Hej,
har ett dubbeluttag i teknikcentralen som matas av ett CEE väggintag. I detta väggintag är tanken att ansluta en vanlig UPS (APC Smart Ups) via en IEC 320 C14 hane till väggintaget.

Elektrikern har satt upp väggintaget och dragit kablarna. Gruppen som är tänkt att mata UPS:en sitter på huvudcentralen och ligger på en C10 och omfattas även av en 30 mA JFB. Om JFB i centralen löser ut kommer ju givetvis uttagen som matas av UPS:en fortsatt att ha ström. Det optimala hade väl varit att satt en normkapsling med en PSA mellan väggintaget och vägguttagen, men det fick inte plats.

Frågan är om man kan sätta en sladdmonterad JFB mellan C14 donet och CEE donet? Har sett den här t.ex. http://biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Jordfelsbrytare3/

UPS:en är godkänd för cirka 400W och har överbelastningsskydd. Frågan är om man borde ha en säkring på själva installationen? Dock kan man ju tänka sig att UPS:en kan komma att bytas ut och då avgörs ju belastningen av den nya UPS:ens kapacitet? Det minsta jag har sett PSA:er i är 6A och det är ju betydligt mer än 400W.

Har läst befintliga trådar i teknik, men de verkar hantera betydligt större doningar än det jag har planerat.

När det gäller märkning så har jag tänkt att sätta en upplysningsskylt i centralen och vid uttaget!

OBS! Grupp XX är ansluten till ett reservkraftsaggregat (UPS). Innan arbete med elinstallationen inleds skall matningspunkten Y, frånskiljas från väggintag Z.

Själv vägguttaget tänkte jag märka med:
Reservkraft, max belastning 2A. Se huvudcentral för mer information.

Jag tror jag skulle ha matat utgående ström från UPS'en via 3st 6/10A säkringar, du har ju överbelastningsskydd, men det skyddar dig väl inte från kortslutningar. Det om märkningen så har du helt rätt, det SKA märkas ordentligt att vilken grupp UPS'en matas från, och att det finns UPS i anläggningen.

Alla fasta ledningar skall skyddas från överbelastning av säkringar, det spelar ingen roll om de matas från nätet eller något annat. En skylt räcker inte.

Har du dragit 1.5 mm2 så sätter du alltså lämpligen en 10 A dvärg.

Frågan är väl sedan om det inte även skall vara en jordfelsbrytare.

finns ingen anledning att säkra av utgående grupper på en konsument UPS (d.v.s allt som är sladdanslutet), dels då den har inbyggt överströmskydd men framförallt då den inte har möjlighet att generera någon större kortslutningsström och därmed uppfylla utlösningsvillkoren.

Funktionen är vanligtvis sådan att den vid överlast på utgången med ett relä kopplar förbi elektroniken (by-pass), är det då kortslutning på utgången kommer matande säkring lösa ut och de interna skyddskretsarna kommer fortfande hålla utgången spänningslös (nåja, inte så att jag skulle pilla där då den antagligen provar återkoppla spänningen emellanåt)....

Tittar man på större UPS:er (läs 40kVA eller liknande) så föreskrivs förhållandevis små gruppsäkringar just för att utlösningsvillkoren skall uppfyllas även i ett fel-läge.

Jordfelsbrytare är vettigt efter en UPS. Dvärgbrytare eller PSA godkända för frånskiljning är praktiskt om olika uttag matas från en UPS om man vill kunna utföra service på olika delar medan andra är spänningssatta.

Jag har dålig erfarenhet av JFB före UPS - har varit med om så höga läckströmmar att det inte går alls.

@Grottan>

Håller absolut med om att en std UPS inte klarar att leverera tillräckligt med ström för att bränna en 1,5 mm2, men här fanns det ju möjlighet att det kunde kopplas in något kralligare i framtiden. Sedan handlade det ju om en fast installation på sekundärsidan.

Tack för alla svaren.

Det verkar som en normkapsling med en PSA B10 med 30 mA JFB är den "bästa lösningen". Jag får helt enkelt be elektrikern flytta väggintaget och sätta normkapslingen innan dosan som matar mina uttag. Det är mycket riktigt EKK 1.5 som är draget.

Hade jag hittat ett C14 don med inbyggd glasrörssäkring så hade ju min sladdanslutna JFB fungerat också.

fredl skrev:
Hej,
har ett dubbeluttag i teknikcentralen som matas av ett CEE väggintag. I detta väggintag är tanken att ansluta en vanlig UPS (APC Smart Ups) via en IEC 320 C14 hane till väggintaget.

Elektrikern har satt upp väggintaget och dragit kablarna. Gruppen som är tänkt att mata UPS:en sitter på huvudcentralen och ligger på en C10 och omfattas även av en 30 mA JFB. Om JFB i centralen löser ut kommer ju givetvis uttagen som matas av UPS:en fortsatt att ha ström. Det optimala hade väl varit att satt en normkapsling med en PSA mellan väggintaget och vägguttagen, men det fick inte plats.

Frågan är om man kan sätta en sladdmonterad JFB mellan C14 donet och CEE donet? Har sett den här t.ex. [länk]

UPS:en är godkänd för cirka 400W och har överbelastningsskydd. Frågan är om man borde ha en säkring på själva installationen? Dock kan man ju tänka sig att UPS:en kan komma att bytas ut och då avgörs ju belastningen av den nya UPS:ens kapacitet? Det minsta jag har sett PSA:er i är 6A och det är ju betydligt mer än 400W.

Har läst befintliga trådar i teknik, men de verkar hantera betydligt större doningar än det jag har planerat.

När det gäller märkning så har jag tänkt att sätta en upplysningsskylt i centralen och vid uttaget!

OBS! Grupp XX är ansluten till ett reservkraftsaggregat (UPS). Innan arbete med elinstallationen inleds skall matningspunkten Y, frånskiljas från väggintag Z.

Själv vägguttaget tänkte jag märka med:
Reservkraft, max belastning 2A. Se huvudcentral för mer information.
Ups/Elverk och JFB brukar vara lika med problem..
Man måste ha skilda nollor ex. till uttag för annars löser jfb, själv kör jag en helt separerad grupp till ,och från i skilt rör+kabel till "IT gruppen" ups:en i källaren
en APC smartups typ 1400va med 2x40amps batterier externt under.
Försök bara inte att mata ups:n med kineselverk för då kommer den hoppande
ut genom dörren pga över och under spänning när ups: kopplar in och ur....)

Jfb innan UPS fungerar normalt men jordproblem kan uppstå
2Pol säkring efter UPS eftersom nollan och fas inte är samma beroende hur du vänder stickproppen till ups:n Märkning "matas av ups".. (gissa om fd."Telekillen" funderade hur Tv:n kunde fungera när han brötströmmen vid byte av elmätare)
Om du märker VU med gr.nr som matar ups och bryter den gruppen så har du fortfarande
krydda i trådarna så märk med gruppnummer för den 2p säkringring som bryter grupp efter UPS
Om du får spänning från ups till ELC ex. till PLC eller dyl.måste den märkas med "Främmande spänning förekommer "

/UPS borde ge rabatt på försäkrinen som Jfb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.