8 316 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Eldragning i kök, är det rätt tänkt?
Sida 1 av 2
Vet inte om ni ser så bra på bilden men jag ska försöka förklara...
Röd kabel går direkt från proppskåp (egen säkring) till diskbänksskåpet där diskmaskinen sedan kopplas.
Grön kabel går från dosan i väggen till kyl/frys uttag som ligger i skåpet ovan kyl/frys.
Blå kabel går från dosan i väggen till en utanpåliggande kopplingsdosa för att splittas till två kablar som går vidare till vars ett kontaktuttag.
Lila kabel går från dosan i väggen till belysning under diskbänken. Detta kommer styras av en dimmerströmbrytare.
Ugn och häll kommer få matning av befintligt 3-fas uttag bakom spisen. En elektriker som var och tittade sa att hällen kunde ta sin matning därifrån, går det?
Fläkten kommer få sin matning från ett befintligt uttag i fläktskåpet.

Ser det bra ut eller är något tokigt? Första gången man planerar el till ett kök...
Värt att notera:
Väggarna är av puts och tegel så några extra rör kommer inte installeras och köksstommarna är redan monterade.
Röd kabel går direkt från proppskåp (egen säkring) till diskbänksskåpet där diskmaskinen sedan kopplas.
Grön kabel går från dosan i väggen till kyl/frys uttag som ligger i skåpet ovan kyl/frys.
Blå kabel går från dosan i väggen till en utanpåliggande kopplingsdosa för att splittas till två kablar som går vidare till vars ett kontaktuttag.
Lila kabel går från dosan i väggen till belysning under diskbänken. Detta kommer styras av en dimmerströmbrytare.
Ugn och häll kommer få matning av befintligt 3-fas uttag bakom spisen. En elektriker som var och tittade sa att hällen kunde ta sin matning därifrån, går det?
Fläkten kommer få sin matning från ett befintligt uttag i fläktskåpet.

Ser det bra ut eller är något tokigt? Första gången man planerar el till ett kök...
Värt att notera:
Väggarna är av puts och tegel så några extra rör kommer inte installeras och köksstommarna är redan monterade.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ser bra ut tycker jag. Du verkar läst på då det finns ganska många trådar här om hur kök bör dimensioneras.
Är det en trefasgrupp till dosan ovan dörren? Kan bli knapert annars.
Häll och ugn brukar dela på samma spismatning vid renoveringar, förutsatt att det finns tre faser, nolla och skyddsjord framdraget. Beroende på om ugnen kommer att gå mycket så kan man välja en tvåfasig eller trefasig 230 V-häll.
Är det en trefasgrupp till dosan ovan dörren? Kan bli knapert annars.
Häll och ugn brukar dela på samma spismatning vid renoveringar, förutsatt att det finns tre faser, nolla och skyddsjord framdraget. Beroende på om ugnen kommer att gå mycket så kan man välja en tvåfasig eller trefasig 230 V-häll.
Jag skulle överväga att antingen mata uttagen över bänken med 16A eller två separata 10A ledningar.
Kör du tex vattenkokare och brödrost eller micro samtidigt kommer det inte att räcka till annars.
Kör du tex vattenkokare och brödrost eller micro samtidigt kommer det inte att räcka till annars.
Kapar tråden lite då jag också håller på med köksrenovering. Det är i en gammal lägenhet med enfas och ont om fördragna rör och uttag. På den ena "sidan" i köket finns endast ett spisuttag, så dit behöver man alltså dra ström för diskmaskin, belysning och fläktkåpa. Tanken är att ta detta från en takdosa ovanför det sänkta taket, alltså dra VP-rör ovanför taket fram till väggen, och sedan fortsätta med kabel neråt. Min fråga är om kabel får dras bakom köksskåp, utan att dras i rör? Eller måste de dras i skåpen? Om de ändå måste dras i skåpen kan jag lika gärna börja montera väggskåpen och så får elen dras efteråt.
I och med den gamla installationen så kommer jag alltså få dras med underdimensionerade säkringar och för få grupper, men det har trots allt funkat ganska bra hittills.
I och med den gamla installationen så kommer jag alltså få dras med underdimensionerade säkringar och för få grupper, men det har trots allt funkat ganska bra hittills.
Om det är trävägg kan du borra in dej ovanför skåpen, släppa ner kabeln och fiska ut den i en ROT-dosa under skåpen. Ett annat alternativ är att hugga/fräsa in rör i väggen bakom skåpen så elektrikern kan dra kabeln efteråt.
Vänta nu...röd kabel ??? Lila kabel ???
minns jag fel...fas kan vara svart eller brun (röd förr i tiden ) och tänd släck vit kabel.
Jorden är gul/grön.
en vanlig 230V kontakt behöver då en fas en nolla en jord...eller ? Brun, blå,grön/gul. Ok
en 10 amp säk klarar ca 2000W, ska man ha mer power får man separera kontakterna eller säkra upp med 16 amp...eller !
Innan du drar el till häll ugn bör man veta vilken häll och ugn man ska ha...du kanske bara behöver 2 fas ( 2 svarta,en blå o en gul/grön, 2,5 kvadrats kabel) eller ??
Sedan brukar man lägga Ugn och Spis häll på separata säkringar...eller ?
Du har inte ritat ut alla kablar ? och fel färger ?
Eller så har jag missförstått din ritning helt...
En elritning bör visa alla kablar med rätt färger
minns jag fel...fas kan vara svart eller brun (röd förr i tiden ) och tänd släck vit kabel.
Jorden är gul/grön.
en vanlig 230V kontakt behöver då en fas en nolla en jord...eller ? Brun, blå,grön/gul. Ok
en 10 amp säk klarar ca 2000W, ska man ha mer power får man separera kontakterna eller säkra upp med 16 amp...eller !
Innan du drar el till häll ugn bör man veta vilken häll och ugn man ska ha...du kanske bara behöver 2 fas ( 2 svarta,en blå o en gul/grön, 2,5 kvadrats kabel) eller ??
Sedan brukar man lägga Ugn och Spis häll på separata säkringar...eller ?
Du har inte ritat ut alla kablar ? och fel färger ?
Eller så har jag missförstått din ritning helt...
En elritning bör visa alla kablar med rätt färger
Jag skulle tro att man vill ha knappen/dimmern till bänkbelysningen just vid bänken och inte vid dörren, fast i just det här fallet kan det kanske funka att ha vid dörren eftersom den är så nära.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag sätter alltid brytare för underskåpsbelysning i kombination med övriga strömställare.
Angående färgerna så tar jag för givet att det bara är några random färger valda och absolut inte de som kommer att användas.
Försök lägg bänkuttagen på varsin, egen fas. Ett sätt kan vara att dra in två faser till, till diskmaskin-uttaget och lägga DM på den ena och uttagen på de två övriga.
Envägsuttag till kyl och diskmaskin.
Underskåpsbelysning tar jag för givet att det fanns tidigare så den är biff och häll och ugn kan mycket riktigt dela på det bef. trefasuttaget.
Micro? Den bör ha egen 10 A säkring. Förslagsvis går det att dra in fler faser på belysninggruppen och lägga micro på än av de faserna.
Tror jag fick med allt då, givetvis går det att dra bänkuttag från nya faser på belysninggruppen och micro på DM osv osv. beroende på vad som ger enklast kabelväg.
Men om du anlitar en elektriker så är det bäst att du gör en ritning på vart du vill ha bänkuttag och belysning så fixar elektrikern resten. De flesta grejer har en standard-placering.
//Patrik
Angående färgerna så tar jag för givet att det bara är några random färger valda och absolut inte de som kommer att användas.
Försök lägg bänkuttagen på varsin, egen fas. Ett sätt kan vara att dra in två faser till, till diskmaskin-uttaget och lägga DM på den ena och uttagen på de två övriga.
Envägsuttag till kyl och diskmaskin.
Underskåpsbelysning tar jag för givet att det fanns tidigare så den är biff och häll och ugn kan mycket riktigt dela på det bef. trefasuttaget.
Micro? Den bör ha egen 10 A säkring. Förslagsvis går det att dra in fler faser på belysninggruppen och lägga micro på än av de faserna.
Tror jag fick med allt då, givetvis går det att dra bänkuttag från nya faser på belysninggruppen och micro på DM osv osv. beroende på vad som ger enklast kabelväg.
Men om du anlitar en elektriker så är det bäst att du gör en ritning på vart du vill ha bänkuttag och belysning så fixar elektrikern resten. De flesta grejer har en standard-placering.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sedan är det egentligen dumt att komma med elinstallationen när köket är monterat, men jag är medveten om att det ibland inte alltid blir som man tänkt sig. Det går ju att lösa en då, men det blir utanpåliggande kabel i skåp och under (men som inte syns när skåpen är fulla och kolla under skåpen gör man ju aldrig).
//Patrik
//Patrik
Bänkbelysningen kan ligga på vilken grupp som helst (åtminstone om det inte är eluttag i själva armaturerna), detsamma borde gälla takbelysning i köket.
Just ja, nåt jag brukar försöka komma ihåg att tjata om i köktrådar fast det inte ens frågats om det:
Fundera på om ni vill ha ledningar dragna för en stereo, typ dela översta skåpluckorna ovanför fläkt och kyl/frys i två halvor, såga ur ett stort hål i mitten på den övre luckan, klä hela luckan med (lagom tunt) tyg i samma färg som luckorna, strunta i handtag på de luckorna och lägg högtalare bakom. IR-fjärrkontrollförlängare till en stereoreciever eller kanske vitrinskåpslucka (eller öppen hylla) för recievern. Köp gärna nån billig lärbar fjärrkontroll och lär in från orginalfjärrkontrollen, och använd den billiga lärbara (eller förprogrammerade om det finns nån billig sån som passar) så gör det inte så mycket när (inte om...) fjärrkontrollen plumsar ner i diskvattnet...
Just ja, nåt jag brukar försöka komma ihåg att tjata om i köktrådar fast det inte ens frågats om det:
Fundera på om ni vill ha ledningar dragna för en stereo, typ dela översta skåpluckorna ovanför fläkt och kyl/frys i två halvor, såga ur ett stort hål i mitten på den övre luckan, klä hela luckan med (lagom tunt) tyg i samma färg som luckorna, strunta i handtag på de luckorna och lägg högtalare bakom. IR-fjärrkontrollförlängare till en stereoreciever eller kanske vitrinskåpslucka (eller öppen hylla) för recievern. Köp gärna nån billig lärbar fjärrkontroll och lär in från orginalfjärrkontrollen, och använd den billiga lärbara (eller förprogrammerade om det finns nån billig sån som passar) så gör det inte så mycket när (inte om...) fjärrkontrollen plumsar ner i diskvattnet...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
All belysning i köket bör ligga på samma grupp för att då kan man sätta alla brytare i kombination vid dörren. Belysning, ev. köksfläkt och några uttag längs golv och/eller vid matbord på en egen grupp/fas.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
