Vet inte om dom heter normalcentral men ni ser väl på bilderna vad jag menar :)

Jag har fått tag på en normalcentral av märket Rutab som jag tänkte byta ut istället för mitt gamla proppskåp.
Är det ett stort jobb för en elektriker att byta detta? Vad kan man räkna på i ungefärlig tid och pris?

Inga nya dragningar utan bara byta till det nya skåpet.

Proppskåpet
http://img828.imageshack.us/i/bild1ej.jpg

Proppskåpet
http://img822.imageshack.us/i/bilday.jpg

Normalcentralen
http://img823.imageshack.us/i/bild2uh.jpg

Normalcentralen
http://img703.imageshack.us/i/bild3t.jpg

Du kan nog räkna någon timme, 2-3timmar kanske själva jobbet tar. Märka grupperna, slita bort gamla centralen, upp med nya etc. Allt ser ju ut att vara infällt så inga andra utanpåliggande kablar man behöver bry sig om. /elektriker

För övrigt skulle jag behålla den gamla centralen istället för att sätta en RUTAB

Fixar nån det här på nån timme grattis skulle jag lämna pris ca 2500-3000 + moms
Mvh Tille

Hm, kollade inte ens på nya centralen...men som föregående talare skrev så måste du ha en 3radig/54modul eller 4radig/52modul om alla säkringarna är i bruk. Räkna med att Huvudbrytare tar 2moduler, JFB 4moduler.

Köp en Hager eller annat känt märke, det är värt pengarna.

Jag skulle säga ca 4 - 8tim beroende på i vilket skick anläggningen är. Samt om kunden har köpt rätt grejer. Själva centralbytet kanske inte tar så lång tid. Men man ska åka dit också. Samt kontrollera allt och skriva protokoll, gruppschema, märkningar osv...

Fick denna central gratis så därför jag tänkte köra den. Men då blir det att köpa en bättre och större istället som det verkar som.
Om jag tar med mig bilder på mitt proppskåp och kollar hur många av propparna som är i bruk samt Ah på dom till en elektronikgrossist så borde väl dom kunna ta fram det jag behöver?

Man behöver väl inga nya kablar eller dyl om dom gamla är hela?

Nått annat jag bör tänka på förrutom ny central?

Om du skall handla material själv så bör du inte åka till en elgrossist och handla såvida du inte själv har firma med bra rabatt där. Låt i så fall hellre elektrikern handla material åt dig, det bör inte bli dyrare än elgrossist pris utan rabatter (elfirmor har uppmot 90% rabatt på vissa material).

Skall du handla material själv så handla på ex. elbutik.se, elot.se eller liknande (ligger dock en tråd här om en firma i konkurs). I så fall bör du avtala med elektrikern i förväg om att du vill handla materialet själv, många vägrar installera det du själv handlat. Undvik Rutab Malmberg osv. Det är oftast de märkena som säljs på byggmarknader Jula osv.

Clas Olsson säljer AEG som jag tror är OK. Men kolla med elektrikern vilket märke han föredrar, det kan korta ned installationstiden avsevärt.

Och jag hoppas att du menar att du tänker anlita elektriker, centralbyte är INTE ett lämpligt hempularprojekt, jag skulle inte ge mig på det själv.

Hager Gamma plåt eller plastkapsling. Vit dörr är ett krav, tycker jag. På plåtkapslingen ingår alltid dörr
(Om jag inte minns helt fel så har Gamma (eller om det var Volta) fått designpris för snyggaste centralkapsling).

Låt elektrikern köpa grejerna eller låt han göra en lista på vad det ska vara så du får införskaffa det.
Och när man byter central så ska man ha "reserv" i bakhuvudet och köpa en stor kapsling med reservutrymme för fler säkringar osv.

//Patrik

Sälj den nya centralen du har "fått gratis" och behåll diazed-centralen...., men låt elektrikern installera en jordfelsbrytare till den gamla....

If it ain't broke...DONT "FIX" IT !!..

PST skrev:
Sälj den nya centralen du har "fått gratis" och behåll diazed-centralen...., men låt elektrikern installera en jordfelsbrytare till den gamla....

If it ain't broke...DONT "FIX" IT !!..
Helt rätt.

Skulle jag byta, skulle jag ha bytt till en annan diazedcentral med jfb i. :D

Och absolut inte sätta i en Rutab eller liknande.....

Det finns någon konstig tanke "måste byta elcentral för min ser lite omodern ut, kanske den inte är bra" hos folk.

Om den gamla skruvsäkring/diazed centralen räcker (tillräckligt med proppar) så är den minst lika bra som en Hager eller annat bra märke.

Andra centraler som Rutab, Malmbergs eller Dinline är att byta ned sig.

Att byta central kan strula till sig om trådarna är för korta.
Sätt JFB på din befintliga.
Tänk på att en normsäkring som utsats för en kortslutning har utsatts för en kortslutning när man återställer säkringen.
En Diazed som löst ut ersätts med en ny.

Protte

Enk Projektet skrev:
Helt rätt.

Skulle jag byta, skulle jag ha bytt till en annan diazedcentral med jfb i. :D

Och absolut inte sätta i en Rutab eller liknande.....
Jag kan spara nästa gång jag river en gänga 1 central. Dom är ju snyggast! ;)

jeffan skrev:
Jag kan spara nästa gång jag river en gänga 1 central. Dom är ju snyggast! ;)
G 1 :D är en höjdare, synd att det börjar bli ont om delar...

Alltså jag är ganska fascinerad över vad många "diazedcentral-kramare" vi har på forumet. En diazedcentral måste inte vara trasig för att man ska vilja byta. Man kan vilja byta för att få en snyggare central, utrymmesmässigt större, men storleksmässigt mindre central, installationen uppdelad på flera JFB, plats för JFB och styrningar, aldrig stå utan säkringar (såvida inte säkringen går sönder helt) osv osv!

Sluta vara motståndare till normcentraler! (Så länge vi inte pratar om RUTAB osv)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.