9 016 läst ·
68 svar
9k läst
68 svar
Behöver råd ang. att anlita elektriker
24 minuter är mitt rekord för JFB-installation i ett miljonprogram-hus med plåtkapslad elcentral med gemensam nolla/jord-skena som skulle separeras och JFB monterades i separat kapsling.Rikard Ågren skrev:
Det blev inga anmärkningar på installationen vid den efterföljande besiktningen.
Jag hade visserligen redan gjort runt 110 likadana installationer det senaste året i grannlägenheterna.
Normalt tog det runt 45 minuter att installera JFB, men sen tillkom det felsökning i ca: 15% av lägenheterna. Längsta felsökningen tog ungefär ½ arbetsdag. Då hade de skruvat in ett skruv i elröret när de monterade upp köksskåpen på 50-talet.
Den firman jag jobbar på lämnar normalt offert på 1500-2500:- plus moms för JFB-installation. Priset beror på åldern på den befintliga elanläggningen. Det som tillkommer är ev. felsökning som görs mot timdebitering.
En väldigt felaktig installation med inomhusvägguttag och en stickpropp för torra utrymmen inomhus.RHB skrev:
Byt ut den snarast.
Det är inga större problem att hitta en elektriker du kan lita på trots att dessa trådar här på forumet mest säger att ALLA elektriker är klåpare som lurar sina kunder. Oftast så har dessa personer anlitat den billigast tänkbara elektriker/hantverkare och du får oftast vad du betalar för. Givetvis finns det billiga elektriker som gör ett bra jobb och dyra elektriker som gör ett dåligt jobb, men med de billiga elektrikerna så brukar tiden rinna iväg snabbt. De duktiga elektrikerna har så mycket att göra så de har inte tid med att låta tiden rinna iväg hos kunderna eftersom de har så många andra kunder som väntar på dem.
Då vi pratade om att det tar en timme så är det ju inräknat att du ska köra dit, plocka ihop material (som du kanske måste köpa på elgross först), instruera kunden hur den funkar, och köra tillbaka till firman.Lazyman skrev:
Då har nog dina 24 min fort blivit närmare en timme
Och när jag skrev att en van elektriker gör det på mindre än en timme, så tänkte jag nog på tiden från att h*n kliver över tröskeln och ut igen. Dvs ingen körtid osv.
Sen hur sådan ev debiteras är ju lite olika. Vissa bakar in körtid och sånt i timpenningen för alla uppdrag i närområdet, men tar ut extra vid långa resor.
24 minuter är ju helt klart übersnabbt. :eek:
Men kör man genom ett helt område och gör exakt lika i varje lägenhet kapar man nog säkert några minuter efter ett tag.
Sen hur sådan ev debiteras är ju lite olika. Vissa bakar in körtid och sånt i timpenningen för alla uppdrag i närområdet, men tar ut extra vid långa resor.
24 minuter är ju helt klart übersnabbt. :eek:
Men kör man genom ett helt område och gör exakt lika i varje lägenhet kapar man nog säkert några minuter efter ett tag.
Fett att klara det på 24 minuter :wow:Lazyman skrev:Jag hade visserligen redan gjort runt 110 likadana installationer det senaste året i grannlägenheterna.
Normalt tog det runt 45 minuter att installera JFB, men sen tillkom det felsökning i ca: 15% av lägenheterna. Längsta felsökningen tog ungefär ½ arbetsdag. Då hade de skruvat in ett skruv i elröret när de monterade upp köksskåpen på 50-talet.
Den där inskruvade skruven - mäter man avstånd till kortslutning med instrument som skickar ut pulser och mäter tiden det tar för pulsen att reflekteras, för att avgöra avstånd till kortis? Eller blir det för dålig signalkvalitet med vanliga lösa FK (eller dess föregångaren) i rören och eventuella förgreningar som stubbar som också skapar reflexer?
(För elektronikpysslaren som vill prova detta hemma så behövs bara en fyrkantvåg/pulsgenerator, lämpligt seriemotstånd och ett oscilloskop, anslutet till ena änden av en lång kabelrulle, för att se principen...)
Skall du klara det på 1 timme så får elgrossisten ligga på ena sidan om kundens bostad och elfirman på andra sidan kunden. (1½ -) 2 timmar är mer realistiskt att räkna för alltihopa.Rrrrr skrev:
När jag fixade det på 24 minuter så hade jag allt material med mig på en säckakärra och jag monterade JFB i 6-8 lägenheter på samma dag. Övriga dagar i veckan så renoverade jag badrummen i samma lägenheter.
Jag gjorde en ackordsmätning på mina badrumsrenoveringar där JFB-installationen ingick. När jag började på området så låg jag på ca: 150 SEK/timme och runt mitten av projektet så närmade jag mig 300 SEK/timme, men firman vägrade att ge mig något mer än min fasta servicelön på 109 SEK/timme (år 1998-99) så då jobbade jag för 109 SEK/timme och gick där och hade det lugnt och skönt 5 dagar i veckan istället för 3 dagar och gjort andra jobb de andra 2 dagarna.Mikael_L skrev:
Jag skickade ut 500-1000 Volts spänning med hjälp av en isolationsprovare på varje enskild säkringsgrupp tills jag hittade rätt grupp. Sen delade jag upp den gruppen genom att öppna dosorna och sära på ledningarna tills jag hade kvar den del av installationen som var felaktig. Eftersom jag inte kunde hitta något synligt fel så drog jag ny FK i rören i den felaktiga delen och när de gamla ledningarna kom ut ur röret så upptäckte jag skadan på fasledaren. Sen mätte jag avståndet till skadan med tummaträet och upptäckte då att skadans placering var precis vid en skruv. När jag skruvade ut den skruven så kikade jag in i hålet och såg de nydragna FK-ledarna där inne, så den nedre högra skruven i överskåpet hade varit spänningssatt och åtkomlig sedan andra hälften av 60-talet. Såg nu att jag skrev 50-talet i min förra kommentar. 60-talet skulle det vara. Jag bytte ut skruven till en kortare skruv.yxis skrev:Fett att klara det på 24 minuter :wow:
Den där inskruvade skruven - mäter man avstånd till kortslutning med instrument som skickar ut pulser och mäter tiden det tar för pulsen att reflekteras, för att avgöra avstånd till kortis? Eller blir det för dålig signalkvalitet med vanliga lösa FK (eller dess föregångaren) i rören och eventuella förgreningar som stubbar som också skapar reflexer?
Den absoluta tiden är dessvärre alltför kort för att det rent praktiskt skall gå att mäta den. En elektromagnetisk våg utbreder sig nästan med ljushastigheten i koppar.yxis skrev:Fett att klara det på 24 minuter :wow:
(För elektronikpysslaren som vill prova detta hemma så behövs bara en fyrkantvåg/pulsgenerator, lämpligt seriemotstånd och ett oscilloskop, anslutet till ena änden av en lång kabelrulle, för att se principen...)
Sen som du säger tror jag det finns många praktiska aspekter som slulle göra detta svårt.
Jag har iaf sett att televerket använde sådana för 20+ år sen, fast deras kablar hade ju även då lite jämnare impedans.
Fast att hitta en skruv som leder över till betongen är antagligen inte alls lätt med en sån, jag tänkte mer på fallet att jord och nolla sitter ihop på nåt ställe.
Det där med att få snabbare och snabbare ackordtid påminner mig när Canal Plus (som kanske hette Filmnet då om de inte bytt namn) bytte från sin pal-kryptering till d2mac för satellitsändningarna och ett gäng installatörer åtog sig att byta dekodrar på provision. Jag jobbade på ett ställe som gjorde en rätt bra vinst eftersom vi (till skillnad från en del andra klåpare...) hade koll på vad vi gjorde
(Dessutom var vi uppenbart en av få som fattat att det var extremt lättföttjänta pengar att också sälja ett abbonemang på TV3 till nästan alla kunder och TV1000 till några som också ville ha den kanalen - enda begränsningen var att Filmnet-hyrdekodern var tvungen att användas till "Filmnet-kanaler" lite då och då, kanske en gång varje/varannan vecka eller nåt sånt)...
Fast att hitta en skruv som leder över till betongen är antagligen inte alls lätt med en sån, jag tänkte mer på fallet att jord och nolla sitter ihop på nåt ställe.
Det där med att få snabbare och snabbare ackordtid påminner mig när Canal Plus (som kanske hette Filmnet då om de inte bytt namn) bytte från sin pal-kryptering till d2mac för satellitsändningarna och ett gäng installatörer åtog sig att byta dekodrar på provision. Jag jobbade på ett ställe som gjorde en rätt bra vinst eftersom vi (till skillnad från en del andra klåpare...) hade koll på vad vi gjorde
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden