2 712 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
En strömställare, med 2 knappar...
Sida 1 av 2
En strömställare, med 2 knappar... ska tända en ledslinga samt en vanlig taklampa, med var sin knapp.
Ledslingans transformator är konstantströmsladdad och den ställs av och på genom impuls. Trafon behöver två tråder för att kunna strömställas. Impulskabeln behöver alltså en retur.
Taklampan tänds med tändtråd.
Jag kan faktiskt inte hitta en strömställare som fixar detta. Skulle behöva en 1 styck ställare med 2 till 3 faser in och separata 2 till 3 tänd kablel ut. Den förstnämnda skulle ha 2 knappar medans den sistnämnda skulle ha 3 knappar.
Dvs en ställare som har separat tändning.
Se fil för LED konverter.
Eller tänker jag fel?
Kan någon hjälpa?

Ledslingans transformator är konstantströmsladdad och den ställs av och på genom impuls. Trafon behöver två tråder för att kunna strömställas. Impulskabeln behöver alltså en retur.
Taklampan tänds med tändtråd.
Jag kan faktiskt inte hitta en strömställare som fixar detta. Skulle behöva en 1 styck ställare med 2 till 3 faser in och separata 2 till 3 tänd kablel ut. Den förstnämnda skulle ha 2 knappar medans den sistnämnda skulle ha 3 knappar.
Dvs en ställare som har separat tändning.
Se fil för LED konverter.
Eller tänker jag fel?
Kan någon hjälpa?
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Har inte de flesta strömställare med två knappar helt seperata brytare?
Det låter som att du behöver en med en "vanlig" och en återfjädrande brytare.
Om jag inte missminner mig så får man inte dra svagström och starkström i samma dosor/rör, bra att veta.
Det låter som att du behöver en med en "vanlig" och en återfjädrande brytare.
Om jag inte missminner mig så får man inte dra svagström och starkström i samma dosor/rör, bra att veta.
Nja, nu pratar jag ej lågstöm utan "tändkabel" för konvertern, just denna konverter behöver en retur för att kunna fungera.
Är det samma som 2 faser in, 2 separata faser ut?
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Kollar jag på drivdonet så verkar "tändkabeln" inte vara på primärsidan (dvs högspänningssidan) utan på sekundärsidan (lågspänningssidan).
Eftersom de uttryckligen skriver att man inte ska använda EK/FK utan mångtrådade gärna skärmade ledare så spär detta ytterligare på min åsikt att det är på sekundärsidan...
Eftersom de uttryckligen skriver att man inte ska använda EK/FK utan mångtrådade gärna skärmade ledare så spär detta ytterligare på min åsikt att det är på sekundärsidan...
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Dubbeltrapp behövs inte, det räcker med dubbelbrytare.
Det framgår inte helt klart men är impulsingången på sekundärsidan som är en SELV-krets, får du inte lägga dessa trådar ihop med primärsidans trådar (eller någon annan nätspänning heller för den delen). Hade det varit Jolly-convertar hade det gått fint att göra så annars.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Jag tycker det antyds ganska tydligt av bruxet att det finns en primärsida och en sekundärsida, och ljusregleringen sitter på sekundärsidan. Det innebär helt skilda ledningar/rör för dessa kretsar, dvs det går inte att använda samma strömbrytare både till transformatorn och taklampan (230 V).
En jolly fixar det däremot, t.ex http://www.elbutik.se/product.html/led-dimmer-converter-dc-jolly
En jolly fixar det däremot, t.ex http://www.elbutik.se/product.html/led-dimmer-converter-dc-jolly
Behöver i så fall en konverter som är max 44-45 mm bred.
I övrigt så hade det gått med en dubbel-trapp, vad jag kan förstå.!?
I övrigt så hade det gått med en dubbel-trapp, vad jag kan förstå.!?
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Som sagt räcker det med en dubbel brytare, du behöver inte trappfunktionen (eller du kanske vill trappkoppla den ena lampan?) Du behöver även setill så att den brytaren som är till dimmern är återfjädrande.
Jag skulle vilja rekommendera dig att skaffa en för ändåmålet anpassad transformator (se länkar i andra inlägg)
Jag skulle vilja rekommendera dig att skaffa en för ändåmålet anpassad transformator (se länkar i andra inlägg)
Det finns vad jag vet inte dubbla brytare som är helt separata utan att de också är dubbel trapp. Bo med flera har dock helt rätt i att man får inte blanda en SELV-lågspänningskrets på ena sidan och 230V på andra sidan i t.ex. en dubbeltrappbrytare.
Om du absolut vill ha en dubbelbrytare så finns det i princip två lösningar:
1) ha en SELV-krets på båda sidorna av brytaren, t.ex. köra 12V-halogen/LED för taklampan (med ett drivdon som tål att brytas på sekundären). En annan lösning är att låta en lågspänningskrets styra ett impulsrelä som styr den vanliga 230V-lampan, t.ex. ett sånthär:
http://www.elbutik.se/product.html/impulsrela-1sl-24ac-16a
Det finns i en 8V-modell som kan matas med en vanlig ringledningstransformator, om det nu ändå skulle finnas en sådan i närheten.
2) ha 230V-kretsar på båda sidor av brytaren, t.ex. låta brytaren mata en kontaktor med 230V spole vars kontaktsida är godkänd att kopplas till en SELV-krets.
Någon annan får avgöra vad som är godkänt för att ansluta mot en SELV-krets, men ett relä i stil med detta skulle fungera rent elektriskt:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-157-92
Jag skulle förespråka lösning 1 om du absolut vill ha en dubbelbrytare, men överlägset smidigast att installera blir två enkelbrytare i varsin dosa men med en flerfackram.
Om du absolut vill ha en dubbelbrytare så finns det i princip två lösningar:
1) ha en SELV-krets på båda sidorna av brytaren, t.ex. köra 12V-halogen/LED för taklampan (med ett drivdon som tål att brytas på sekundären). En annan lösning är att låta en lågspänningskrets styra ett impulsrelä som styr den vanliga 230V-lampan, t.ex. ett sånthär:
http://www.elbutik.se/product.html/impulsrela-1sl-24ac-16a
Det finns i en 8V-modell som kan matas med en vanlig ringledningstransformator, om det nu ändå skulle finnas en sådan i närheten.
2) ha 230V-kretsar på båda sidor av brytaren, t.ex. låta brytaren mata en kontaktor med 230V spole vars kontaktsida är godkänd att kopplas till en SELV-krets.
Någon annan får avgöra vad som är godkänt för att ansluta mot en SELV-krets, men ett relä i stil med detta skulle fungera rent elektriskt:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-157-92
Jag skulle förespråka lösning 1 om du absolut vill ha en dubbelbrytare, men överlägset smidigast att installera blir två enkelbrytare i varsin dosa men med en flerfackram.
Hej
Skickar med en förklaring på hur det ser ut idag och med den tänkta dubbeltrappen om en sådan skulle användas så att det inte blir några missförstånd med de svar jag har fått.
Har svårt att förstå 13th Marine, med att en enkel eller dubbelbrytare skulle funka.
Med dubbeltrappen är dessa två helt skilda kretsar, vilket är ett måste. Fast kanske ej rätt ändå.
Se bif fil, tack.
Skickar med en förklaring på hur det ser ut idag och med den tänkta dubbeltrappen om en sådan skulle användas så att det inte blir några missförstånd med de svar jag har fått.
Har svårt att förstå 13th Marine, med att en enkel eller dubbelbrytare skulle funka.
Med dubbeltrappen är dessa två helt skilda kretsar, vilket är ett måste. Fast kanske ej rätt ändå.
Se bif fil, tack.
Det går rent funktionsmässigt, men säkerhetsmässigt måste tändtrådarna ligga åtskilda från varandra. Problemet uppstår ju när du vill sätta de olika kretsarna på samma brytare, vilket inte är tillåtet trots att den har två poler.