24 560 läst ·
21 svar
25k läst
21 svar
Trasig ringklocka, byta till batteri i den?
Lite off topic men jag försöker förstå hur det funkar. Hur är det kopplat om det är belysning i knappen? Är det spänning på hela tiden och den bryts när man trycker på knappen eller kopplas lampan bort och spänningen går vidare till klockan?
Lampan sitter parallellt med tryckknappen, och när knappen inte är intryckt flyter strömmen genom lampan istället, men eftersom lampan drar så lite ström påverkas inte magnetspolen i ringklockan.
Om det är belysning i knappen måste du ta bort lampan för att vettigt kunna köra på batteri, annars tar batterierna slut på nolltid.
Knapp med lampa ger alltså som snaggletooth skriver en viss liten ström hela tiden genom ringklockan. Om man t.ex. hempul-bygger en elektronisk ringklocka eller på nåt annat sätt har nåt som drar klart mindre ström (t.ex. bara ingången för ringklocka en "blinka-lampa-dövhjälpmedel"-grej) så finns en liten risk att lampan gör att det "ringer" hela tiden...
Knapp med lampa ger alltså som snaggletooth skriver en viss liten ström hela tiden genom ringklockan. Om man t.ex. hempul-bygger en elektronisk ringklocka eller på nåt annat sätt har nåt som drar klart mindre ström (t.ex. bara ingången för ringklocka en "blinka-lampa-dövhjälpmedel"-grej) så finns en liten risk att lampan gör att det "ringer" hela tiden...
Jag var ute lite i eget ärende. När hantverkarna lämnade huset efter en större renovering saknades locket till dörrklockan den funkar fortfarande med en transformator i källaren och belysning i knappen. Vad jag försöker lista ut är om det är standardgrejer så man inte köper någon inneenhet som inte lirar ihop med befintliga kabeldragningar och transformator.
Om du köper nån som inte har "elektroniska fräcka ljud" så borde det funka rakt av.
Kolla vad den du redan har är märkt.
Äldre trafos gick att koppla om för 3, 5 eller 8V AC, det kan hända att alla tre varianterna av spänning på ringklockan förekommit/förekommer...
Kolla vad den du redan har är märkt.
Äldre trafos gick att koppla om för 3, 5 eller 8V AC, det kan hända att alla tre varianterna av spänning på ringklockan förekommit/förekommer...
Jag slutade med batterier och kopplade in en trafo eftersom vi fick byta batterier stup i ett. Jag tycker det låter som en riktigt dålig ide att byta till batterier eller trådlöst istället för att laga den så att den fungerar underhållsfritt i några decennier.
Klicka här för att svara