Jim A skrev:
asså, du frågade om ngt var tokigt med din ritning.

Jag tycker du ska anlita ngn som kan, jag blir lite orolig när jag ser din ritning som är helt tokig.

gör en riktig ritning

:wow:
Trådstartaren har ritat en bild för att forumets medlemmar ska se hur tankarna går och kunna komma med synpunkter. Ingenstans har hon eller han påstått eller ens antytt att det skulle vara en ritning.

Men det viktiga verkar vara uppfyllt. Elektrikerna i tråden verkar inte ha haft några problem med att skilja illustrationen från en riktig ritning och det är väl det viktiga :).

Jag som elektriker ser inget fel på "ritningen". Det är en amatörritning av en kund och för en elektriker är det främst placering av allmänuttag och belysning som är av intresse.

//Patrik

S
Lugn i stormen, elektrikern var här idag och kopplade allt. Han drog in en 5:a från el-centralen och delade in den i olika grupper så nu är där gott om kräm i alla uttag. Han kommer nästa vecka och slutför några mindre grejer som han saknade prylar till. Så det blir väl en faktura på 7 timmars arbete x 420kr = 2940kr. Sen tar de väl en slant för utkörning 420kr vilket blir totalt 3360kr.
Med moms och ROT så får jag väl pynta 2100kr.
Sen skickar jag räkningen till min far så blir det 0kr.
Helt klart värt pengarna! :D

Och vad har din far för adress...? :p

Han hade inget matrial med sig?

//Patrik

S
Patrik_Hed skrev:
Han hade inget matrial med sig?

//Patrik
Han påstod att han hade en tjänstebil som normalt inte var hans. Han hade inte ens vanliga vita klammer. o0

piotr skrev:
Och vad har din far för adress...? :p
Hehe, han lovade att betala räkningen som inflyttningspresent till mig.

Aha, men även om han inte hade något i bilen så borde han väl köpt grejer som du också måste lägga till i summan du tror det hamnar på eller bistod du med matrial kanske?

//Patrik

Patrik

Jag behöver ibland elektriker att dra och koppla in starkström och jag talar tydligt om att han behöver EKLK 3G1,5 och EKLK 5G2,5. Sedan kommer elektrikern, tittar till höger och tittar till vänster och säger, ska bara hämta kabel och då menar han inte från bilen.

Protte

Okej, men det var inte det jag syftade på. Det jag menar är att TS har bara räknat in arbetstid och resa i den summan han tror han kommer få på faktura, men det borde naturligtvis även tillkomma lite matrialkostnader. Det är det jag fiskar efter.

//Patrik

S
Patrik_Hed skrev:
Okej, men det var inte det jag syftade på. Det jag menar är att TS har bara räknat in arbetstid och resa i den summan han tror han kommer få på faktura, men det borde naturligtvis även tillkomma lite matrialkostnader. Det är det jag fiskar efter.

//Patrik
Jag hade köpt alla lampor, uttag och kontakter. Jag hade även dragit lite EKK Light i skåpen och satt en del kopplingsdosor. Det var dessutom mina kabelklammer som han fick använda. Det han står för är väl 5 meter kabel och någon stickkontakt och något annat.

Om elektrikern inte hade med sig grejer som han/hon kunnat räkna ut behövs så skulle jag iaf inte vara sugen på att betala ytterligare en reskostnad.

Visst, alla kan missa en sån grej men den kostnaden borde ingå i den allmänna timkostnaden. Det är svårt att speca på en beställning att elektrikern ska passa på att glömma saker i jobb åt nån annan kund istället :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.