Aha, får väl gå och kika på en Rutab när jag ändå är på Överskottsbolaget.

snaggletooth skrev:
Många dvärgbrytare har anslutning för både skena och tråd i 2 olika plan, men det är lite svårt att avgöra på bilden.
Men brukar det sitta skenanslutning på översidan av säkringen?

Mikael_L skrev:
Visst är det så.

Nu kan det ju vara någon skada i huset t.ex. som har ändrat förutsättningarna (takläckage, vattenledningsläckage) efter att elen installerats.
Ja, hur många ser till att ledningarna antingen kommer in underifrån eller gör en S-kurva innan de går in i dvärgbrytaren ifall de ansluts på ovansidan av brytaren?

Jag vet att det inte ska komma fukt längs/i kablar, men jag har sett en hel del tv-koax-kablar där vatten runnit genom kabelns insida från en defekt kapsling uppe på taket till kontakten/uttaget nere vid tv'n. Det skulle förvåna mig om inte samma sak kan ske med EKK/EKLK om man råkar ut för för att anslutningsboxen på nån utomhusarmatur blir vattenfylld. (Och visst, i teorin ska JFB'n lösa ut ifall det händer, och dessutom är det väl rätt sannolikt att felet "bara" når en kopplingsdosa, men ändå, risken känns inte helt försumbar).

mycke_nu skrev:
Hade ju varit bättre med en JFB som kunde anslutas till fasskenan.. att dom kopplat RK tillsammans med skenanslutningarna i hissklämmorna ser inte så kul ut.

Eller kopplar kineserna elcentraler som dom läser, från höger till vänster?
Finns det nåt som säger att man ska ha JFB (och huvudbrytare) till vänster om dvärgbrytarna? Annars är det ju bara att montera jordfelsbrytaren längst ut till höger på fasskenan, så är problemet löst.

• Gilla
MHinvest
  • Laddar…
Märk väl att JFB är S-märkt och inte bara simpelt CE märkt...............

Protte

Huvudbrytaren har exakt samma utseende som Hagers

Rikard Ågren skrev:
Kanske har Hager kopierat RUTAB?, haha. Nä men skämt åsido är det någon som mer exkat och konkret kan förklara vad det är som är så dåligt med just RUTAB?

Redigerat:
Hela centralen känns Spegelvänd på något vis, kanske är ölen..

Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Dom kanske båda kommer från samma kinesiska tillverkare.

Men Rutab var bättre på att förhandla om priset ... :D

snaggletooth skrev:
Många dvärgbrytare har anslutning för både skena och tråd i 2 olika plan, men det är lite svårt att avgöra på bilden.
Kollade lite närmare idag och mina RUTAB dvärgbrytare och JFB, de har mycket riktigt anslutningar i två plan för både skena och tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.