savio skrev:
Det var mest att den kändes så hiskeligt varm som gjorde att jag reagerade =)
Min är på i princip 24/7/365 och den blir också rätt varm. Vågar inte gissa något gradantal men man drar åt sig handen rätt fort om man kommer åt den när man hänger upp handduken. Blir väl inga brännblåsor direkt men inte behaglig att hålla i. Vet inte vad min har för effekt. Har funderat på att koppla in tidur men inte kommit till skott än.

Alfredo skrev:
Min är på i princip 24/7/365 och den blir också rätt varm. Vågar inte gissa något gradantal men man drar åt sig handen rätt fort om man kommer åt den när man hänger upp handduken. Blir väl inga brännblåsor direkt men inte behaglig att hålla i. Vet inte vad min har för effekt. Har funderat på att koppla in tidur men inte kommit till skott än.
Det går att koppla på någon form av timer alltså?
Även på min som inte har synlig stickpropp?

savio skrev:
Det går att koppla på någon form av timer alltså?
Även på min som inte har synlig stickpropp?
Ja allt går väl. Om det sen är värt det är en annan fråga.;)

I mitt fall är anslutningssladden synlig och går till en "dragavlastningsdosa" som sitter i en vanlig apparatdosa. Min tanke var att byta detta mot en "kaffebryggartimer", men det har som sagt inte blivit av.

Har du helt dold matning är det lite klurigare. Antagligen måste du in med en ROT-dosa för timern och det är kanske inte så roligt att ge sig på i ett färdigt badrum. Svårt att svara generellt vad som går då man inte är insatt i de specifika förhållanden.

Nu kan vi nog utgå från att TS har golvvärme i sitt badrum.

Den äldsta vi har i vårt hus är på 75W och har varit igång sedan -89 utan att ha varit avstängd.
Men nu börjar väggfästena i vit plast få en lite gulbrun ton.
Den sitter i källaren och värmer även lite på sommaren, men framför allt så får man torra handdukar även under sommarhalvåret.

Får man inte eller behöver man inte torra handdukar på vintern?

:)

Vi har fått skador på handdukar som hängt för länge på handukstorken. :( För länge är i detta fall flera dagar.

savio skrev:
Det finns inget reglage där man kan höja och sänka, det finns ingen timer.
Elektronisk dimmer kan effektreglera resistiva belastningar, en vanlig lösning för att effektreglera värmare i hembränningsapparater:rolleyes:

Nimajneb skrev:
Får man inte eller behöver man inte torra handdukar på vintern?

:)
På vintern är luftfuktigheten inomhus betydligt lägre, alltså torkar handdukarna betydligt fortare. Även utan handdukstork!

Mycket snack om en som jag tycker icke produkt, hur ofta använder ni era badlakan? Själv använder jag det en gång om dagen och kanske två-tre gånger innan det hamnar i tvätten. Jo jag har en handdukstork som aldrig har varit påslagen en dyr rackare med termostat. Den används endast till att hänga handdukarna på ser snyggt ut men helt meningslös badrums detalj.Dessutom så sitter utsuget för frånluftsdonet ca 1 m från torken så som värme tillskott är den meningslös men jag har vattenburen golvvärme så det är helt ok.
PS Handdukarna är torra och fina vid varje tillfälle dem används. DS

Att handukstorken placerats tokigt under utsuget har ju inget med varför man inte väljer att ha en handdukstork.
Och under sommarhalvåret så slipper man halvfuktiga handdukar, speciellt i fritidshuset med regniga dagar, då kan man även torka badlakanen.

AndersS skrev:
Att handukstorken placerats tokigt under utsuget har ju inget med varför man inte väljer att ha en handdukstork.
Och under sommarhalvåret så slipper man halvfuktiga handdukar, speciellt i fritidshuset med regniga dagar, då kan man även torka badlakanen.
Ja nu menar jag inte fågelvägen utan om man drar en linje från torken vikel rätt ut från väggen 1m så sitter utsuget där i taket, vet inte var du har din men nära dusch/bad är väl rätt lämpligt för både tork och sug eller?

Om ni vill spara ström så kan man kanske koppla om den så att den bara är påslagen när lyset är tänt i badrummet. Det borde gå åt mindre ström att lämna lyset på ett par timmar efter varje dusch än att ha handdukstorken påslagen dygnet runt, förutsatt att belysningen inte drar galet mycket ström. Å andra sidan är det tveksamt om det lönar sig.

Köp en parkeringstimer som du ställer på ett par timmar samtidigt som du hänger upp handduken när du duschat, och slå av torken när timern piper ;)

se38005 skrev:
Vi har fått skador på handdukar som hängt för länge på handukstorken. :( För länge är i detta fall flera dagar.
Märker också att handdukar som hänger vikta över rören kan ta skada av värmen efter en tid. Fibrerna i vikningen blir sköra och går slutligen av.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.