El
elmont: Vad är det för "udda" konstruktion, i alla fall jag har inte sett det någon gång. Jag blir bara lite nyfiken, man kanske har missat nått ;)
Glufsglufs: [citat] Nu är det ju så att skrotnissar åker runt och just gör så...iaf i den här stan och det har dom pysslat med ganska länge nu.
PST: Visst kan man fördela innan centralerna, men jag antog enklaste sättet att fördela via huvudcentralen, (för att spara en JFB;) om inte annat).
yxis: När det inte slutade lysa blått av ljusbågen som inte ville slockna i orginalkontaktorerna till elpatronstyrningen i stugan för två år sen så hade jag i alla fall föredragit triac'ar ;) Jag var dock rätt glad över att det var såndär i princip helt obrännbar plast. Det luktade rätt illa men det blev inget brandtillbud. Sen är det förstås en smaksak vad man är van att meka med och
Suhagg: [citat] Solklar förklaring! Stort tack det fattade jag utan problem.
yxis: Intressant! Jag har sett installationer där vit har använts både som N och PE ihop med svart fas, men det här var första gången jga ser vit fas och svart både för PE och N. Med gemensam skena i centralen så är tanken att de är ihopkopplade där. Mindre bra blir det att man inte har koll på vilken som är vilken efter att ha passerat en första kopplingspunkt. Favorit i repris / deja:
yxis: Ungefär som jsiei97 redan ritat menade jag med dubbeltrapp. Om man växlar vilken tråd som är kopplad över klocka och vilken som är vanlig fas så får man lite tydligare/enklare användning av knapparna (i mitt tycke): Vänster omkopplare: Klocka - inte klocka Höger omkopplare: Konstant på - inte konstant på Då kan man alltså märka den vänstra med en klocksymbol och den högra med en
acrophobic: Tror det stod 25 på lådan, ja. Och kabeln är en 2,5 mm2. Nu bröt dom strömmen iaf, så det är nog något mer permanent på g. Bra med UPS :D
Stefan H: [citat] Det verkar ha löst sig nu. Tog reservbrytare från ett annat rum och köpte ny dimmer. De konstiga glapproblemen försvann också. Så nu känns det mycket bättre igen :) Tack för all hjälp i tråden!
Patrik_Hed: Nej, för sjutton! Välj Hager! ;) //Patrik, som precis bytt tre stycken Hager-dvärgar efter rejäl varmgång.
eobet: Tack för svar! För de som är oroade, så som sagt hoppar jag över det rummet där jag inte vet varför det är två sladdar utöver den som är fas. Det kommer ändå förhoppningsvis en elektriker och jordar det sista rummet snart.
Suhagg: Det blev Malmbergs från Jula. 149kr. Gick inte att motivera att köpa t.ex Garo för 229kr för min del. För mycket som skiljer i pengar.
yxis: Electrolux och Volta har väl varit två märken från samma tillverkare i många år? Slangar å sånt passar iaf fint mellan deras dammsugare från 60-70-80-talet.
Xixi: Det var isoleringen som hade fransat sig lite - det klippte vi bort och förseglade med el-tejp. Nu är strömbrytarna på plats och det blev riktigt snyggt - som alltid undrar man varför man inte gjorde det här tidigare.
snaggletooth: 1. Möbelspottar 20W halogen brukar vara infällda, men LED känns mer nutid om man säger så. 2. Ja, ska du ha 2 tändningar måste du ha minst 2 trafos/converters, se även pkt.3 3. Ja, Beror på materialval. Halogen kräver hyfsat grov kopplingstråd och att trafon klarar ledningslängden. LED är inte så kritiskt i detta avseende.
Xixi: Nu har jag mejlat Elsäkerhetsverket, förhoppningsvis anser de att frågan ligger inom ramen för deras verksamhet. Återkommer med deras svar, kanske kan det intressera någon.
puttrix: Såg en elcentral förra veckan där någon hade säkrat en FK 1,5 med 16A. Trots detta fungerade inte den häll på 6kw 230v och ugn 3,5kw 230v som var inkopplad på den gruppen. Konstigt...
Glufsglufs: Bra där....då är allt i sin ordning och du har ju koll på "avvikelsen" och du slapp ju också riva upp och börja från början.
Glufsglufs: [citat] Finns väl lokala avvikelser också kanske men jag upplever det ganska likvärdigt fast vägglampa dominerar ju så klart om det bara är en armatur i badrum.
Jan-Å: Jag sätter mina i höjd med frugans händer :) att böja sej ner till golvet är en överskattad sysselsättning ;)
yxis: Sorry, jag blandade ihop säkerhetsbrytare och arbetsbrytare. Pinsamt. :blushing: Det här är tråden jag tänkte på: http://www.byggahus.se/forum/el/187488-arbetsbrytare-bergvarmepump-placering.html
yxis: Jämför att ett vanlig schukouttag (enfas) får vara avsäkrat 16A, och det finns godkända skarvsladdar/grendosor med 3*1mm2 (och fram till ganska nyligen 3*0,75mm2 som man givetvis får fortsätta använda så länge de är i okej skick).
yxis: Med så mycket utrymme så är det i alla fall inga problem att få in allt du behöver.
pr95: Industri-elektronik /tunga fordon Här är några fler alternativ- http://www.elma-instruments.se/_sv-SE/v:2273;130010 Vad rekommenderar ni som har erfarenhet ? Ett användbart instrument som tål att "släpas"runt klarar kraven på dokumentation (inget krav på datoranslutning)