Hej.

Har en fråga gällande bänkskåpsbelysning.

Det finns belysning för bänkskåp med strömbrytare och med redan monterad
stickpropp.

Men eftersom jag vill ha så lite synliga sladdar som möjligt så
undrar jag om man får ta bort den kabeln och installera belysningen som
en fast installation?

Kan man då även koppla in ett eluttag innan belysningen så att även om man
släcker lampan med knappen på belysningen så är där fortfarande ström på uttaget?

Tacksam för svar!

I allmänhet kan man installera en diskbänksarmatur fast - de allra flesta är avsedda för det och levereras inte med stickpropp. Ska man vara riktigt regelrätt så ska du egentligen fråga tillverkaren. Troligen levereras denna med stickpropp bara för att folk ska kunna installera den utan att behöva ringa efter en elinstallatör. Det vore långsökt om den vore konstruerad så att man måste rycka ur sladden vid lampbyte eller rengöring.

Ang uttag, ja det går...har det någonting med lampan att göra?

Vad jag förstår söker du efter ett uttag med separat brunntändning. Ena sidan har alltid spänning och andra, som lampa är kopplad till är styrbar. Detta finns.

Bo.Siltberg skrev:
I allmänhet kan man installera en diskbänksarmatur fast - de allra flesta är avsedda för det och levereras inte med stickpropp. Ska man vara riktigt regelrätt så ska du egentligen fråga tillverkaren. Troligen levereras denna med stickpropp bara för att folk ska kunna installera den utan att behöva ringa efter en elinstallatör. Det vore långsökt om den vore konstruerad så att man måste rycka ur sladden vid lampbyte eller rengöring.

Ang uttag, ja det går...har det någonting med lampan att göra?
Har hittat en snygg lampa jag skulle kunna tänka mig men där sitter nämligen redan en fast sladd. Eftersom jag inte vill offra ett uttag i väggen för det så hade det varit bra om man kunde installerat den som fast installation istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.