17 334 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Gemensam nolla till uttag på olika faser?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Praxis för en huvudledning är minst 5G6mm² numera. Men visst ska 2.5mm² (16 A) räcka till en liten stuga om du inte behöver mer.
Det finns dock andra faktorer som längden på din 2.5mm²-kabel vs din förimpedans i matande central - utlösningsvillkoret måste uppfyllas.
Det finns dock andra faktorer som längden på din 2.5mm²-kabel vs din förimpedans i matande central - utlösningsvillkoret måste uppfyllas.
Jag gissar att det är runt 30-40m kabel mellan husets fasadskåp och elskåpet på gatan. Vilken area det är där har jag ingen aning om men det är nybygge och då brukar det väl vara bra standard. Mellan fasadskåpet och garaget/gäststugan blir nog kabelsträckan 15-20m. Säger det dig nåt?
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Jag tror med betoning på "tror" att om du har ditt hus i tättbebyggt område, så har du med största sannolikhet tillräckligt låg förimpedans, så att det skall fungera med 30-40m kabel i marken. Och att det då skall gå att säkra 16A på en 2,5kvmm kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Ja, du bör alla gånger ha en kortslutningsström på minst 300 A.
Det beror väl också på hur anläggningen ser ut?Bo.Siltberg skrev:
I det här fallet tycker jag att viktigast är att ha en gemensam 3-polig brytare "uppströms" på matningen till garage/gästhusbyggnaden, så att överlast gör att alla tre faserna bryts.
Om det hade rört sig om ett hus där man haft 3*16A diazed huvudsäkringar (av en händelse stämmer den beskrivningen rätt bra på min stuga) så tycker jag snarast att det är en fördel att köra spisen ihop med andra tyngre laster på samma trefasgrupp. Jag har spisen på samma grupp som även matar diskmaskin och tvättmaskin, dessutom är det en gammal installation med 10A på trefasgruppen. Det gör att jag kan aldrig "göra bort mig" så att huvudsäkringarna löser ut ifall jag kör spisen samtidigt som diskmaskinen/tvättmaskinen. Hade de haft separata grupper så hade istället huvudsäkringarna löst ut, och i samband med att man kör tvätt/diskmaskin så är det ju dessutom rätt sannolikt att vattenpumpen försöker köra och eftersom den är trefas så skulle en bränd huvudsäkring innebära att pumpmotorn "bränner" en stund till motorskyddet löser ut i onödan. Dessutom skulle styrspänningen till elpatronen kunna falla ifrån ifall "fel" huvudsäkring löser.
Hittils har aldrig någon av dessa 10A-säkringar löst ut, men å andra sidan har jag förbrukat ett antal 16A huvudsäkringar fram till nyligen då jag dels köpt en del ved och dels installerat en luftluftvärmepump.
Visserligen var det ett gästhus så t.ex. diskmaskin är väl inte jättetroligt att man kör på den där enda 10A-matningen, men är det inte lite snålt med 10A för t.ex. mikrovågsugn, kaffebryggare och vattenkokare?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Det är fortfarande inte brukligt att dela upp en spismatning på flera förbrukare, uttag etc, speciellt om spisen är kopplad mellan faserna (400V). Den bör ha sin egen obrutna gruppledning.
Om du har problem med att huvudsäkringarna går så ska du helt enkelt säkra upp, eller om tillämpligt, installera en effektvakt, för då överstiger den normala belastningen huvudsäkringarna storlek.
Om du har problem med att huvudsäkringarna går så ska du helt enkelt säkra upp, eller om tillämpligt, installera en effektvakt, för då överstiger den normala belastningen huvudsäkringarna storlek.
Klicka här för att svara