Mikael_L skrev:
Var hittar du den infon?
Det är tvärtom mot allt annat jag annars läst/hört.
Min lärare förklarade detta i 1'an på gymnasiet.

Mikael_L
Hmmm.
Undrar om han vet vad som gäller då ... :x

Han hade helt fel. Likström får inte kroppen att krampa i samma utsträckning som växelström. När det gäller elektromagneter eller kontakter, däremot, så är det mycket lättare att få dem att släppa med växelström än med likström eftersom strömmen är noll två gånger i sekunden.

Redigerat:
Mikael_L
hundra ggr/sekund ...

Hjälper även att släcka ljusbågar. Därför är strömbrytare och reläer specade för högre spänning på växelström än likström.

Hehe, två gånger per period menade jag...

Ett litet sidospår...

Jag byggde mig en elementfläkt i vintras av en Nokia laddare på 5.7V 800mA. Kopplade på 5st 80mm fläktar (a 150mA). Dessa har fungerat fint i tre månader dygnet runt och tempen (mätt med IR termometer) på laddaren kom aldrig upp i mer än 30C.

Kanske en dum lösning men den fungerade för mig, kanske något för dig?

Mikael_L skrev:
hundra ggr/sekund ...

Hjälper även att släcka ljusbågar. Därför är strömbrytare och reläer specade för högre spänning på växelström än likström.
Det där förklarar också varför riktigt urgamla antika strömbrytare har så enorma isolationsavstånd vid brytning (jämfört med moderna brytare), typ 1-2cm avstånd. Antagligen är det gjort så för att de ska fungera med t.ex. 110V likspänning eller vad man nu hade för spänningar på gamla likspänningsnät...

Gabriel B skrev:
Ett litet sidospår...

Jag byggde mig en elementfläkt i vintras av en Nokia laddare på 5.7V 800mA. Kopplade på 5st 80mm fläktar (a 150mA). Dessa har fungerat fint i tre månader dygnet runt och tempen (mätt med IR termometer) på laddaren kom aldrig upp i mer än 30C.

Kanske en dum lösning men den fungerade för mig, kanske något för dig?
Om man ser till att laddaren sitter på kall-sidan av luftflödet fläktarna skapar så kyls den ju av fläktarna...

Appropå det så ser jag en liten fara i att mickla med fläkten i pc-nätaggretag, även om man kör dem på låg last så skulle vissa komponenter vara dimensionerade så klent att de skadas om luftflödet blir för lågt. Jag tror inte det är nån större risk, men det kan ju vara värt att tänka på för den som micklar med sånt...

yxis skrev:
Appropå det så ser jag en liten fara i att mickla med fläkten i pc-nätaggretag, även om man kör dem på låg last så skulle vissa komponenter vara dimensionerade så klent att de skadas om luftflödet blir för lågt. Jag tror inte det är nån större risk, men det kan ju vara värt att tänka på för den som micklar med sånt...
Fast frågan är om det gör någon skillnad. Rent generellt så är många PC-nätagg så in i h-vete dåliga från början komplett med undermåliga komponenter och förfalskade märkningar (UL osv), alltså rena piratdelar, att man kan undra om en fläkt hit eller dit gör någon egentlig skillnad. Det är typiskt inte svårt att få ett Kina-nätagg att *explodera* innan man kommer i närheten av märkströmmar och effekter. Jag skulle hellre satsa på ett bättre märke utan fläkt ett sämre med.

Fast de undermåliga blir ju iofs inte *bättre* utan fläkt, det är förvisso en poäng... :)

Asså, delar som sitter i PC-datorer är inte gjorda för att hålla, eller ens för att fungera från fabrik. De är gjorda för att tillräckligt många delar skall fungera hjälpligt, och inte kosta något.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.