Hej!

En snabb fråga till någon som vet...
Är i full färd med att byta vägguttag/strömbrytare i huset. Vet inte om jag kan påstå vad jag gör men det funkar, är iofs på absolut basnivå..

Frågan då..
1. I vissa uttag är ena kabeln skalad på mitten, finns liksom ingen ände. Gäller både i vägguttag och i uttag för strömbrytare.
När jag nu ska byta, hur gör jag då? Den kabeln jag har är ju för tjock för hålen. Klipper jag den och får då två?
Se bilden på den nya strömbrytaren..

2. När det gäller vägguttaget så är det både fasen och nollan som är skalade på mitten. Sätter man den då i varsin ände på det nya uttaget? Om man nu ska klippa itu dem? Dvs en uppe och en nere på varje sida? (saknar bild men kan fixa?)

• IMG_1294.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om jag förstår dig rätt så går kabeln genom dosan och fortsätter till en annan dosa. Den är skalad och dubbelvikt innan den satts fast i strömbrytaren. Om så är fallet kan du klippa den och sätta de två ändarna i varsitt hål. På strömbrytaren finns två hål per anslutning, och det gör det troligen på vägguttaget också. På vägguttag finns det ofta extraplintar märkta med X. Kopplar du den ena på fas och den andra på X fungerar det inte bra. Se till att de verkligen sitter på samma anslutning.

Erik

Så om vi tar bilden ovan. De två som jag får när jag klipper itu kabeln ska då båda sättas i? Ja vad? I samma vita?

Redigerat:
Det stämmer att de på både vägguttaget och strömbrytaren är dubbelvikta ja...
Fixar bild..

Redigerat:
Nu blev det klurigare. Är nollan ansluten till strömbrytaren? Hur många trådar har du? Du bör nog lägga upp en bild på hur det är kopplat i dagsläget.

Se bilder.. vägguttaget.

• IMG_1295.jpg
    Skapa konto
  • fas.jpg
    Skapa konto
Finns bara två trådar..
Den blåa till höger är dubbelvikt och den bruna till vänster är "enkel". Den här ska alltså bytas ut mot den i bild 1, inlägg 1.

• IMG_1300.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
I vägguttaget går det bra att göra som du beskriver. Det uttaget har tydligen inga X-plintar.

I strömbrytaren verkar det lite lurigt. För att ersätta befintlig strömbrytare sätter du den ena tråden på L och den andra på 1 eller 2. Det är dock inte säkert att det är rätt som det är gjort. Nollan har inte i strömbrytaren att göra.

Är det nollan som bryts är det felkopplat.
Är fasen blå är det fel färg men inte felkopplat.
Det skulle kunna vara blå tändtråd som går till två lampor, och i så fall är det också fel färg.

För egen del skulle jag kolla upp vilket.

Erik

Om den blå nu är fasen och jag klipper itu den, sätter den ena delen på L och den andra?
Texten vid den blå kabeln på det gamla uttaget säger samma som för fasen på vägguttaget...

I uttaget i andra rummet är det likadant fast då är kablarna svarta och gröna.. =) Kul!
Eller inte..

Redigerat:
Det finns två hål i anslutningen för fasen (L). Du sätter en tråd i varje.

Hur gammal är elen? före 1970 var det inte lika standardiserat som nu beträffande färger. Det kan vara rätt enligt dåtidens regler. Enligt nuvarande regler får inte grön användas alls.

Bruten nolla och obruten fas bör undvikas. Fel färg på trådar kan vara förvirrande men är ingen fara med.

Huset är från -73...

Tack för hjälpen! Ska pilla med detta imorgon!

Å när vi kommer dit då det ska bytas trapp/kronbrytare och allt vad det heter så blir den elektriker. Lovar... =)

Redigerat:
Jag blir lite fundersam när jag tittar på bilden av det nya uttaget, jag ser en jordsymbol där. Är det ett jordat uttag? För det får du inte använda om det inte finns jord framdraget till dosan.

Det är inget jordat uttag.

Är det inte så att samma gjutna plastbit används till det jordade uttaget? Det finns ingen skruv i hålet för symbolen.

Troligt är att grundkonstruktionen är den samma, man ser tydligt att det fattas anslutningsskruv och insats för jorden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.