snickarboden
snickarboden: Ja, det sitter säkert kondensatorer i den. Likriktare har oftast sådana för att kunna ge en mer stabil likspänning och elektroniken vill ha likspänning för att fungera. /Kent
10 svar · 3,5k läst
N
noupe: Tack för svaret! Ska testa med en sådan, kan låna från ett annat rum.
4 svar · 2,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Man vet ju aldrig om rören sitter ihop ordentligt hela vägen, men man får ju om inte annat en bit provad iallafall
9 svar · 3,1k läst
N
Niklas_x: Jag kan ju för en gångs skull bidra med något i elforumet istället för att bara fråga... Jag sitter i exakt samma situation, 7,4 kW induktionshäll, 25A enfas in i lägenheten. Dessutom 3kW ugn, som jag tror du har också. Vi körde 20A säkring för spisen, och 13A för ugnen. Inga problem whatsoever i ett halvår. Säkringarna har inte gått en enda gång. (Och det är hager och inga
23 svar · 19,1k läst
A
AndersS: [citat] Och kommer du till industrifastigheter så ska det projekteras med kabelstegar och dylikt.
34 svar · 5,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: I stort sett alla vanliga (Schuko) vägguttag får säkras 16A så det ska väl gå bra (förutsatt att du fortsätter med 2.5 till det också). Möjligtvis att köksfläkten inte får säkras mer än 10A, men det får du väl kolla upp i så fall. Men effektmässigt är det inga problem som sagt.
2 svar · 1,1k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Du behöver ingen avgränsare
6 svar · 2,3k läst
·
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Instämmer med Rrrr
2 svar · 1,0k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Nej det är inte OK, max 125A på DB, på vissa fabrikat gäller 100A, om det inte sitter en Effektbrytare på inkommande, då kan det vara OK Det andra felet är 25 mm2 RK, kan inte vara möjligt att klara 250A på det som inre förbindning.
2 svar · 1,2k läst
3
305: Det finns ju jordade stickproppar med inbyggd JFB. En sådan torde ju vara, i vart fall, aningen mindre tokig, än vissa andra lösningar. Ty denna sitter ju kvar, även om någon skulle flytta lampan till en annan adress....
10 svar · 30,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag PM'ar dig mitt kontonummer d^_^b
26 svar · 8,3k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Då har det mysteriet löst sig. Kopplade in slangen till tryckströmbrytaren igår utan att veta dess funktion
21 svar · 9,2k läst
GK100
GK100: [citat] Patronerna är jordade via de gul/gröna trådarna som är hopkopplade med ubåten nedtill i bilden, bara de är inkopplade i andra änden vid patronerna är det ok. Kolla att det sitter tre trådar i ubåten och att inkommande jord och en av dem sitter ihop uppe vid jordskenan. Det syns inte så tydligt på bilden men det verkar vara rätt där. Låt nollorna som sitter på 14 vara kvar
36 svar · 4,9k läst
·
B
B-ola: [citat] Det är 400V och naturligtvis ligger elementen på olika faser. På den gamla slingan ligger det 4st element av samma typ (tego roundline elektronisk termostat) och åt det andra hållet ett nytt element (Gnosjö oljefyllt).
16 svar · 4,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En tvåfasgrupp bör ha samma säkring (både typ och storlek) på varje fas. Micron tar inte skada av en 16A säkring. Dessutom bör det ju vara en tvåpolig säkring (plus JFB förstås). Detta med en tvåfasgrupp gäller också bara om det är orimligt svårt att dra fram en ny gruppledning till ugnen.
4 svar · 2,0k läst
P
puttrix: [citat] Nä om det inte är färdigdragen tvinnad fk/ek förstås, Ex E1416628.
125 svar · 31,7k läst
3
305: [citat] Jo hoppsan, såg det nu...
5 svar · 5,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ok, sorry.
8 svar · 4,5k läst
S
Strulputten: OK, så kanske det kan funka ändå. Jag antar man även kan testa genom att helt enkelt köra lite högre ström än än inställt värde genom skyddet och se om det löser ut. D v s detta test borde väl gå att göra med vilken spänning som helst t ex 12 V från en batteriladdare, bara man håller koll på strömmen. Såg att skydden i alla fall är S-märkta men det kanske inte betyder så
6 svar · 2,1k läst
S
Slugge: Öppna skåpet och ta ett foto, köp en triangelnyckel eller använd en vanlig lednyckel. När låset gått upp drar du ut ovansidan och lyfter underdelen, för att sätta tillbaks luckan sätter du nedandelen i spåret och trycker in ovansidan framåt och låser. Inget kommer gå sönder och ingen kommer märka att du varit inne.
26 svar · 4,1k läst
·
sjoberg
sjoberg: Hej Mikael, tack för bra svar. Ang textens storlek var det nog mest för mig att kunna skilja citering från mina fortsatta funderingar (men jag ser nu att det står "svar" och är inrutat). Haha, men vem vet, en morgon när jag ställt en knasig fråga kanske du inte kan se den lilla texten :P tack för hjälpen!
13 svar · 7,8k läst
Y
Yossan: Patrik_Hed och alla andra >> Tack för era funderingar. Det var toppklämmor, inget annat. Inte lätt för en annan att veta när man aldrig sett sånna förut. Är man nybliven husägare så är man! =)
15 svar · 3,5k läst
K
kimmo_thn: Hej tack för länkarna... men den från eldirekt är ju nått sånt jag tänker på.. fast det skulle vart en som kan ha externa högtalare inkopplat
25 svar · 4,9k läst
·
E
El-Mange: [citat] Då bör nog motor gå låga kvarv en längre stund och va rätt bra belastad. Annars kan man fixa det med att installera en extra motorfläkt som är ON/OFF varesej motor går på låg eller hög varvtal. Funkar ypperligt på högtrycks elmotorer som inte bör gå för fullt 60% av tiden.
5 svar · 3,4k läst
spinout
spinout: Huvudledning är kablar eller ledare som matar elcentraler.
28 svar · 16,7k läst
·
BG.s
BG.s: Så sant så sant... Fick tag i ett par riktiga testmejslar för ett par år sedan ... dom luras definitivt inte av induktion *leer* Gamla hederliga klunsar gubbarna på elverket hade runt halsen förr i tiden , från wibre i tyskland svarta med orange i nosarna Ujujuj det är nostalgi det... farsgubben hade ett par såna förr i tiden... nu har jag ett par i nyskick.
14 svar · 5,6k läst
WATTisPOWER
WATTisPOWER: [citat] Har den bara i bokform, men den kanske går att hitta på www. Där står inget om hur röret ska tätas bara det jag skrev i tidigare inlägg. Det är alltså beställaren som ska ombesörja erforderliga skydd för att förhindra skada. Men det är entrepenören som ska kontrollera att skyddet finns. Lite luddig skrivning:S
15 svar · 2,4k läst
spinout
spinout: Det kostar extra om man vill ha prisfilen på CD. Men man kan ju ladda hem den via internet direkt i Scrollan via Prislista-Import-EIO. Det betalar jag inget extra för, om de inte bakat in det i årsavgiften föstås? Om du inte har användarnamn och lösen till EIO medlemssidor så kan du maila dem och få det. Skriv in i scrollan och så går det av sig själv.
6 svar · 1,0k läst
JPA666
JPA666: [citat] Hmmmm,jo jag blir nog tvungen att ha ett utanpåliggande uttag iom att putsen är bara ca 2 cm tjockt och sen är det riktigt riktigt hårda tegelstenar bakom. Jag testade att göra ett hål men jag la ner det omgående. En smula trist att göra hål i plasman i gillestugan:)
8 svar · 7,2k läst
morsan
morsan: raderades pga två regelbrott, 1.1 ofullständigt ifylld profil och 2.2 Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forum.
0 svar · 882 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.