Inkoppling jordfelsbrytare

72k läst  39 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har försöke mig på att ansluta in en "färdigkopplad" central med jordfelsbrytare...

* Dom inkommande faserna har jag kopplat till huvudbrytaren.
    * Den övre nollan från jordfelsbrytaren har jag kopplat till min inkommande nolla.
    * Den undre nollan från jordfelsbrytaren är kopplar jag ihop med alla jordar från lampor, uttag etc.

Är detta korrekt, känns som jag har gjort något fel...

Mvh Jimmy

2. B
    Medlem Nivå 1
    Du, jag ger dig ett mycket gott råd efter detta:

- Slå ifrån huvudbrytaren och ring en elfirma.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Om du kopplat utgången från jordfelsbrytaren till alla jordningar, så kan ju jordningen brytas om jordfelsbrytaren slår ifrån=livsfarligt! Gör om snarast! Jordningen får aldrig gå genom nånting som bryter kontakten till den.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Exakt hur ska det vara då?

5. X
    Medlem Nivå 2
    inkommande nolla in i JFB, utgående till noll skenan. Inkommande jord dras direkt till jord skenan. Sen om du ska ha säkringar som ligger utanför JFB t.ex värmepump etc måste du dela upp nollskenan.

6. R
    Medlem Nivå 1
    inkommande nolla in i JFB, utgående till noll skenan.
    Så har jag kopplat.

Inkommande jord dras direkt till jord
    Jag har ingen inkommande jord... Eller hur menar du?

7. B
    Medlem Nivå 1
    Som du har kopplat är helt åt h-----e.
    Inkommande nolla/jord måste först gå till jordskenan i centralen. Därifrån en nolla till N-anslutningen på jfb'ns uppsida. Från N-anslutningen på jfb'ns undersida till nollskenan i centralen. Du måste separera noll- och jordskenan.

8. R
    Medlem Nivå 1
    MAO ska jag flytta mina jordkablar till den vänstra skenan?

9. P
    Medlem Nivå 6
  10. R
    Medlem Nivå 1
    Okej, tack för hjälpen!!

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Det är sådana här frågor som får en att förstå den ibland hårda tonen i El-forumet...

12. R
    Medlem Nivå 1
    Skälvklart ska det komma en elektriker och kontrollera och koppla större delen av elen. Men jag behöver ju lite arbetsbelysning tills dess.

Får väl be om ursäkt om jag gjort er upprörda!

13. S
    Medlem Nivå 7
    Det är bra att du frågar och, förhoppningsvis, inser att det är potentiellt dödliga saker du hålls med. Det är en billig livförsäkring (och brandförsäkring) att låta en fackman kontrollera din installation.... Bra att du gör det.

14. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Som det ser ut på bilden så går det inte in några kablar på övre delen av huvudbrytaren. Sedan så är ju bygeln kvar mellan jord och nollskenan.

15. pellefant
    Medlem Nivå 11
    ligger inkommande fasledare på nedre vänstra skenan och därifrån går nollan in i jordfelsbrytaren? Y-kopplad nolla??????

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: