Hej,
Är en gammal industrielektriker som behöver hjälp.
Jag är dåligt uppdaterad på marknaden när det gäller infällda apparat-/kopplingsdosor.
Är på jakt efter dosor som är anpassade efter 28mm glespanel.
Det är så att jag håller på att bygga ett hus från Fiskarhedenvillan där ytterväggen är
uppbyggd enligt följande och vi börjar utifrån:
* Panel
* 28mm glespanel
* 13mm vindgips
* 45x170 stående regel
* 45x45 stående regel
* 45x45 liggande regel
* Åldersbeständig plast
* 28 mm stående glespanel
* 12mm osb-/spånskiva
*13 mm gips

Det är tänkt att man skapar ett elinstallationsytrymme med glespanelen efter plasten för att slippa att göra onödiga hål i den. Men nu är ju frågan om det finns några dosor anpassat för det? Har kollat runt lite och vet sedan tidigare att det finns takdosor anpassade för 28mm gles, men att just hitta apparat och kopplingsdosor har jag inte lyckats då de lyckas undanhålla måtten på dosorna ganska bra :/

Nån därute som kan hjälpa mig med att hitta det jag söker?

Jag förstår inte problemet egentligen... "standard" apparat- och kopplingsdosor bör funka utmärkt. Ex. E14 213 03 tillsammans med ett regelfäste funkar tveklöst. Totalt djup på dosan är ca 50 mm och gles+osb+gips hamnar på 53 mm.

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Möjligt att den dosan är ca. 70mm, men det är nog vanligare att dosor är ca 50mm djupa. Det finns ROT dosor som är 35mm djupa. I dem blir det dock väldigt trångt för trådarna om man sätter ett uttag.

Kolla in elektrikerforumet Fluxio!

Det låter som en ganska konstig vägg. Det brukar vara så här om man har ett installationsutrymme.

...
* 45x45 stående regel
* Åldersbeständig plast
* 45x45 liggande regel (Här har vi installationsutrymmet och där går det bra att använda alla typer av dosor. ELJO VP-2 är att rekommendera!
* 45 mm isolering
* 11 mm OSB
' 13 mm Gips

//Patrik

Redigerat:
sotburken, den dosan är lite djupare än "standard" dosorna, jag tror det är ca 10 mm men för övrigt en utomordentligt bra dosa.

Patrik, så som du beskriver det är det vanligaste. Det har jag fått höra lite varstans.

Bygger ett hus från Fiskarhedenvillan, där väggen ser ut som jag beskrivit.
Nedan en länk till fiskarhedenvillans sida med en beskrivning om hur deras vägg är uppbyggd.
http://www.fiskarhedenvillan.se/bygg_med_oss/Var-vagg/

Bifogar även en bild på hur väggen ser ut i genomskärning.
Det som bör tilläggas är att jag har spån bakom gipsen, jämfört med bilden.

• fiskarhedenvillan_yttervägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet råd i all välmening, se till att huset är ordentligt uttorkat INNAN målningen. Jag har sett allt för många "nya" hus där det har sprickor i dom flesta hörnen efter nått år och man får måla/tapetsera om. Beroende av en allt för snabb byggprocess i samband med för "snålt" med värme/avfuktare.
Det är MYCKET vanligt.

Om jag tolkar den där bilden rätt så skulle en "för djup" dosa "bara" göra att fuktspärren trycks lite utåt och isoleringen trycks ihop en smula. Hur mycket sämre isolation får man ifall totalt 170+45+45mm isolering trycks ihop några millimeter?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.