P
petersv: Kan vara värt att låta kolla igenom alla dosor. Vi har låtit byta all el (för att dra fram jord överallt + utökningar). Elektrikern hittade ett par dåliga kopplingar varav en hade haft tillräckligt mycket last för att brinna / glöda och kolna dosan. Förre ägaren hade haft tur att det inte tog sig, men han märkte kanske aldrig det ens?
9 svar · 11,7k läst
snaggletooth
snaggletooth: Nja, ska väl vara den sirliga blomdekoren i rosa då....
50 svar · 10,5k läst
T
TheLastNinja: [citat] Jag funderade på det, men har inte någon erfarenhet av det. Hur är det när man ska ta bort skåpet vid flytt, t.ex.? För borrhål så har jag planen att lägga i sån "byggfix" och bara måla över så gott det går. Men med monteringslim så kanske man "förstör" en större yta?
14 svar · 15,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har tittat lite på uttagens placering. Ugn och micro bör ha varsitt eget uttag och grupp. Det kan bli svårt att få plats med båda på samma grupp även med 16 A. Det beror på hur effektstark micro ni planerar för. Dessutom levereras inte alla ugnar med stickpropp, dvs tillverkaren förordar fast inkoppling pga den höga strömmen. Uttaget för spishäll är ritat väldigt högt? 300 mm
18 svar · 9,3k läst
A
Anders Johansson: Du har inte kollat på Vellemans byggsatser? Då kan du kombinera nytta med nöje och få en helkväll med lödning och pyssel! T.ex. MK138 borde kunna funka om du byter NTC-motstånd för att flytta intervallet något. Eller så bokar man fler kvällar och går på en PIC-krets med några yttre komponenter. Då får man dessutom friska upp sina kunskaper i assemblerprogrammering! :-)
11 svar · 6,9k läst
Y
yxis: Nu kanske nån sågar mig men om du inte tänkt att helrenovera huset utan "bara" renovera el och kanske måla/tapetsera de flesta rum så kan det , beroende på hur de gamla dosorna är månterade, kanske vara idé att behålla fräscha gamla dosor eller köpa nya av samma typ som de gamla. De är inte billiga att köpa nya, men de tillverkas fortfarande av Ifö Electric!
9 svar · 6,2k läst
E
elmont: Om du vill att trycket inte ska bli lägre än 2 bar, vilket jag tycker är ett rätt ok tillslagstryck. Andra vill ha lite lägre eller lite högre, och jag har ca 1,3 Bar skillnad mellan till och från. Men man kan ha både större och mindre skillnad och högre eller lägre tryck utan att det blir fel.
43 svar · 8,4k läst
J
jaso: [citat] Precis som Nimajneb skriver är lagen riktad mot näringsidkare. 3 § Med en representant avses en fysisk eller juridisk person som är etablerad inom Europeiska unionen och som av en tillverkare fått skriftlig fullmakt att handla på dennes vägnar i fråga om samtliga eller vissa av förpliktelserna och formaliteterna i denna lag eller i genomförandeåtgärder enligt artikel 15 i
22 svar · 2,5k läst
A
Allmänobildad: [citat] Men inte om det är inom 0.5m från aggregatet. även "Kopplingsutrustning och uttag får inte vara placerade i basturum"
12 svar · 22,5k läst
Kopparkullen
Kopparkullen: Haha, nu har det spårat loss lite eller? ;-)
19 svar · 3,2k läst
·
Y
yxis: För att haka på hempularens telefonurspårning så lär förgreningen på vinden berott på att det en gång i tiden varit luftledningar. Apropå oväntade telefongrejer: Jag växte upp i ett hus byggt i slutet på 1940-talet och där var det visserligen "modern" platt tvåledars plastisolerad telefonkabel som inte kom in via luftledningar, men märkligt nog gick det fler ledningar än väntat
10 svar · 1,4k läst
Martin_B
Martin_B: Detta är fixat nu. Körde med 16 fjäder och fick forma lite extra med händerna. Blev tyvärr inte 100% snyggt, men det funkar fint. Har sett betydligt värre lösningar utfört av elektriker så jag är hyfsat nöjd.
18 svar · 9,7k läst
Martin_B
Martin_B: Monterade nytt 20mm idag, drog det via en annan väg. Sedan kommer jag använda det gamla röret som består av både 15,2 samt 18,6mm, till annat. Så det blev inte så mycket merarbete i slutändan, även om jag nu fick slita med det nya 20mm röret. Nu slipper jag dra nytt 16mm istället, så jag är nöjd med tanke på omständigheterna. :)
15 svar · 4,9k läst
P
ptlf: Har egentligen bara tänt för att det ska se lite trevligare ut och inte för att skrämma tjuvar, huset är i stort sett tomt. Timer har jag så det behövs inte köpas och även en del lampor finns så då kopplar jag nog på timer så spar jag kanske någon krona i slutändan :)
4 svar · 6,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Finns ingen anledning alls att lägga ner tid på att skala den mitt på då. EXK är en EKK fast styvare och fruktansvärt tunn och därmed enklare att dra i rör. EXLQ Xtra är en kombination av EKLK (EQLQ easy) och EKRK, med EKLK och EQLQs egenskaper för att vara tillåten för förläggning i alla utrymmen så som t.ex. mark, med EQLQ easyns egenskapen som tvinnad biledare, avsaknad av
5 svar · 6,4k läst
H
Henke O: [citat] Saken med SS är väl att så länge man följer den gör man ju "rätt". Vid all avvikelse från standard får man ju stå för funktionen/säkerheten själv. Gör man enl. standard har man ju ryggen fri. Sen är ju höjden på ett Vu inne kanske inget att oroa sig för.
20 svar · 58,3k läst
Y
yxis: [citat] Jag trär härmed på mig frivillig dumstrut! :blushing:
83 svar · 11,0k läst
Y
yxis: Iofs verkar Clas Ohlson bara ha kapslingar i plast. Om man vill ha själva skåpet i metall och vill ha lågt pris så kanske det är läge att köpa själva skåpet tomt från t.ex. "Rutab" och för innehållet välja AEG från Clas Ohlson. Det som man vill veta när det gäller plast är hur brandskyddad den är. Bra plast står emot riktigt hårda försök att elda plasten, men den avger nog
6 svar · 2,0k läst
Y
yxis: Om det finns plats så är det väl enklast att göra en inbuktning på själva väggen bakom maskinerna så att uttaget kan sitta försänkt? Glöm inte att det då kan bli svårt att få plats med dosor/rör tillhörande motstående vägg just där försänkta dosor sitter. Förresten så tror jag att man kan få vilken skiva som helst laminerad på rätt snickeriställe, men jag har inte en
14 svar · 2,8k läst
Y
yxis: Prova att skruva upp börvärdet på elpatronen några grader och prova att stänga av pelletsbrännaren till pannan svalnar, och se vilken temperatur det stannar på då. (Ja, eller lev med att pannan bara håller 40 grader, det räcker ju garanterat för att huset inte ska frysa sönder, ni kan ju alltid koppla en termostat ställd på 18 grader till en summer som börjar väsnas och väcker er
18 svar · 2,0k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Nej.
4 svar · 3,1k läst
Glufsglufs
4 svar · 3,1k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Ja det är säkert det jag har sett också! Typiskt. Men varför inte visa hundradelar alltid? Funktionen finns ju där, så det är tydligen inget magiskt med det. Det är ju bara dumheter att stänga av hundradelar efter 10 min. Låt det gå liksom, det är ju ingen som far illa för det.
6 svar · 2,7k läst
Larsa
Larsa: Ny har ju du ett rackarns garage om jag inte minns fel. Men jag har satt en timer i hallen, och den styr motorvärmare och lyktstolparna till parkeringen (2 separata linor med separat tidsinställning). Stora fördelen är att jag manuellt kan slå på motorvärmaren, tex ngn timme innan man skall iväg på ett ärende på helgen... --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370657,18.134424
31 svar · 4,8k läst
·
Patrick E
Patrick E: Tack för tipsen. Tanken är just att det inte ska vara något hempulat. Enfas räcker och det finns inget behov av att mäta reaktiv effekt. Dock måste jag kunna styra mätaren så att jag får utläsning av spänning och ström vid ett visst ögonblick.
3 svar · 940 läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Ska prova. Den är bara några månader gammal så det måste vara så.
8 svar · 5,8k läst
K
Knåpen: Återknyter lite till ursprungsfrågan om automation men om det finns någon mellanväg delvis för de som har problem med åska och dyl. och även vill slippa "husomstart" som nämnts tidigare. Är inte "elgubbe" som kan de regler och normer som styr elinstallation så påståendet kanske sågas lågt ner... Kan man ha en en korskopplingsyta i / vid centralen där valda matningar till uttag och
59 svar · 6,8k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Lägg uttaget på en egen PSA och ev över ett ur om du vill styra ev tider....
8 svar · 33,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jag har en separat UPS för bredbandet, IP-telefoni och DECT-basen. Håller igång internet och telefonen ca en timma vid strömavbrott av olika slag. Väldigt skönt att kunna avsluta telefonsamtal och internetsessioner i lugn och ro när strömmen går.
20 svar · 5,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Om man nu skall vara lite petig så är den potentiella potentialen (:)) i en jordledare 115 V vid jordslutning. Den skall nog vara dubbelmantlad.
30 svar · 4,3k läst
·
Y
yxis: Om man behöver flytta rören för 20 grupper, och troligtvis skarva / byta alla ledningar för att de ska räcka, så är det kanske både enklare, billigare och bättre att montera en undercentral i närheten av där alla rören "tar vägen" och bara dra en enda ny 5G6mm2-matning mellan befintlig och ny central? Om den befintliga centralen är en modern med automatsäkringar så behöver man
12 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.