Hej

Jag planerar att köpa ett radhus på 108m^2 med direktverkande el.

Enligt energideklarationens sammanställning så står det:

Detta hus använder 54 kWh/m² och år, varav el 54 kWh/m².
Liknande hus 122 – 149 kWh/m² och år, nya hus 55 kWh/m²

Stämmer det att räkna 54*108=5832kwh/år ?? Och eftersom det är direktverkande el så är hushålls-el och uppvärming inräknat. Låter som glädjekalkyl ju.

Det är räknat 2011

Vad tror ni?

Något är fel.

Man räknar mycket schematiskt när det gäller hushållsel och varmvattenförbrukning.
En pensionär som duschar en gång i veckan eller trebarnsfamilj som duschar och badar varje dag + kör tvättmaskin och torktumlare dagligen gör naturligtvis en enorm skillnad.

Vet detta då jag själv sålde ett hus 2010 från slutet av sextiotalet som enligt energideklarationen var energisnålare än de flest nybyggda hus trots väggtjocklek på blott en decimeter.

Två "gamlingar", inga hemmaboende barn, mesta duschandet på gymet eller tennishallen, ganska låg innertemp eftersom vi nästan aldrig var hemma = glädjesiffror i energideklarationen.

Slutsats: Tag energideklarationen med en stor skopa salt. Den är bara en politisk konstruktion för att visa att beslutsfattarna "gör något" för miljön.

Tack för bra svar! Det är 2st pensionärer som bor där nu . Sen hade jag missat en kolumn så det blev till slut 10 000kwh/år. Trodde det ändå skulle bli mer.

Jag har nog skrivit i fel del av forumet så jag fortsätter under "Olja & El" med samma inlägg.

Beroende på var du bor i landet så skulle jag nog gissa på en TOTAL förbrukning nånstans mellan 17 000 och 22 000 kWh.

Energideklarationer har ingenting med verkligheten att göra...
Vårat hus skulle dra 15000kwh/år(120kvm + 70kvm enligt Anticimex när vi köpte det, i praktiken hade det nog varit det dubbla.

Sedan har jag roat mig att läsa och räkna lite på energideklarationer som ligger ute på bostadsannonser och de förslag på förändringar, Hade man genomfört alla de förändringar som de föreslagit så hade en del av husen genererad energi istället för att konsumera. :)

Be att få kolla på elräkningarna under de senaste 2 åren ist.. De ger nog en mer rättvisande bild

RoyMunson skrev:
Tack för bra svar! Det är 2st pensionärer som bor där nu . Sen hade jag missat en kolumn så det blev till slut 10 000kwh/år. Trodde det ändå skulle bli mer.

Jag har nog skrivit i fel del av forumet så jag fortsätter under "Olja & El" med samma inlägg.
Tack :o

Tillägg:
Vi hade 210 kvm uppvärmd yta inklusive souterrängvåning på 80 kvm.
Totala elförbrukningen var 24.000 kWh och det ansågs som låg förbrukning.
Kan det ju ha varit, men det kostade :(

En avgörande faktor är hur stor "ytteryta" som är ytterväggar, hur mycket som är väggar mot grannar (som kan antas ha ungefär samma inomhustemperatur) och hur mycket yta som är golv respektive tak.

Ingår sådana siffror i kalkylen/schablonen eller ingår bara antal kvadratmeter boyta?

P.S. inte vad du vill ha svar på men spartips nummer ett som kan införas dagen efter hurköp är att installera en luftvärmepump. Just nu är dessutom rätt tillfälle att börja använda en sån, den sparar mest pengar på höst och vår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.