32 080 läst ·
28 svar
32k läst
28 svar
Hur mkt el drar en sådan handdukstork
Sida 1 av 2
Har en sådan här handuktstork i badrummet.
Den är eldriven.
http://www.tretti.se/badrum/handdukstorkar/handdukstorkar/westerbergs-tempo-ladder-1200
Jag blev lite besviken då vi flyttade in och insåg att denna enbart har en on/off-knapp.
Det finns inget reglage där man kan höja och sänka, det finns ingen timer.
Det är alltså enbart på eller av som gäller, när den är avstängd så blir den väldigt kall och när den är på så blir den rejält varm.
Kan man ha på den dygnet runt?
Hur mycket drar den på ett ungefär, kan det bli en dyr historia?
Jag antar att det inte är någon fara med att ha den på i flera veckor i rad, inget som kan hända menar jag?
Den är eldriven.
http://www.tretti.se/badrum/handdukstorkar/handdukstorkar/westerbergs-tempo-ladder-1200
Jag blev lite besviken då vi flyttade in och insåg att denna enbart har en on/off-knapp.
Det finns inget reglage där man kan höja och sänka, det finns ingen timer.
Det är alltså enbart på eller av som gäller, när den är avstängd så blir den väldigt kall och när den är på så blir den rejält varm.
Kan man ha på den dygnet runt?
Hur mycket drar den på ett ungefär, kan det bli en dyr historia?
Jag antar att det inte är någon fara med att ha den på i flera veckor i rad, inget som kan hända menar jag?
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Tittar man på produktbladet så drar en stor modell 80w, och en mindre 40w. Dvs lite beroende på vilken elkostnad man tycker att man har så kostar den ca 3kr per dygn att ha igång.
En tork med så låg effekt behöver inte ha termostat.
Det finns torkar med 1000 w och mer i inmatad effekt, eftersom en sådan tork typiskt har för liten yta att avge värme ifrån så kan den aldrig vara igång hela tiden, den skulle smälta, därav behov av termostat.
Det finns torkar med 1000 w och mer i inmatad effekt, eftersom en sådan tork typiskt har för liten yta att avge värme ifrån så kan den aldrig vara igång hela tiden, den skulle smälta, därav behov av termostat.
Okej, nu kommer nybörjar-frågorna.hempularen skrev:Tittar man på produktbladet så drar en stor modell 80w, och en mindre 40w. Dvs lite beroende på vilken elkostnad man tycker att man har så kostar den ca 3kr per dygn att ha igång.
Vad innebär 80w egentligen (jag har den stora modellen).
Att den drar 80w per timme den är igång?
3kr per dygn ca, är det för den stora?
För att jämföra, vad kan det på ett ungefär kosta att ha igång ett element som är 80cm brett och 60cm högt?
3kr per dygn är ju en knappt hundring per månad.
80 W (Watt) är effekten. Är den igång i en timme kommer den förbruka energin 80 Wh (Wattimmar). Följdaktligen kommer den, om den är igång 24 timmar, att förbruka 80*24 = 1920 Wh = 1,92 KWh (Kilowattimmar). Om en KWh skulle kosta en krona så skulle det kosta knappt två kronor per dygn att ha den igång.
Okej, alltså 60kr per månad cirka.Eld skrev:80 W (Watt) är effekten. Är den igång i en timme kommer den förbruka energin 80 Wh (Wattimmar). Följdaktligen kommer den, om den är igång 24 timmar, att förbruka 80*24 = 1920 Wh = 1,92 KWh (Kilowattimmar). Om en KWh skulle kosta en krona så skulle det kosta knappt två kronor per dygn att ha den igång.
Det verkar ju trots allt överkomligt.
Och det är ingen som helst fara att ha den på dygnet runt i några månader?
Tänk på att den inte funkar som radiator då den inte avger mycket mer värme än en gammal glödlampa, den är till för att värma o torka handduken så det finns ingen anledning att ha den på dygnet runt.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Lite OT men kan nämna att de tidigaste handdukstorkarna inte ens hade någon on/off-knapp! Om man vill stänga av en sådan måste man skruva ur proppen. Tyvärr äger jag en sådan torkare.savio skrev:
Jo, men ibland kan det räcka. Den vi har i toa/dusch i fritidshuset ger precis det som behövs vår och höst.Nimajneb skrev:
Eller också så har man den på dygnet runt för att den ska funka så bra som möjligt som radiator... Men visst, jämfört med en normal radiator är effekten blygsam men i ett litet badrum kan den nog ändå göra viss nytta som värmekälla.Nimajneb skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Jodå jag vet flera fall där det fungerar med en så liten värmekälla i badrum.
Man skall komma ihåg att oftast så har man någon form av frånluftdon i badrummet, med eller utan fläkt. Det gör att varm luft kommer in i badrummet från andra rum, på sin väg ut genom ventilen. Det värmestillskottet gör att man ofta klarar sig med klen värme i ett badrum.
Man skall komma ihåg att oftast så har man någon form av frånluftdon i badrummet, med eller utan fläkt. Det gör att varm luft kommer in i badrummet från andra rum, på sin väg ut genom ventilen. Det värmestillskottet gör att man ofta klarar sig med klen värme i ett badrum.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vår handdukstork är på 90 W och har nu varit på i några år konstant (men det finns strömbrytare). Mycket bra sommartid för att torka handdukar och ger dessutom en viss värme