3 630 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Fasström till kwh?
Sida 1 av 2
Jag har två elmotorer som tillsammans har fasströmmen 7,1A och undrar om jag tänker rätt när jag räknar ut den årliga energiförbrukningen
Har för mig sen gymnasiefysiken att det var så här eller är jag fel ute ?
7,1A x rotenur 3 x 421V x 8760h =45353 KWh
Har för mig sen gymnasiefysiken att det var så här eller är jag fel ute ?
7,1A x rotenur 3 x 421V x 8760h =45353 KWh
Totala Effekten = Ufas*Ifas,
(Förenklat om allt är resistivt...)
tre faser -> 3*230*7,1= ca5kW
Årsförbrukningen = 5kW * 8760h = 43800 kWh
Förutsatt då att din fasström är uppmätt i det verkliga driftfallet och inte är vad
som står på märkskylten på motorn...
(Förenklat om allt är resistivt...)
tre faser -> 3*230*7,1= ca5kW
Årsförbrukningen = 5kW * 8760h = 43800 kWh
Förutsatt då att din fasström är uppmätt i det verkliga driftfallet och inte är vad
som står på märkskylten på motorn...
Redigerat:
Asynkronmotorer har en effektfaktor som alltid är lägre än ett då strömmen och spänningen går något ur fas. cos fi vid märklast finns ofta angivet på motorns märkplåt. Fast det kanske i alla fall bara påverkar inom felmarginalen. Vad driver motorerna? Drar de verkligen 7,1A kontinuerligt året runt?
Erik
Erik
Ventilation kanske... 
Som sagt, effektfaktorn har betydelse. En mindre 3-fasmotor ligger på kanske 0,6..0,7.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Den ström som står angiven på en motors märkplåt är väl alltid den verkliga fasströmmen? Till skillnad mot den angivna märkeffekten som avser effekten på motoraxeln.
Så kan ska inte behöva blanda in verkningsgrad och fasvinkel för att beräkna den tillförda effekten från nätet om strömmen är känd.
Så oberoende på om du har mätt upp strömmen eller läst av den på märkplåten så är beräkningen korrekt, förutom möjligen spänningen på 421 V som kanske var uppmätt?
Troligen behöver du dock en gångfaktor som sagts för motorerna går väl ändå inte kontinuerligt??
Så kan ska inte behöva blanda in verkningsgrad och fasvinkel för att beräkna den tillförda effekten från nätet om strömmen är känd.
Så oberoende på om du har mätt upp strömmen eller läst av den på märkplåten så är beräkningen korrekt, förutom möjligen spänningen på 421 V som kanske var uppmätt?
Troligen behöver du dock en gångfaktor som sagts för motorerna går väl ändå inte kontinuerligt??
Finns det overklig fasström? Om man multiplicerar strömmen med spänningen får man fram den skenbara effekten som för en motor är högre än den aktiva effekten som man betalar för. Verkningsgraden behöver man inte blanda in, men effektfaktorn är intressant. Om det är fråga om en fläkt eller en pump som går året runt med konstant last är det säkert relevant att blanda in effektfaktorn, men om det är en maskin med mer varierad last varierar troligen strömmen så mycket att det blir överkurs att blanda in effektfaktorn.
Erik
Erik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Naturligtvis. Ska man räkna ut den aktiva effekt som man betalar för så ska fasvinkeln med i beräkningen.
Strömmen och spänningen är båda uppmätta .med ett true rms instrument av hyfsad kvalite
Det är cirkulationspumpar som alltid är på men om uträkningen stämmer finns det en del att spara då dom endast har funktion när vi kör med forcerad ventilation ca 1500h av årets 8760h. Men när anläggningen byggdes -79 hade det väl inte så stor betydelse.
Hur räknar man in fasvinkeln ?
Det är cirkulationspumpar som alltid är på men om uträkningen stämmer finns det en del att spara då dom endast har funktion när vi kör med forcerad ventilation ca 1500h av årets 8760h. Men när anläggningen byggdes -79 hade det väl inte så stor betydelse.
Hur räknar man in fasvinkeln ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Multiplicera med fasvinkeln. Den bör framgå av märkplåten "cos φ", torde ligga nånstans på 0.6-0.8.
dvs P = 3 * Uf * I * cos φ
dvs P = 3 * Uf * I * cos φ
Du multiplicerar den skenbara effekten med cosinus för fasvinkeln. Oftast är det cos fi och inte fasvinkel som är angiven på märkplåten. Eftersom den är av storleksordningen 0,7 är den inte avgörande för om det lönar sig att stänga av eller inte. Det ser ut som en ganska enkel besparing. Jag antar att det inte gäller en villa.
Erik
Erik
Nej det är inte hemma utan en liten industri ,men av en årsförbrukning på 130000 KWh är det ändå en stor besparing
Frågan är om pumparna måste motioneras med nån automatik för att inte rosta fast mellan maj- aug.
Frågan är om pumparna måste motioneras med nån automatik för att inte rosta fast mellan maj- aug.
Störst besparing gör du genom att sätta någon form av frekvensomformare på dina pumpdrifter, då kan du reglera dem helt behovsstyrt. Om de är helt avstängda under någon tid passar det att motionsköra några minuter per vecka.
Dessutom är det särskilt bra med varvtalsstyrning på pumpar och fläktar pga deras momentkaraktäristik.
I din ursprungsfråga är effektfaktorn i högsta grad relevant, märkdata på skylten gäller vid märkeffekt. Strömmen till en asynkronmotor är ett dåligt mått på aktiv effekt vid dellast, beroendet är mycket olinjärt så det duger inta att proportionera gentemot strömmen från skylten. Vid små motorer < 10kW är det särskilt uttalat så att halvlast ger kanske effektfaktor 60% av märkdata och kvartslast ca: 15%.
Dessutom är det särskilt bra med varvtalsstyrning på pumpar och fläktar pga deras momentkaraktäristik.
I din ursprungsfråga är effektfaktorn i högsta grad relevant, märkdata på skylten gäller vid märkeffekt. Strömmen till en asynkronmotor är ett dåligt mått på aktiv effekt vid dellast, beroendet är mycket olinjärt så det duger inta att proportionera gentemot strömmen från skylten. Vid små motorer < 10kW är det särskilt uttalat så att halvlast ger kanske effektfaktor 60% av märkdata och kvartslast ca: 15%.
GK100 det förvånar mig inte att effektfaktorn ändras, men så mycket som du skriver låter orimligt för mig. Om 25% av märklast ger 15% av märkplåtens effektfaktor skulle strömmen öka vid minskad last. Det stämmer inte överens med min bild av hur asynkronmotorer fungerar.
Erik
Erik