Hej! Jag har googlat runt kring detta ämne men det finns så mycket olika åsikter kring detta så jag vill reda ut detta nu!

Mitt scenario;

Jag ska koppla in tvättmaskin och torktumlare i en källare. Till rummet kommer en EKK5G2,5 in i en dosa, tre faser, nolla och jord, inga konstigheter. Tvättmaskinen ska avsäkras med 10A och tumlaren med 16A.

Mitt utförande;

Jag drar en EKK3G1,5 från dosan till tvättmaskinen och en EKK3G2,5 till tumlaren, kopplar dessa på varsin fas i dosan, samma nolla och jord. Sätter i en 10A säkring i fasen till tvättmaskinen och en 16A till tumlaren.

Är detta tillåtet? Själv tror jag att detta är tillåtet i detta fall. Vad säger ni?

Ja, om du märker upp i centralen att TM-fasen endast får säkras 10A.

Fast det verkar ju lite småsnålt att inte lägga 2,5 mm2 till båda.

Flyttar till EL

Nej, fortsätt med 2,5 mm2 på bägge.

//Patrik

Nu vet jag inte om jag märker ord. men TS skriver om att dra EKK till maskinerna. från maskinerna bör det gå anslutningskablar som är mjukare än EKK och liknande. Dessa bör då gå till en anslutnigsdosa med dragavslastning. Eller anslutas med stickkontakt i ett uttag.

Om den befintliga dosan med trefas sitter lämpligt till så kan man sätta ett anslutningslock på den med skruvplint och dragavslastning, och koppla in anslutningskablarna direkt i den. Anslutningskablar kan vara "ett snäpp" klenare dock minst 1,5 kvmm.

Varför ska jag dra 2,5mm2 till tvättmaskinen som är avsäkrad med 10A? Är väl onödigt.
Precis som du säger "hempularen" så går det anslutningskablar med stickpropp från maskinerna. Jag har två uttag som jag ansluter dessa till. Det är alltså mellan kopplingsdosan och dessa uttag jag håller på att dra kabel.

Anledningen är att det en oren lösning, det är inte speciellt snyggt att börja med 2,5 mm2 i centralen och sedan minska till 1,5 mm2. Därav kravet på att det måste märkas upp i centralen.

Vad jag dessutom ABSOLUT skulle avråda ifrån är att koppla in en torktumlare som drar 16A med stickpropp, det är att be om trubbel i form av brända kontakter och åtföljande brandfara. Anslut TT fast i en dosa med dragavlastning för anslutningskabeln i stället.

Snackar vi anslutningskabel eller installationskabel nu?

Eftersom det är en trefasgrupp (där två faser används) så ska alla säkringar vara lika, dvs 3x16 A om du behöver det. Det innebär genomgående 2.5 mm², även om det för utanpåliggande kabel med liten marginal kan räcka med 1.5 mm².

Vad är märkeffekten på TT?

Bo.Siltberg skrev:
Eftersom det är en trefasgrupp (där två faser används) så ska alla säkringar vara lika, dvs 3x16 A om du behöver det.
Jag antar efter tidigare diskussioner att det skall tolkas som att alla i gruppen ingående fasledningar måste klara högsta valda säkring, exv. 16A, men att det skulle vara OK att säkra ner en ingående fas? (Även om det inte är vanligt/standard.) (I TS fall så är det däremot olämpligt att gå ner en dimension när andra delar av gruppen behöver 16A)

Skälet till att jag frågar är att jag har en delad trefasgrupp med enfasigt anslutna laster i källaren. En av faserna går vidare ut i trädgården där jag bla har vägguttag som jag skulle vilja säkra upp till 13A. Längder osv. medger det. Alla andra faser---"grupper"--- håller sig kvar i källaren och de skulle också klara 13A, men det känns onödigt där. De klarar sig alldeles utmärkt med 10A.

(Det rör sig om en trefas grupp som är delad i dosa vid ombyggnad där det blir krångligt att dra om hela vägen från centralen; som fö är en gammal hederlig diazedcentral med jfb monterad.)

Det där med lika egenskaper på säkringarna är ett råd i elinstallationsreglerna som antagligen syftar på trefasiga laster, inkl fas-fas. I detta fall med enbart enfasiga laster ser jag inget skäl till något krav på lika säkringar. Man kan möjligen hänvisa till allmänna krav på praxis och överskådlighet.

mycke_nu skrev:
Vad jag dessutom ABSOLUT skulle avråda ifrån är att koppla in en torktumlare som drar 16A med stickpropp, det är att be om trubbel i form av brända kontakter och åtföljande brandfara. Anslut TT fast i en dosa med dragavlastning för anslutningskabeln i stället.
... eller använd blåa CEE-don om man vill ha urkopplingsbara kontakter ;):thumbup:

• Gilla
matsuastrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.