1 889 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Stjärnnät, lång dragning och LED
Avståndsbegränsningen på 2 m till LED-källa vid dimbar belysning gör att jag blir fundersam om följande installation går att genomföra:
I ett stort konferensrum, ska man installera LED-downlights i nedpendlat undertak. För att kunna kontrollera varje ljuskälla, drar man separata flexrör. Alla flexrör mynnar sedan ut i ett koppligsskåp, där man i framtiden kan godtyckligt gruppera om LED-grupper.
Problemet är givetvis avstånden, på uppemot 16 m från koppligsskåpet. Drar man FK 1,5 mm2, istället för den tunnare LED-tråden, minskar spänningsfallet, men om det blir tillräckligt vet jag inte.
Några ideer?
I ett stort konferensrum, ska man installera LED-downlights i nedpendlat undertak. För att kunna kontrollera varje ljuskälla, drar man separata flexrör. Alla flexrör mynnar sedan ut i ett koppligsskåp, där man i framtiden kan godtyckligt gruppera om LED-grupper.
Problemet är givetvis avstånden, på uppemot 16 m från koppligsskåpet. Drar man FK 1,5 mm2, istället för den tunnare LED-tråden, minskar spänningsfallet, men om det blir tillräckligt vet jag inte.
Några ideer?
Problemet är inte spänningsfall utan radiostörningar från elektroniken vilken vanligen görs på absolut billigaste sätt = mycket störningar. För att minska störningarna begränsas lednings- (antenn-) längden till två meter.
Lösningen är att hitta bättre drivdon, det måste finnas.
Lösningen är att hitta bättre drivdon, det måste finnas.
Ja, störningar är ett annat dilemma. Det är riktigt att bättre elektronik måste finnas, och nog måste någon annan ha samma funderingar som jag.
Angående längder, har jag hittat det här: http://support.elot.se/forum/hide-lite/240-ledningslaengder-och-dimensionering.html
Angående längder, har jag hittat det här: http://support.elot.se/forum/hide-lite/240-ledningslaengder-och-dimensionering.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Ja, LED har inte samma krav på korta ledningslängden pga den låga strömmen.
Du har rätt. Det genereras mycket radiostörningar av hf-transformatorer, speciellt om man överstiger normala 2 meter maximal kabellängd. Huvudproblemet för de flesta som testar med längre sekundärkablage är dock, enligt min uppfattning, just något som kan liknas vid spänningsfall. Svagt och flimrande ljus helt enkelt, samt att du faktiskt riskerar att överbelastningsskyddet i drivdonet inte fungerar korrekt.mycke_nu skrev:
Problemet är den höga induktansen i kablaget vid dessa frekvenser. Du kan i viss mån kompensera detta genom att använda partvinnad anslutningsledning. Jag rekommenderar, av flera orsaker, inte att man testar sig fram med detta.
Som Bo säger har man normalt inte detta problem med riktiga LED-drivdon, de är helt enkelt en helt annan konstruktion. Men det förutsätter naturligtvis att man har LED och inte Halogen.
Bara lite information till den som är intresserad.
Tack för det, men för att bena ut begreppen - Det är tänkt att vara LED i armaturer, och kringutrusning naturligtvis anpassad till LED, inga LED-halogen-hybrider.pinnladan skrev:
Vilka riktiga LED-drivdon finns det som klarar ovannämnda problem?
Klicka här för att svara