4 798 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Byta strömbrytare - klippa itu den gamla kabeln?
Som sagt, finns bara en brytare. Vet dock att rummet det gäller har fått en mellanvägg ditsatt, där inne finns det självklart en lampa/strömbrytare (inte samma som ovan alltså).
I andra rummet fanns:
Två svarta trådar (fas?) och två gröna. Fortfarande bara en lampa och en ställe att tända/släcka på.
Därför jag antog att röd var fas i den föregående?
I andra rummet fanns:
Två svarta trådar (fas?) och två gröna. Fortfarande bara en lampa och en ställe att tända/släcka på.
Därför jag antog att röd var fas i den föregående?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om man skall gissa så har du på den här senaste bilden fas uppe i högra hörnet, en fasledare kommer in, och en fastråd går vidarekopplad till något, troligen ett uttag, efterssom jag skymtar en gröngul och en blå tråd under brytaren, Dessa är troligen dragna vidare till ett uttag i närheten. Och så är de gröna vidarekopplade som mellantrådar i en trappkoppling som troligen inte finns längre då. Helst bör du identifiera vart trådarna går, lokalisera en kopplingsdosa där det hela är ihopkopplat.
Du får nog leta reda på vart det hela är ihopkopplat, lossa lampan och se om den röda tråden går dit. Isåfall är det omkopplat så att du har obruten fas in på en av de gröna och sedan ut till lampan via den röda.
Du har alla gånger en intressant koppling där mellanväggen satts upp.
Den enkla vägen är att bara montera trappomkopplare på samma sätt som de befintliga brytarna har varit monterade, d.v.s. de två gröna på de två "jämbördiga" anslutningarna på trappbrytaren och den röda eller de två svarta på den "gemensamma" anslutningen på trappomkopplaren.
"Rätt" väg är dock att ta reda på hur det är kopplat. Det kanske är seriöst gjort med överblivna ledningar försedda med toppklämmor eller annan bra isolering, men det skulle också kunna vara gjort hur tramsigt som helst...
Den enkla vägen är att bara montera trappomkopplare på samma sätt som de befintliga brytarna har varit monterade, d.v.s. de två gröna på de två "jämbördiga" anslutningarna på trappbrytaren och den röda eller de två svarta på den "gemensamma" anslutningen på trappomkopplaren.
"Rätt" väg är dock att ta reda på hur det är kopplat. Det kanske är seriöst gjort med överblivna ledningar försedda med toppklämmor eller annan bra isolering, men det skulle också kunna vara gjort hur tramsigt som helst...
Slugge:
Om jag inte läst fel så framgår det inte vem som gjort elinstallationerna när mellanväggen byggdes, och därför förutsätter jag inte att det är helt säkert att en behörig installatör gjort jobbet.
Är det t.ex. verkligen okej att koppla så att grön eller röd blir obruten fas vid ändring i befintlig installation? Jag inser absolut lockelsen att behålla befintliga FK men det gör det väl inte mer rätt...
Om jag inte läst fel så framgår det inte vem som gjort elinstallationerna när mellanväggen byggdes, och därför förutsätter jag inte att det är helt säkert att en behörig installatör gjort jobbet.
Är det t.ex. verkligen okej att koppla så att grön eller röd blir obruten fas vid ändring i befintlig installation? Jag inser absolut lockelsen att behålla befintliga FK men det gör det väl inte mer rätt...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden