), eller vit (50A).
Men det kan bli svårt om du inte har möjligheter att mäta.
En billig energimätare kan hjälpa. Den kan du plugga i uttag på olika faser och mäta spänningen så att vi kan se vad som pågår här.
Är det ett äldre hus som byggts till kan det ofta finnas två uppsättningar huvudsäkringar placerade på olika ställen. Har själv varit med om det i två olika hus vi ägt.
Det är så i själva verket att jag har tre säkringar med 20A en av dem har gått sönder och den var 16A. Före detta ägare satt 16A istället för 20A. Och det blev lite lurigt. Nu har jag bytt alla tre och nu funkar allt som det ska och nu är dem alla tre på 20A. Men tack till alla underbara människor för all hjälp jag fick. Trevlig helg på er.
