du behöver ju ha en nolla till ditt ur enligt ditt elschema, så förutsatt att det är en nolla vilket det borde vara så ser jag inga problem med att lägga in båda på ditt ur.
Jag kanske är trött, men jag förstår inte vad du menar med en tredje blå? Hur får du ut 3 st blå från 2 blå kablar?patrikjepp skrev:
Det ser förresten samma ut i dosan nere på första plan. Alltså skarvat tillsammans på samma sätt som på bilderna. Så att kablarna inte räckte är ju isf undermåligt arbete av elinstallatören. Eller?
Ok, bara orolig för att det kan bli nåt slags elfel om man kör två kablar på samma "kanal" i brytaren. Bäst att fråga för mycket än för litepatrikjepp skrev:
Hur ska jag förresten göra med den brytaren på nedervåning (2 fasadlampor) som har 3 bruna kablar? En går ju till L men kan man koppla de andra två i en och samma utgång som har lamp-symbolen på mitt klockur? Mittenutgången alltså?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Ja, det är så man kopplar elektriskt. Om det fysiskt inte skulle få plats får du skarva med en toppklämma.
På strömbrytaren på bilden finns däremot två "hål" för varje anslutning - där är alltså förberett för att kunna ansluta två ledare till samma plint.
På strömbrytaren på bilden finns däremot två "hål" för varje anslutning - där är alltså förberett för att kunna ansluta två ledare till samma plint.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Svårt att se på bilden om det kan gå in 2 trådaqr i hålen. OM du lyckas med det så kontrollera sedan att de verkligen sitter ordentligt, ryck i trådaran ett par gånger för kontroll.
Om dte inte går att få in 2 så får du skarva ihop dem med en 3e tråd dom du kör i i hålet på timern. Skaffa toppklämmor liknande de du har på bilderna. De kallas Wago och finns med olika antal poler (hål). Finns ex. på Clas olsson.
Om dte inte går att få in 2 så får du skarva ihop dem med en 3e tråd dom du kör i i hålet på timern. Skaffa toppklämmor liknande de du har på bilderna. De kallas Wago och finns med olika antal poler (hål). Finns ex. på Clas olsson.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Den är bästa valet !
En grej som inte redan tagits upp i tråden är att på stället du tagit bilden på gamla strömbrytaren så går det inte att se vilken brun som är inkommande fas och vilken som är utgående ledning till lampan.
Det är antagligen inte farligt att växla de två. Om du växlar dem så kommer tidurets klocka att stanna när utelampan släcks. Om du får det felet så är det alltså bara att växla de två bruna. Bäst är förstås att göra rätt från början.
De gulgröna har redan avhandlats men jag tar det igen: De gulgröna ska inte ändras - och de ska inte kopplas till tiduret.
Det är antagligen inte farligt att växla de två. Om du växlar dem så kommer tidurets klocka att stanna när utelampan släcks. Om du får det felet så är det alltså bara att växla de två bruna. Bäst är förstås att göra rätt från början.
De gulgröna har redan avhandlats men jag tar det igen: De gulgröna ska inte ändras - och de ska inte kopplas till tiduret.
Klicka här för att svara