7 875 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Låna EL av granne. ELMÄTARE?
Det kan så vara. Jag har inte någon speciellt bra koll här.Nähädu skrev:Någon koncession för att handla med el finns inte längre. Det är en avreglerad marknad. Däremot så får bara den som har nätkoncession överföra el fram till abonnenter. Det var säkert det som Mikael L menade. Nätkoncessionshavaren är skyldig att se till att mätningsdebiteringen fungerar, samt att redovisa abonnentens mätvärden till elhandelsföretaget. Inom det egna elnätet och den egna fastigheten så står det var och en fritt att sätta upp undermätare och interndebitera som man behagar. Men det är bara nätkoncessionsinnehavaren som får dra kablar mellan olika fastigheter.
Jag vet någon bostadsrättsförening där man infört centralmätning av elen och att elenergin sen ingår i hyran. Alltså ett schablonmässigt belopp, ej uppmätt.
Jag trodde då, att det hade med förbudet att sälja el vidare. men men ...
Skall man köra på fastighetsmätare finns det billigare ställen än KjellDemmpa skrev:
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Hornbach har löjligt billiga renoverade elektromekaniska elmätare. Jag tror att enfas-versionen kostar typ 99:- och den visar förbrukningen med gammaldags mekaniska sifferhjul. Förmodligen mäter den bättre på konstiga laster än Clas-Ohlson-mätaren.
Har man nödvändig kunskap så får "vem som helst" bygga in en fastighetsmätare i en låda om anslutningarna görs med kontaktdon. Då blir det nämligen en "apparat" och inte en fast installation. Jag rekommenderar att man har den inomhus, att man sätter en jordfelsbrytare i grannens uttag, och att lådan är gjord av ett isolerande material.
Har man nödvändig kunskap så får "vem som helst" bygga in en fastighetsmätare i en låda om anslutningarna görs med kontaktdon. Då blir det nämligen en "apparat" och inte en fast installation. Jag rekommenderar att man har den inomhus, att man sätter en jordfelsbrytare i grannens uttag, och att lådan är gjord av ett isolerande material.
Begagnade mätare brukar också gå att hitta på t.ex. blocket, tradera eller liknande.
b_hasse: Bra idé att göra en "apparat". Undrar för övrigt hur stor en "apparat" får vara, det verkar smidigt att kringgå reglerna genom att stickproppansluta t.ex. hela uthuset och kalla det för en apparat
b_hasse: Bra idé att göra en "apparat". Undrar för övrigt hur stor en "apparat" får vara, det verkar smidigt att kringgå reglerna genom att stickproppansluta t.ex. hela uthuset och kalla det för en apparat
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Annars är det ju passande med en sån elmätare man hade i tvättstugor förr, med myntinkast!
Klicka här för att svara