Slugge skrev:
Kan du haft fördröjt tillslag på nollan så du fick överspänning nån millisekund? Vad är det för JFB?
Ingen aning
Hager CDA225R
 
ullberg skrev:
så jag tog disktrasan och torkade på utsidan av järnet, och JFB löste omedelbart.
Fick du någon stöt, eller märkte du ingenting?
 
En JFB ska inte bryta nollan före faserna, eller sluta den efter, men man vet aldrig...
Å andra sidan kan det kanske förekomma störningar när alla tre faser bryts samtidigt - något som inte inträffar när man bryter en enskild säkring.
 
Kan även vara en transformator i någon apparat som genrerar en kraftig mot-EMK när spänningen bryts och knäcker andra förbrukare.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
En JFB ska inte bryta nollan före faserna, eller sluta den efter, men man vet aldrig...
Ja det kan ju så klart pierre81 råkat ut för.
Precis som du säger ska nollan brytas sist, men något kan ju vara fel i JFB'n.
 
Bo.Siltberg skrev:
En JFB ska inte bryta nollan före faserna, eller sluta den efter, men man vet aldrig...
Å andra sidan kan det kanske förekomma störningar när alla tre faser bryts samtidigt - något som inte inträffar när man bryter en enskild säkring.
Nej jag vet inte var det kan vara. Dock så är det samma uttag som både boxen och Wii är kopplade till....?
Jag har bara 230 matning till lägenheten. 1 fas och PEN.
 
En sak till jag kom på nu. Dom gånger det varit strömavbrott, byte av mätare osv, så har säkringen där jag har alla spelegrejer, tv och så löst när spänningen kommit tillbaka. Bara den säkringen. Så den brukar jag få återställa. Tror dock att boven i det dramat är min förstärkare.
 
Pierre1981 skrev:
Tror dock att boven i det dramat är min förstärkare.
Krallig transformator i den kanske?
 
Pierre1981 skrev:
När jag testade min JFB hemma senast gick min digitalbox sönder.
Kan ju bara vara otur också. Om boxen är på väg att lägga av kanske den inte klarade att vara avstängd en stund. Det är ju inte helt ovanligt att servrar som kanske stått och snurrat i flera år vägrar starta efter att de har varit spänningslösa ett tag.

Vissa boxar är ju i princip en (linux)dator och datorer i största allmänhet mår ju inget vidare av att stängas av okontrollerat. Det är ju inte säkert att boxen gått sönder rent fysiskt utan du det kan ju vara någon form av logiskt fel som gör att den vägrar starta. Det finns inget sätt att "fabriksåterställa" den eller på annat sätt "få in" ny mjukvara?
 
Alfredo skrev:
Kan ju bara vara otur också. Om boxen är på väg att lägga av kanske den inte klarade att vara avstängd en stund. Det är ju inte helt ovanligt att servrar som kanske stått och snurrat i flera år vägrar starta efter att de har varit spänningslösa ett tag.
Då brukar det vara batteriet till realtidsklockan mm i BIOS som har lagt av.
 
Eller en hårddisk som inte klarar av att starta upp trots att den kanske snurrat problemfritt i många år...:thumbdown:
 
mycke_nu skrev:
Kan även vara en transformator i någon apparat som genrerar en kraftig mot-EMK när spänningen bryts och knäcker andra förbrukare.
Bra poäng. På med nån snäll last som drar mer än värsta mot-EMK'n som kan genereras.

Med andra ord, dra på spisen före test-tryckande om man inte orkar dra ur alla förbrukare som står i standbyläge. Förutsätter "analog" spis med mekaniska omkopplare för varje platta. Fet lampa eller el-värmeelement är också bra laster för att "äta mot-EMK".

(Spisen eller motsvarande bör däremot med fördel vara avstängd när man slår på jordfelsbrytaren igen)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.