Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: De allra flesta apparater av detta slag har ett potentialfritt relä på utgången - jag känner inte till någon som inte har det. Det kan framgå av bruksanvisningen och inkopplingsschemat. Det måste t.ex vara separata anslutningar för belastningens in/ut och för strömförsörjningen till uret. Med uret bortkopplat kan du ohmmäta mellan dessa anslutningar för att säkerställa att det
16 svar · 5,3k läst
Y
yxis: Du känner igen en bimetalltermostat på att det klickar om den när du vrider förbi "nuvarande" temperatur även om du inte har nån ström inkopplat till elementet.
5 svar · 2,1k läst
Y
yxis: Frågan är väl om det är okej att luftvärmepumpens varv varierar? Om det "bara" är fläkten inomhus så kan det kanske kvitta, men om kompressorn sackar så är det kanske ingen höjdare?
6 svar · 1,9k läst
C
CurreOrrell: Om vi säger som så: barnlås på spishällen gör att man inte får någon signal till plattorna :) Nu väntar jag bara på elektriker som får dra fram nolla till spisen, så ska vi se om inte det här blir bra! Tack för svaren på mina frågor!
3 svar · 3,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: Ja, spänningsfallet över en LED är i stort sett konstant, för det är strömmen som styr ljusstyrkan.
23 svar · 21,2k läst
J
jaso: Har kikat på Schneiders hemsida men hittar inte riktigt något intressant (dvs snygg tryckknapp med tempsensor för ett hyggligt pris). Tänkte du på någon speciell?
2 svar · 2,7k läst
M
Moki: Det var transformatorn till en ljusslinga i en bordsgran. Mer exakt vet jag inte. Polisen som gjorde platsundersökningen tog med sig transformatorn och skickade den på undersökning. Undersökningen visade att transformatorn var orsaken till branden. Efter ett par veckor efter branden ringde det en försäkringstjänsteman som ville veta vilket märke det var, och var och när vi hade köpt
14 svar · 2,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den blir bra.
12 svar · 3,6k läst
Bo.Siltberg
12 svar · 3,6k läst
snaggletooth
snaggletooth: Om du tittar på lite närmare på kretsschemat så ser du att de kan kopplas likadant. De båda anslutningarna för nollan är byglad internt på båda elmätarna.
1 svar · 5,5k läst
·
P
Pölze: Självklart, sitter med telefonen så orkade inte strula med den :P men tack för att du tog dig tid! :)
3 svar · 1,4k läst
R
DIY_freak: http://se.mouser.com/ProductDetail/Cornell-Dubilier/PSU8830A/?qs=sGAEpiMZZMsh%252b1woXyUXj2xjAtvPpT8iAt6HoYgpK04%3d 88uF är säkert inga problem, de flesta kondensatorer har ändå ganska väl tilltagna toleranser.
4 svar · 1,8k läst
Y
yxis: En mellanväg om ni ändå har en elektriker på plats för elen i friggeboden är att komplettera stugan med jordfelsbrytare. Förutsatt att inget strular med den befintliga anläggningen så är det ett inte alltför omfattande arbete att komplettera med jordfelsbrytare, och om något skulle strula så innebär det att ni faktiskt blir tvugna att åtgärda ett problem som man ändå inte vill
4 svar · 1,0k läst
P
patrikjepp: bättre bild http://www.fagerhult.com/shop/produkt.asp?sprak=707&kategori_id=4&serie_id=197&produkt_id=523
9 svar · 6,6k läst
D
DanielJ91: Wago låter helt klart som det bästa, så jag kör på dem. Känns som jag har nog med kött på benen för att få detta gjort bra nu. Tack så mycket för all information, det uppskattas verkligen. Mvh Daniel
13 svar · 2,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Den har jag ju inte kostat på mig...:(
6 svar · 1,8k läst
electrocuted
electrocuted: i dagens fuskbyggarna togs detta med anställningsförhållande upp. dessutom såg man tydligt konsekvenserna av inkompetens bakom mejslarna.. sådär slarvigt hade jag inte ens gjort om det vore provisoriskt som ska sitta ett par månader. och inte skäms dom för det heller..
31 svar · 5,0k läst
H
hempularen: Skärpning! Nu har jag raderat ett antal inlägg i den här tråden som dels var personliga påhopp, dels tjatande om behörighetsregler.
50 svar · 21,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, tre olika faser är det centrala här. Det blir en trefasgrupp som då har gemensam N och PE. Tre olika faser säkerställer (nåja) att den gemensamma nollan inte blir överbelastad, om du inte kopplar in 40 lysrör el dyl. Men TM och TT är inga problem.
31 svar · 15,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Har du kontrollerat att hyllan inte är strömförande :cool: ?
4 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du behöver inte två dosor mitt emot varandra - dra röret direkt till dosan på utsidan. Utanpåliggande IP44-dosor brukar ha en utbrytning på baksidan för rör/slang. Enda problem är ev kondens.
12 svar · 18,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det finns lite trix för att få med tungt handbagage i kabinen, 20-25 kg har jag lyckats med på Skyways F50, när det har varit datorer, PS3, eller oscilloskop i väskan men jag skall nog inte berätta hur man gör här.. ;)
8 svar · 2,5k läst
Y
yxis: Garo verkar trevligt nog inte ge sig på att tillverka switchar, routrar å sånt om jag fattar deras sida själv. http://www.garo.se/produkter/pmediaprogram/mediacentraler.html Om LAN-portarna på Dovado-routern räcker så anslut mediacentral-kablarna för dina datorer & co med varsin patchkabel till varsitt LAN-uttag på routern. Raka kablar ska fungera. Om uttagen på routern inte räcker så
2 svar · 4,2k läst
Y
yxis: [citat] "Röret" i fråga får alltså tillverkas av t.ex. gips och/eller (givetvis skyddsjordad) metall. Min postning kan kanske låta lite tramsig men det är kanske inte helt dumt att faktiskt använda metall här. En rektangulär stav av lämplig dimension är nog inte så dumt. Det är en klassisk metod som jag själv använt för att montera en klase strålkastare på , fast då var det
12 svar · 12,0k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Vi är flera elektriker som häckar här så nivån är ganska hög. :) Fluxio är ett renodlat forum för oss i elbranchen
4 svar · 8,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo, enkelhet och enhetlighet väger tung. Ska förtydliga artikeln lite på denna punkt.
13 svar · 7,0k läst
J
Jungan: Bjälklaget är av trä och centralen sitter i en slags garderob. Låter på svaren som om det kanske är bäst att försöka borra sig ned den vägen.. jag får köra på det spåret och se vad elektrikern säger, tackar för hjälpen
4 svar · 5,7k läst
Glenn K
Glenn K: [citat] Finns på Elfa ser jag, ska kolla på den, tack för tipset :) Fyll gärna på med fler tips!
9 svar · 2,6k läst
P
plipp: [citat] Läskigt! har du varit hemma hos mej o tittat eller:) Tack tack för svar
3 svar · 1,1k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Är man orolig för kylan kan man ju alltid sätta ett litet element för DIN-montage i centralen
6 svar · 6,6k läst
Bloink
Bloink: Så länge elektrikern använder sig av "godkänt" material eller en komplett skarvsats ser jag inga problem i det. Händer att man får göra liknande på jobbet. Dock inte i lägenheter men principen är samma. EDIT: 2:a plats :)
8 svar · 16,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.