Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det är en bra fråga. Man kan kanske tolka det som max 500 VA lysrör eller 200 W lågenergilampor eller 2kW "snäll" last. Så om man belastar med 200 VA lysrör finns 3/5 av kapaciteten "kvar" vilket skulle tillåta 120 W lågenergi.
1 svar · 756 läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Eller så är man ganska säker men frågar en extra gång innan man provar ;) yxis Har kontaktorn till att bryta och slå till en kompressor som står långt ifrån där den används. Jag hoppade över att bryta nollan.
10 svar · 42,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: ELKO har satt allting på motsatt sida som ELJO bara för att jäklas. Samma sak har Apple gjort, allt för att jäklas med majoriteten av människor. :) //Patrik
3 svar · 6,5k läst
·
A
Avemo: Spänningsmultiplicerare med diodstege låter som att det skulle krävas en förfärlig massa dioder och kondensatorer. Det brukar på de enklare vara en push pull-transformator som jobbar med runt 25 kHz och skapar c:a 325 VDC. Därefter skapas vad som kallas modifierad sinusvåg 50 Hz med hjälp av en H-brygga. Den modifierade sinusvågen skiljer sig från fyrkantvågen genom att den ligger på
40 svar · 10,2k läst
E
elmont: Det är enklare utan "spar" vid kors, och eftersom "enkelt som möjligt" är min ledstjärna så blir det så enkelt som möjligt på allt. Invecklat bara om det är ett måste ;)
7 svar · 12,2k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Hehe...mjo...skulle vara det då :)
26 svar · 5,6k läst
E
EndZone: Tack för alla svar! Värmetestet borde ju kunna vara svaret på frågan. Ska utföra det och återkommer med rapport :)
22 svar · 6,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Och jag bara måste nämna det. Det du skrev här gav inte någon av oss den minsta vägledning. Ty undersida och översida av en brytare är totalt värdelös information. Särskilt som dom kan bli vända hur som då dom monteras. :) Och dessutom är olika fabrikat olika konstruerade. Men bra att det löste sig, utan brända brytare/dimmers osv. d^_^b
19 svar · 22,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Det går ju att dra en ny kabel i ett markrör som man lägger på backen och kopplar in kabeln i varje ände permanent. Sedan är det bara att gräva ner slangen med kabel när tjälen är borta. Då får man igång det direkt. //Patrik
8 svar · 5,5k läst
Mugmaz
Mugmaz: Nu funkar det igen. Får kolla i sommar var det rinner in vatten.
10 svar · 2,5k läst
E
elmont: Dom gånger jag besiktigat elen i hus som ska byta ägare har det alla gånger slutat med att endera har säljaren prutat med den summan som det "troligtvis" skulle kosta att åtgärda bristerna eller så har säljaren betalat kostnaden. MEN då har besiktningen skett före köpet.
29 svar · 3,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] NEEJ! Lade just om uppfarten innan snön kom. Så här byts ingenting! :) :) (Men jag skall kolla nästa gång jag är vid korsvägen.)
17 svar · 2,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Visst, kör med kabel och sätt ett utanpåliggande uttag, men skit i IP44. Bara onödigt dyrt. //Patrik
11 svar · 6,2k läst
·
Y
yxis: [citat] Inkommande matning då, så att säkringarna "skyddade" nollan, eller?
3 svar · 2,1k läst
Y
yxis: [citat] Jag har inte specar på vad som är tillverkarnas orginalsäkring, multimetern är köpt begagnad för 25:- på "fordon och maskinlagret" som sålde ut gods som polisen beslagtagit och ingen sedan begärt ut. Jag köpte den för drygt 20 år sen men har sett på annonser att den är nog 30 år gammal. En Hung Chang 6010, annonserna från stenåldern antyder att den kan kanske klara 230V
27 svar · 13,6k läst
Y
yxis: [citat] Om du väljer ett skymningsrelä som inte drar igång belysningen om det är ljust efter strömavbrott så kan du enkelt sätta en vanlig timer först och sedan skymningsreläet efteråt. Om det inte går att hitta ett sådant skymningsrelä så leta efter en timer som har separata anslutningar till brytaren och motorn (kanske inte det minsta lättare?), i så fall kan timerns motor ha
13 svar · 11,8k läst
Y
yxis: Lämpligt halvledarrelä kanske kan funka för att styra bastulampan, med 230V-manöveringång från badrumsbelysningen?
16 svar · 6,0k läst
J
JOS81: Va bra! Eftersom jag aldrig sett det undrade jag om det fanns nån föreskrift om det. Tack för att ni svarade!
7 svar · 1,9k läst
P
petersv: Sen skadar det ju inte med högre klass än minimum. I badrum med dusch utan duschkabin eller annat fast som stoppar strålar hade jag satt IP44 i alla fall.
9 svar · 2,7k läst
B
Blomqvistarn: Ah, nu ser jag. Tack ska du ha!
3 svar · 2,8k läst
·
T
Thomas Hagaeus: Tack för tipset om tråden. Så det finns alltså bara som vred. 3*1 pol är ju inte riktigt samma. Jag vill kunna tända i beckmörker med armbågen om famnen är full så touch och skit går bort. Blir nog svagström och LED belysning som jag tänkt innan till innebelysningen. Ute funkar vredet bra däremot.
20 svar · 4,9k läst
snickarboden
snickarboden: KarinC>Sakerna står rätt klara i konsumentverkets skrift om konsumenttjänstlagen. http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/Lagar/Dokument/kov_konsumenttj%c3%a4nstlagen_2007.pdf Lagen är tvingande dvs de kan inte komma undan det och jag har lite svårt att se att de skulle kunna skylla på att du vanvårdat dimmern etc *ler lite* Det som gjorde
18 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Ja det förstår jag. Men ipklassningen blir ju i praktiken irrelevant om jag ändå drar en ny anslutningssladd till en torr plats. Då handlar det bara om att göra en snygg tätning mot väggen egentligen.... Så ovanstående + silikon borde rädda situationen. Vill man åt en högre ipklassning antar jag att en utanpåliggande kopplingsdosa är det jag ska använda, men bäst måste ju ändå
103 svar · 22,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En korrekt dimensionering av en lång ledning kräver lite uppgifter och beräkningar. Du kan lämpligen använda ElDim som finns här: http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor-2.html#post1471796 Lite bakgrund och formler som ElDim använder finns här: http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html En JFB tillåter inte hur långa kablar som helst.
2 svar · 1,4k läst
E
eviljava: Man kan brygga i dosan. Så gjorde elektrikern som monterade fresh-fläkten hemma hos oss. Det blir enklare den dagen vi vill styra fläkten m.h.a. belysningen hävdade han. Det argumentet kan jag köpa, även om det förmodligen bara skiljer några minuters arbete.
1 svar · 1,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Jag är oskyldig den här gången också :)
13 svar · 1,7k läst
Y
yxis: Vad jag förstått finns det fortfarande inga lok som använder halvledare direkt mot 16/25kV AC. Det lär nog däremot komma...
48 svar · 12,9k läst
R
Rakore: Tack Avemo!
6 svar · 12,1k läst
V
vectrex: Det är inga inbyggda drivdon i spottarna. Det är ett litet drivdon precis efter (15 cm sladd mellan) spotten. Drivdonet matas sedan av 230V AC. Jag köpte precis just sådana därifrån och det fungerar, men det blir bättre med typ en jolly om man vill kunna dimma. Det går att dimma dessa på 230V sidan före drivdonet, men det blir inte lika bra och åtminstonde jag hade problemet att det
4 svar · 6,4k läst
C
crippledkasketeer: Tackar för svaren, kabeln går mellan två rum på övervåningen och är klammad i golvsockeln. Det får bli EKRK /johan
5 svar · 12,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.