El
camelspin: Tack för snabba svar. Det är fantastiskt att ni tar er tid att förklara det här. Till Tobbe: En elektriker kommer att göra jobbet, jag är bara nyfiken på hur det kommer att se ut och jag vill av eget intresse kolla på lite komponenter och fatta hur det blir kopplat. PSA kanske är onödigt, jag har tidigare haft otur med just avstängd kyl och eftersom jag känner att jag har råd med en
Danne031: Facket skriver ju själva att det är helt ok att börja jobba på sin lärlingstid men man kan inte få ut något certifikat innan utbildningen är kompletterad. (se min text högre upp från sef.se) "§ 2 Villkor för lärlingsanställning Arbetsgivaren får anställa lärling endast om denne genomgått grundutbildning Observera att det inte står att grundutbildningen måste vara godkänd,
Elektrikersthlm: Har hittat!!! http://www.conrad.se/?category=SHOP_AREA_22528_1902110
Yrrol: fick på sätt och vis bekräftat av elektrikern idag i annat samband, för de ville sätta sådan brytare i badrummet för att bryta bubbelbadet och duschkabinen (relä) och då ha sån som lyser lite för att man ska vara vaksam... fast, lät ju inte bra att de spökar när man kör lite saker utan relän...
Enk Projektet: [citat] Precis, och när energipriserna går upp så kommer fler vilja ha koll på vad DOM gör av med och betala för det och inte vara med och betala för grannens varmvatten, motorvärmare osv. Ang antal serviser till BRF så styrs det av fastighetsbetäckningen dvs hur det är avstyckat eftersom man får bara ha en servis / fastighetsbetäckningen.
Tobbe_3: [citat] Diskussionen handlade nog mest om man skulle använda Perilex eller "vanligt" vägguttag för att ansluta permanenta laster på över 3 KW
Slugge: Även om det inte har någon funktionell betydelse vilken färg du använder så tyder det ju på att någon utan kunskap gjort jobbet och det betyder att det kan finnas många mer fel än det du ser så tydligt. Sen så är det som upplagt för missförstånd som kommer leda till olyckor, till exempel kan jordchassin bli spänningsförande så tyvärr är det bara till att byta ut allt, den som
camelspin: Jo tack, det där med huvudsäkringen är ett aber. Tyvärr så är det så att man får planera lite när man använder spisen. Man kan inte dra på fullt överallt för då smäller huvudsäkringen, så är det. Det tycker jag är ok, man får planera lite och det funkar oftast bra. Utökningen är mest för att slippa förlängningssladdar och grendosor överallt för att kunna köra datorn
Bo.Siltberg: Så höga strömmar har jag inte ens i mätarskåpet...:(
fredrikv: Jodå, det ser lovande ut. Elrören är historia nu, vindskivor, underspikning, garageport, invändig spackling och målning är det som står på agendan. Det blir mitt finaste garage någonsin. Måste nog köpa finare bil för att matcha... Skämt åsido har jag förstås kompromissat en del för att hålla kostnaderna nere. Tänkte återkomma med en "lessons learned" när allt är klart, har
clain: [citat] PST > Du missförstod oss nog.. Det jag menade var att denna Halotronic Osram mouse var dyrare, men då alltså jämfört med den andra trafon dvs "Elektronisk trafo 35-105VA" som såldes för 70kr.. :)
Enk Projektet: Se till att du har pulsutgång direkt så slipper du sätta dit något som mäter pulsen på utsidan. Sök på tex Cewe instrument ABB Cewe Eltako
Axi: Tänkte mest be om ursäkt till alla för min envishet. Kontaktorn som surrar ÄR från en nattsänkningsklocka. Fast klockan är bortmonterad så det vart därför jag inte förstod kopplingen. Synd de inte monterade bort kontaktorn med..
Jsson83: Ja, absolut. Mycket tacksam för era åsikter. Jag går väl vidare och begär in lite olika offerter så får vi se vad det blir i slutändan!
Tobbe_3: Vet hur reglarna ligger och hur höga är ?? Det kan nog se snyggt det första året. Men efter några årstidsväxlingar i huset (trähus) då slokar kanske den takplattan. Nummer 1 Öppna listen och ta några kort på kablarna samt lägg upp dom här. Kolla om vad försörjer i huset.
Max31: De flesta rörelsevakter är specade för en min. last, ofta 40W. Kanske inget att bry sig om? Till balkongen har jag en "nattvakten" kopplad till 3st LED spottar à 3w, och det funkar. Nolla är framdragen till dosan på toaletten. /Martin
Helen mT&S: Tack för hjälpen. Borde jag ju kunnat räknat ut att karet ska anslutas fast i en dosa.
fehe: Som jag skrev tidigare så kommer vi lägga upp en jollyconverter i taket. Vet ni inte hur dessa fungerar kommer en enkel förklaring: Fast spänning (F, N) Tändtråd från knappen (återfjädrande). Ett tryck tänder, håller man inne så dimmrar man upp/ner. Ett till tryck släcker. Jag tror inte ens att hinkarna behövs, så jag lägger inte så stor vikt på att det är olika. (dock bra att
spinout: Du kan ju köpa en rörelsevakt som inte behöver nolla. Vit är säkert fas och gul tändtråd.
farmaren: Tångamperemeter är vad jag behöver! Tack för alla bra svar och tips.
Totem: Jag förstår tanken med skyddet, men eftersom jag vet hur man använde uttagen så kan jag säga att det var inte alldeles ovanligt med skarvkabel från de ojordade uttagen till tex våffeljärnet på diskbänken... Det normala hade ju varit jordade uttag i hela köket. Min farfar byggde hus i slutet av 50 talet / början av 60 talet, där var han en föregångsman och resonerade som jag.
Josth: T.ex. Osram 10W ljuslist med T8-rör 827 från Elfa AB, art. nr. 33-701-04, 501mm långt. Elektronisk förkoppling,. T8-rör ingår. Kostar en slant dock.
Fummel: [citat] Nu verkar det ju löst sig, men c-c är 51 mm (for the record).
Tobbe_3: Nej tveksamt, den är mellan 16,5 -19 mm beroende på typ FKK eller EKKJ. Huvudledningar brrukar utföras som min. 6 mm2. Vilka kablar som krävs beror på vilken säkring föregår kabeln. Man byter normalt sett inte dimension utan att ha paserat en säkring. i dettta fall med långa ledningar och på "landet" så måste man även titta på hela anläggningens s.k förimpedans. Detta för att
Patrik_Hed: [citat] T70 brukar ju funka till ROT-dosor och den är ju 74 mm. Blir aningen för stort för att vara 100 %, men det funkar. //Patrik
btg acke: Men jag ska fortfarande dra ett hål i skivan som jag täcker mellan taket och överskåpen och sätta dosan i den eller får jag sätta den innanför venthålet i taket så att den går att se om jag vänder locket på venthålet rätt?
Bo.Siltberg: Instämmer, det är det bästa. Skulle det vara krångligt att byta ledarna så finns det en god chans att det går att behålla 1.5mm² och byta dvärgbrytare till en C13A. Det ska räcka precis till badet. En elektriker behöver kontrollera utlösningsvillkoret och belastningsförmågan. Är gruppledningen under 10 meter och inte ligger inbäddad mitt i isoleringen (hur man nu tar reda på