GK100
GK100: [citat] Det du mäter, och som blir extra tydligt vid dina mer strukturerade senare mätningar beror på ledningarnas kapacitans till jord. Det är pga av vad du märkt här man normalt använder likspänning vid isolationsmätning, "meggning". Givetvis finns även små läckor i form av vanliga isolationsfel alltid också, men som du ser är den spänningsdelning du märker närmast
10 svar · 7,4k läst
Raceman
Raceman: [citat] Ok, då missuppfattade jag dig. Att använda en sändare bakom befintlig strömbrytare ser jag ingen vits med. (Svårt att byta batterier t.ex.) Använd istället Nexa Professional's tunna sändare, som är snyggare än den vanliga, och som du kan placera var som helst, t.ex under överskåpen eller vid den befintliga brytaren för taket. Du inne på att placera dimmern med fast
7 svar · 7,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Ser inga större problem med att sätta ett jordat där under de omständigheterna du beskriver Sätt ett 4-vägs så kanske du slipper grenuttag också
3 svar · 1,3k läst
·
WATTisPOWER
WATTisPOWER: Om nu arbetet tar 4 dagar och du håller med all materiel så lär prislappen landa på ca 8-10.000:- kr, efter ROT
10 svar · 1,3k läst
globaljuggler
globaljuggler: Nu vet jag inte exakt vad en EKK är, men det kommer ut fyra ledare från taket. Därefter går det en kabel med tre ledare vidare till belysningen ovanför diskbänken, så "EKK ut från taket" går i själva verket in i ett skåp och därefter vidare ner till belysningen. Det är alltså BARA de fyra ledarna som kommer från taket.
7 svar · 2,5k läst
H
HenrikHuslöse: Det gör en påtaglig skillnad om man lägger en kabel i isolering eller utan isolering. Isolering på en sida och vägg på den andra sidan är normalt. I svenska bostäder är detta inget problem, eftersom ingen elektriker säkrar upp bara för att väggen är oisolerad. Om man däremot skulle isolera in en kabelstege på en industri ordentligt så osar det snart katt. Vilket inte betyder att
6 svar · 8,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns mycket att tänka på, men väldigt kortfattat: Börja med att bestämma vilket slags ljus ni vill ha, för armaturerna bestämmer sedan det installationssätt som krävs. Det finns också ett belysningsforum där du kommer att få bättre hjälp.
1 svar · 2,1k läst
Y
Yrrol: aha, det förklarar varför locket lutar på folks bilder. :) Vilket i sig är bra, färre småprylar såsom fjädrar = färre saker som går sönder.
2 svar · 1,1k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] man kan ju alltid hoppas, men verkligheten ser nog värre ut!
33 svar · 10,2k läst
·
J
JJ1: Öppna och kolla, har du tur är det bara en anslutningskabel som har lossnat.
8 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Det finns brickor och skruv av nylon. Protte
22 svar · 2,3k läst
3
305: Om det bara är en tillfällig lösning, så gör det väl inget om det blir monterat utanpåliggande? Alltså: Sätt ett utanpåliggande vägguttag där det ska vara. Dra sedan EKK 3G1,5 till närmsta dosa som har fas, nolla och skyddsjord. Givetvis krävs jordfelsbrytare. Fast det kan Du lösa genom att byta ut dvärgbrytaren, för den gruppen mot en PSA (om Du har en normcentral, med en modul
9 svar · 1,6k läst
H
H2SO4JB: lillePer >>> http://www.eldirekt.se/?artnr=1902215 vilden >>> Jag valde varmvita LED. Ljuset är kanske inte riktigt samma varma ljus som innan, men helt ok. Nu när man kan dimmra dom perfekt så går det alltid att ställa in en behaglig ljusstyrka. Och så drar dom ju 516 watt mindre än halogenen jag hade innan. Man får ju tänka på den "globala uppvärmningen" också, för denna vinter har
27 svar · 24,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Ja, du kan dra den kabeln. Ja, enligt följande beskrivning som också kommer att medfölja vakten: http://www.testwebben.se/704/Catalog/Products/el--belysning-1639/12422_Bruksanvisning_IS1.pdf?time=1296385136 Avskalningen ska vara inne i apparaten så klart men det är ju detsamma som inomhus, biledaren kan du ju koppla ihop med jord, JFB ska du ha samt att för formens skull så ska det
1 svar · 3,2k läst
Y
Yrrol: så som jag tolkade det så kan man sätta lysdiod i iaf singelknapparna som lyser ramens underdel, var de dessutom så det var ljussensor så vore det ju klart bling bling att ha i mörka hallen... *planerar* :) Sådan lysdiod kan ju inte dra mycket...
18 svar · 2,8k läst
Bezt
Bezt: Ok, tack för svaret. Får fila på nån annan lösning då.
5 svar · 1,7k läst
snaggletooth
snaggletooth: Förimpedans är avhängig jordslutning. d.v.s. den lägsta kortslutningsström som kan uppstå mellan fas och jord. D.v.s. under max belastning då resistiviteten ökar med stigande ledartemperatur.
2 svar · 1,1k läst
J
JOW: Ok, tack för info, i det här fallet är det 2 element på en fönsterfri vägg i ett garage...
4 svar · 3,6k läst
3
305: [citat] Ja, att inte den kombinationen finns att köpa som vanlig adapter... För lagligt sett, så borde det väl inte finnas något hinder? Man skulle ju t.o.m. kunna ha dubbel hondel....
8 svar · 4,1k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Enligt Noros egen beskrivning så ska det medfölja allt som behövs och det blir nog som så att du måste dra om kablaget så det räcker till den plats där inkopplingen ska ske. http://noro.se/files/AvantiDecoMirror.pdf
26 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Svart
16 svar · 2,5k läst
Bo.Siltberg
16 svar · 2,5k läst
jeffan
jeffan: Brukar använda dem när jag ska driva lite med Lärlingar. d^_^b
9 svar · 1,7k läst
3
305: [citat] Luft-luft kan ju vara bra om planlösningen är väldigt öppen... Detta gäller förvisso även allt vad direktverkande kaminer heter...
5 svar · 1,8k läst
U
urk: Köp LED-belysning här istället, helt onödigt att betala svenska priser: http://www.dealextreme.com/c/car-led-light-bulbs-712?page=1&pagesize=100&pagesort=relevence Visserligen tar det några veckor att få leveransen men det är fraktfritt och billigt.
6 svar · 10,2k läst
T
Tobbe_3: [citat] Alltid lär man sig nåt nytt Tack
14 svar · 6,3k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Haha nä det är då det går åt en dag för att försöka reda ut det kaos som råder innan man kan koppla, att spara pengar på att dra rör och tråd själv brukar bara sluta med att det går åt nästan lika mycket tid att reda ut :D
8 svar · 1,3k läst
R
R_Strandberg: Kalas, Likadant på uttag och strömbrytare.
5 svar · 4,9k läst
pason_67
pason_67: Åker oftast samma samma tid men ibland vaknar jag tidigare och vill då inifrån kunna starta värmaren direkt när jag vaknar. Inte gött att springa ut i kallingarna när det är massa minus. Tror inte grannarna hade uppskattat detta heller. Har dessutom en värmekabel till en hängränna som jag vill kunna starta vid behov. Även på helgen är det gott att kunna ha kabeln ikopplad hela tiden
15 svar · 7,7k läst
F
fredda_p: annars kan man ju köpa en vanlig hdmi kabel ha-ha, klippa ena änden och löda på en hdmi-ho, samt ev. montera detta i ett blindlock...blir bra och är förhållandevis billigt. /F
10 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.