Är det verkligen bra att megga med mer än t.ex. 1000V?

Är det inte risk att skada installationen i onödan om man meggar med högre spänning?

Väcker liv i en halvgammal tråd efter en diskussion med en bekant.

Vad gäller egentligen vid isolationsmätning på en bostadsinstalltion (230/400V)? Eftersom man mäter mellan sammankopplade faser och nolla mot jord borde det väl räcka med 250V? Eller krävs det att man mäter med 500V?

Jag har en tabell som säger att man minst ska ha 0,25 MOhm vid 250V och 0,5 MOhm vid 500V, dock ingen info om vilken mätspänning som krävs.

Lennart Degerblom skrev:
Jag har en tabell som säger att man minst ska ha 0,25 MOhm vid 250V och 0,5 MOhm vid 500V, dock ingen info om vilken mätspänning som krävs.
Med risk att låta dumdryg.... Vill du kolla att du uppfyller tabellens krav är det väl lämpligt att mäta med 250V respektive 500V, eller missförstår jag något?

Enligt del 6 i SS 436 40 00 ska 500 V användas, och där ska resistansen vara > 1 MΩ (höjdes från 0.5 MΩ i utgåva 2). Om det skulle vara ett problem för fast anslutna laster så får 250 V användas (> 0.5 MΩ). Detta kan vara aktuellt när det krävs att man isolationsmäter mellan faser eller L-N (t.ex brandfarliga utrymmen).

Alfredo - du låter inte så dumdryg, kanske uttryckte jag mig otydligt. Tabellen går upp till 2500V om jag minns rätt och jag undrade helt enkelt vad det fanns krav på för mätspänning. Risken att skada något är visserligen inte så stor om man mäter mellan sammankopplade faser och nolla mot jord men det är onödigt att ta i för mycket, därav frågan!

Bo - tack!

Är det i praktiken någon större risk för ansluta laster då man mäter med sammankopplade faser och nolla mot jord? I vilka fall bör man koppla ur förbrukare?

T.ex när det finns överspänningsskydd fast inkopplade, då dessa är inkopplade mellan L+N och PE. Ett annat exempel är, som jag nämnde, i brandfarliga utrymmen där man även skall mäta isolationen mellan fasledarna. Annars är det bara krav på att mäta mellan spänningsförande ledare (vilket inkluderar N) och PE. Jag ser inga problem för normala laster då L+N är sammankopplade i detta fall.

Syftet är ju att hitta isolationsfel i ledningssystemet, vilken även kan finnas mellan fasledare. Så egentligen bör man alltid mäta mellan alla ledare. Det går också med lite planering, dvs innan dimmers och andra fasta apparater ansluts. Man behöver ju inte mäta i elcentralen, utan kan göra det stegvis ute i gruppledningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.