5 071 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Avgrena 50mm2-kabel?
Ja absolut, den där prylen funkar bra endast om du kan lägga den på ett fint stadigt betonggolv innan du klipper till.Bo.Siltberg skrev:Sedan är också grejen den att när man står i diket i hällregn med lera i stövlarna, lera på verktygen, lera i ögonen, med byxorna på kvart pga av all lera som tynger, och dessutom glömde trä på krympslangen innan man nitade ihop kabeln, då har man en helt annan uppfattning om den kraft som är nödvändig med släggan. Så en presstång med förinställd presskraft är nog att föredra. Om den dessutom hade en funktion som fick en att känna die, die, motherf***** efteråt så vore det topp!
Vilket ibland blev stora problem om man ville "krimpa" en kabelsko på plats i bilen någonstans.
Regn och lera i byxor, stövlar och på verktyg får bara amatörer.Bo.Siltberg skrev:Sedan är också grejen den att när man står i diket i hällregn med lera i stövlarna, lera på verktygen, lera i ögonen, med byxorna på kvart pga av all lera som tynger, och dessutom glömde trä på krympslangen innan man nitade ihop kabeln, då har man en helt annan uppfattning om den kraft som är nödvändig med släggan. Så en presstång med förinställd presskraft är nog att föredra. Om den dessutom hade en funktion som fick en att känna die, die, motherf***** efteråt så vore det topp!
Ett kraftfullt tillslag fås bäst med rätt teknik och viss kraft...såklart, annars kan man lika gärna slå med mössan.
Du måste få med hela kroppen i slaget. Många slår bara alldeles för mesigt.:S
Många svar... Det blir totalt över 20 anslutningspunkter för 50mm2-kabel. Det är bara vid just avgreningen som jag skulle kunna använda något annat än kabelskor. Lika bra att köra samma sak hela vägen.
Eftersom det så många crimpningar vill jag använda ett ordentligt verktyg. Hjertmans tar 75kr/dag i hyra, känns som välspenderade pengar.
Ska nog ändå plocka med en mutterspräckare att ha liggandes till nödreparationer. Håller med Rikard om att känslan bör vara bättre än med en hammare.
Eftersom det så många crimpningar vill jag använda ett ordentligt verktyg. Hjertmans tar 75kr/dag i hyra, känns som välspenderade pengar.
Ska nog ändå plocka med en mutterspräckare att ha liggandes till nödreparationer. Håller med Rikard om att känslan bör vara bättre än med en hammare.
Hur många 50mm2-kablar är det i samma avgrening?
E2673561 är det 4x50mm2 anslutning på
Jag skulle i mitt arbete inte byta "plinten" mot pressade kabelskor, för att kabelskor ska vara "säkra" krävs rätt kabelsko till rätt kabel pressade med rätt press till rätt tryck.Plinten behöver "bara" dras till "rätt" moment och kan enkelt efterdras om det behövs, en felpressad kabelsko kan man inte pressa lite till för att få den bra.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det måste ju gå åt extremt mycket kräm för att driva en båt med el. Vad räknar ni med för räckvidd och med hur stora batterier?
Har räknat på ca 3kW vid 6 knop. Har i princip räknat ut det från dieselåtgången på förra motorn, så det ska bli spännande att se hur långt ifrån verkligheten jag hamnade. Har snackat med några andra som har byggt elbåtar och i jämförelse med deras resultat så tror jag att jag ligger hyfsat OK.
Batteribanken kommer vara ca 10kWh 48V LiFeYPO4. För längre resor sätter vi i ett genset på 5,5kW byggt på en Penta D1-13.
Batteribanken kommer vara ca 10kWh 48V LiFeYPO4. För längre resor sätter vi i ett genset på 5,5kW byggt på en Penta D1-13.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden