Jag har bytt massor av Diazed centraler till norm dito och i dom flesta fall har orsaken varit att det skulle vara lättare att byta säkring när det har gått sönder, att dom sedan inte har bytt säkring på 20-30 år hade mindre betydelse.
Sen ringer dom och undrar varför säkringen har löst ur när dom har startat dammsugaren och man måste förklara att det beror på byte av central.....

I nyinstallation är den självklart att sätta i en normcentral om man så önskar men att byta för bytandes skull är bara bra för den som gör jobbet....

Mikael_L skrev:
Fast de nya platt-TV-apparaterna drar ju mer ström än gammal tjockTV. :P
Ja du ser..:D
Då är det väl bara att hoppas att det är bättre program då:D

Som jag ser det är fördelarna med en normcentral:

1) Användare kan INTE rulla aluminiumfolie runt brända säkringar
2) Ingen risk att "först sätta i säkringen, därefeter skruva på passdelen" och därigenom få en stöt
3) Snyggare - inte bara designen utan även att man slipper extra kapslingar till jfb etc.

4) Bättre kapslingsklass (man kan inte peta in ett finger å dö)
5) Lättare att dela upp centralen på flera jordfelsbrytare, eller flera huvudbrytare om man så vill det.
6) Går att sätta in andra saker som tidur/astrour/kontaktorer/reläer/ringledningstrafo osv osv i samma kapsling

Ni sjuka människor som diggar elcentraler... Här får ni nåt att bita i.:)

• IMG_5259.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Ni sjuka människor som diggar elcentraler... Här får ni nåt att bita i.:)
Ja och gott om plats för utbyggnad enligt Rrrrr's punkt 6 finns ju också. :D

Det är väldigt svårt att hitta trepoliga Diazed..

Visst, och allt detta är bra synpunkter. Så om man skall installera nytt eller göra någon större ombyggnad/ändring i sin anläggning så byt för all del centralen också.

MEN, vad jag (och många med mig) pratar om är att byta en fullt fungerade Diazed-central bara för att. Den är bara gammal, det är inga direkta fel på den, tvärtom, den har tom vissa fördelar (även om man kan tycka att de inte väger upp vid nyinstallation).

mycke_nu skrev:
Det är väldigt svårt att hitta trepoliga Diazed..
3-polig DB använder man väl oftast till motorlaster, och motorskydd har man ju i allafall...

Enk Projektet skrev:
3-polig DB använder man väl oftast till motorlaster, och motorskydd har man ju i allafall...
Det finns även blandade en- och flerfasgrupper där det är krav på flerpoligbrytning.

mycke_nu skrev:
Det finns även blandade en- och flerfasgrupper där det är krav på flerpoligbrytning.
Ja då går det inte med Diazed :)

Jo, det går, om man har jordfelsbrytare.

snaggletooth skrev:
Jo, det går, om man har jordfelsbrytare.
Hängseln och livrem... hängslen och livrem, Snaggletooth. ;):cool:

//Patrik

Återställningsbara "evivhetssäkringar", finns ju ÄVEN till diazedcentraler. Så där föll det argumentet....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.