4 500 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Nyinstallation lägenhet
Sida 1 av 2
Jag har en underbart uråldrig elanläggnig (svart plast, svart-vita ledare med tyg-isolering) och en och annan nydragning som ska bort. Nu tänkte jag fördra alla kablar och sedan låta en elektriker komma och installera en ny elcentral med jfb osv. Eftersom jag inte är någon elektriker själv så tänkte jag höra hur min plan låter och om det finns några invändningar innan jag sätter igång. (Ni kan bespara er långa utläggningar om elektrisitetens fara och försäkringsbolagens eviga förbannelse som vilar tungt över dem som sysslar med dyligt.)
Det är en lägenhet med två större rum, ett mindre kök och tudelat badrum. Tanken är att göra följande:
Rum 1: dra 2,5mm kabel till 5 eluttag och ett i hallen (som råkar ligga i kabeldragningens väg)
Rum 2: dra 2,5mm kabel till 5-6 eluttag
Badrummet: dra 2,5mm kabel för ett eluttag för tvättmaskin (eluttaget kommer sitta på över en meters avstånd från badkar på cirka en meters höjd)
Kök: dra 2,5mm kabel till eluttag för kylskåp samt separat 2,5 kabel till ugn och ytterligare en till övriga eluttag i köket (lite osäker på det här - hur mycket bör man dela upp kök på olika säkringar?) Det är gasspis och ingen diskmaskin så elförbrukningen här är nog inte alltför stor.
Dessa ovan anslutna till 16 A säkringar.
Dessutom är det tänkt att dra 1,5mm kabel till takbelysning i rum 1 och rum 2 samt separat en 1,5mm för köks- och badrumsbelysning (badrummet är uppdelat i ett mindre toalettrum och ett badrum med badkar/dusch och plats för tvättmaskin). Dessa två är tänkta att gå på 10 A säkringar.
Sammanlagt skulle detta alltså ge 7 säkringar plus strömfelsbrytare (inkommande el är 25 A på enfas). Är detta vettigt? Känns ju ändå bra att separera uttagen i rummen osv. Bör jordfelsbrytaren vara inkopplad för alla säkringar eller bara dragningarna till badrum (tänker här på risken att jfb:n slår av för "lätt")?
Något annat man bör tänka på?
Det är en lägenhet med två större rum, ett mindre kök och tudelat badrum. Tanken är att göra följande:
Rum 1: dra 2,5mm kabel till 5 eluttag och ett i hallen (som råkar ligga i kabeldragningens väg)
Rum 2: dra 2,5mm kabel till 5-6 eluttag
Badrummet: dra 2,5mm kabel för ett eluttag för tvättmaskin (eluttaget kommer sitta på över en meters avstånd från badkar på cirka en meters höjd)
Kök: dra 2,5mm kabel till eluttag för kylskåp samt separat 2,5 kabel till ugn och ytterligare en till övriga eluttag i köket (lite osäker på det här - hur mycket bör man dela upp kök på olika säkringar?) Det är gasspis och ingen diskmaskin så elförbrukningen här är nog inte alltför stor.
Dessa ovan anslutna till 16 A säkringar.
Dessutom är det tänkt att dra 1,5mm kabel till takbelysning i rum 1 och rum 2 samt separat en 1,5mm för köks- och badrumsbelysning (badrummet är uppdelat i ett mindre toalettrum och ett badrum med badkar/dusch och plats för tvättmaskin). Dessa två är tänkta att gå på 10 A säkringar.
Sammanlagt skulle detta alltså ge 7 säkringar plus strömfelsbrytare (inkommande el är 25 A på enfas). Är detta vettigt? Känns ju ändå bra att separera uttagen i rummen osv. Bör jordfelsbrytaren vara inkopplad för alla säkringar eller bara dragningarna till badrum (tänker här på risken att jfb:n slår av för "lätt")?
Något annat man bör tänka på?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Lämna tillbaka alla 2,5 kvadratare till överskottsbolaget och använda 1,5 istället och 10A säkringar. Till spis och häll kan du köra 2,5 dock och 16A
Jfb på allt
Och prata med elektrikern före du sätter igång så att ni är överens och han är med på noterna
Jfb på allt
Och prata med elektrikern före du sätter igång så att ni är överens och han är med på noterna
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
2,5 till ugn menar jag
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tänk, tänk om.
Lycka till!
//Patrik
//Patrik
Varför 2,5mm till uttag? det är extremt ovanligt att dra det, det har man bara i speciella fall, där tycker jag du ska ändra dig till 1,5mm.
När jag bygger en ny central till någon kund så brukar jag rekommendera att man lägger kyl och frys på en personskyddsautomat, för att förhindra att kyl och frys blir utan ström ifall något annat skulle bli fel i bostaden, så slipper man slänga maten.
Uppdelningen av säkringar beror lite på hur mycket man har, men ett uttag för ugn, där kan vara befogat med 16A beroende på ugn. sen kanske en matning för uttag vid micro och nåt mer, en matning för belysning och övriga uttag.
När jag bygger en ny central till någon kund så brukar jag rekommendera att man lägger kyl och frys på en personskyddsautomat, för att förhindra att kyl och frys blir utan ström ifall något annat skulle bli fel i bostaden, så slipper man slänga maten.
Uppdelningen av säkringar beror lite på hur mycket man har, men ett uttag för ugn, där kan vara befogat med 16A beroende på ugn. sen kanske en matning för uttag vid micro och nåt mer, en matning för belysning och övriga uttag.
Hmm, inte ens till tvättmaskin? Känns som det är bättre att dra för tjockt än för smalt (inte roligt att ändra i efterhand) - fast till rummen har du nog rätt. Men man vill ju inte att säkringen går bara för att man drar igång dammsugaren när annat är på... :SRikard Ågren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Alla TM för konsumentbruk jag kopplat in har klarat sig på 10A säkring
Sätt ett separat städuttag isf om du har en sån monsterdammsugare
I en lägenhet bör du ju nå överallt med ett bra placerat uttag. Själv har jag klarat mig utmärkt med att köra dammsugaren på allmänuttagen
Sätt ett separat städuttag isf om du har en sån monsterdammsugare
Okej, ni har övertygat mig. Det får bli 10A till rummen och för den "vanliga" elen i köket åtminstone (jag har inte förköpt mig än ;-) I värsta fall så får jag väl köra dammsugaren på "micro-uttaget" som borde klara av både dammsugare och micro på en gång :-D
I övrigt verkar planen alltså bra?
I övrigt verkar planen alltså bra?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det låter helt okej - man har ju inte så stora möjligheter med enfas
Om du tvunget nu ska dra all tråd själv och elektrikern går med på det så prata med honom först så du får ut rätt anatal trådar i rätt färger till respektive ställe samt hör om vilka "fallgropar" du kan hamna i som rörstopp, avskalade isoleringar osv
Håller helt med. Om man skall lägga ned en sådant stort arbete på en nyinstallation tycker jag man allvarligt skall undersöka kostnaden för att få en ny stigarledning. Det vill säga kabeln från mätarskåpet till din lägenhet.Rikard Ågren skrev:
Har också funderat i de banorna. Verkar ju nästan fånigt att koppla in en ny central till gamla slitna tygisolerade kablar… Vet inte hur långt det måste dras bara men det ska definitivt undersökas.Steamboy skrev:
Men att "byta upp sig" till trefas lär väl inte vara någon mening med för en vanlig lägenhet?
Redigerat:
Stigarledningen går oftast rakt upp i ett rör. På gamla kåkar är det oftast pansarrör. Vanligtvis sitter mätaren och huvudsäkringarna i källeren. Bor du på första våningen är det alltså lättare än om du bor på andra eller tredje.
Med 25A enfas i en gammal kåk har du troligtvis en tvåledare på 6 kvmm. En sån kabel är grövre än en modern 4- eller 5-ledare på 2.5 kvmm. Det brukar med andra ord vara kämpigare att få ur den gamla än att dra i den nya. I vilket fall bör du räkna med minst två gubbar och minst en dag för att få till det.
Glöm inte att diskutera med fastighetsägaren. De har garanterat åsikter om sånt här och har det gjorts förut i någon annan anledning kan de säkert tala om ifall det är något särskilt du måste ta hänsyn till.
Med 25A enfas i en gammal kåk har du troligtvis en tvåledare på 6 kvmm. En sån kabel är grövre än en modern 4- eller 5-ledare på 2.5 kvmm. Det brukar med andra ord vara kämpigare att få ur den gamla än att dra i den nya. I vilket fall bör du räkna med minst två gubbar och minst en dag för att få till det.
Glöm inte att diskutera med fastighetsägaren. De har garanterat åsikter om sånt här och har det gjorts förut i någon annan anledning kan de säkert tala om ifall det är något särskilt du måste ta hänsyn till.
Skojar du? ;-)Drömlägenheten skrev:
Jag har bott i en tvåa i en 50-talsfastighet med 25A enfasmatning och bara tre grupper; 20A till spis och två 10A till allt annat. Det räcker med att renovera köket så springer du på problem. Med induktionshäll, inbyggnadsugn, diskmaskin, vattenkokare och kyl-/frysskåp är det en barnlek att bränna säkringarna. Vill du sedan ha tvättmaskin, golvvärme och handdukstork i badrummet tar det stopp rätt snabbt. Lägg till tv, dator, dammsugare, belysning och en massa andra småförbrukare så är det farligt nära huvudsäkringen hela tiden även om de tre säkringarna i lägenheten har lite marginal kvar.
Så det är definitivt meningsfullt att ha trefas i sin lägenhet. Med 16A trefas kan du belasta varje fas max 16A vilket ger totalt 48A som är nästan dubbelt så mycket ström du kan klämma ur en 25A enfas.
Redigerat: