8 625 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Byte av huvudledning
Du verkar ha bra koll på hur du kan lösa det på ett fint sätt, en liten sanering av det som sitter där och en normkapsling så har du en bra och ok anläggning med minimalt jobb.igorsol skrev:Gällande "lössittande" föremål så är det ringtrafo (högst upp bredvid skylten) och under, höger till vänster: DIN kopplingsur (2 moduler) som sitter i en 4-modulslåda, kontaktor för vattenberedare och ytterligare 4 kontaktorer (en oanvänt) för takvärme och element. Alla dessa styrs av uren. Jag tänker som variant att ta bort alla dessa lådor och ersätta de med en liten normcentral. Alla kontaktorer då kan fås i DIN utförande och sättas ditt tillsammans med JFB mm.
Kollade förresten röret som kommer till centralen i källaren. Där är det 3 faser och en PEN (blå). Det bör dock inte våra svårt att lägga till en jordtråd då röret är max 2 meter lång och går rakt ner.
Det också verkar att på alla centraler jord/nollskenan som sitter högst upp kan separeras genom att skruvas på högra sidan på ett propphus (som det är gjort på vänstra sidan) istället för nollskenan som det är nu.
Rrrrr: Detsamma gäller ju för t.ex. byte av ett vägguttag, ändring av en takstol, byte av däck på en bil och många andra saker. Vet man inte hur man ska göra är det farligt. Att koppla och förlägga el är förbehållet de med formell utbildning vilket jag själv tycker är bra. Att inspektera en elanläggning är tillåtet.
Lämpligt är att vidta skyddsåtgärder som att brya strömmen innan man demonterar beröringsskydd som t.ex. kapslingar, höljen på vägguttag osv. Innan man tittar och/eller känner på en elcentral skulle jag plocka huvudsäkringarna och se till att ta dem med mig.
Lämpligt är att vidta skyddsåtgärder som att brya strömmen innan man demonterar beröringsskydd som t.ex. kapslingar, höljen på vägguttag osv. Innan man tittar och/eller känner på en elcentral skulle jag plocka huvudsäkringarna och se till att ta dem med mig.
Nu har jag fått besök av en kille från elfirma. Det blev mycket som jag undrar över, till exempel:
* han sagt att för att byta huvudledningen måste nån från Fortum komma och slå av elen "på gatan" och dessutom senare plombera om. Det skulle kosta ett antal tusenlappar enligt honom. Jag kollade själv i mätarskåpet för säkerhetsskull och upptäckte att bara (relativt nyinstallerade) mätaren är plomberat, inget annat. Att man behöver inte slå av elen "på gatan" behövde man inte ens kolla då det finns ju huvudbrytare och proppar i skåpet. Huvudledningen är självklart kopplat efter dess.
* han sagt att han inte förstår varför 4-ledarsystem ledningen består av "överdimensionerade" 10 mm2 trådar. "Det är ju för 35 A fast propparna är på 25 A". Det framstår väl på många ställe (finns även svar från experten här) att 4-ledarsystem måste ha minst 10 mm2.
* han rekommenderade att inte byta huvudledningen trots att alla rör ligger tillgängliga nu. Ha sa att det går att byta genom att dra trådarna senare. Jag förstår att detta är själva tanke med rör, men det känns att man då ska behöva dra trådarna med en traktor då de är 6 mm tjocka, stuva och det finns fyra böjar i röret. Dessutom ändarna på trådar sticker ut ca 5 cm i mätarskåpet och ligger otillgängligt bakom centralen på andra sidan.
* han sa att i fall jag vill ändå byta till 5-trådsystem (6 mm2) från mätarskåpet till centralen den 5-te tråd ska inte kopplas för att det kommer bara 4 trådar i servisledningen. Se ovan.
* han sa att befintliga kontaktorer ska helst inte röras då de inte passar i normkapslingen. När jag påpekade att det finns norm-anpassade kontaktorer sa han att det hade hänt att de nya började strula. Vad då kan strula i en DIN relä som styrs av DIN ur och kopplar el-element? Om man kopplar den fel så blir det säkert problem, annars kan jag inte komma på nåt.
Det kändes rätt konstigt att han ville inte öppna centralerna, kapslingar med kontaktorer samt mätarskåpet. Jag misstänker att i mitt fall finns stor risk av "extra kostnader" pga saknade inspektion innan arbetet är påbörjat.
Det som jag vill säga är att jag räknar med att mitt projekt planeras av en tekniskt kunnig person, antingen elingenjör eller behörig elektriker, inte en säljare. Jag själv är en ingenjör (dock inte en elingenjör) och går inte så enkelt på. Men vad ska en vanlig "farmor" göra?
* han sagt att för att byta huvudledningen måste nån från Fortum komma och slå av elen "på gatan" och dessutom senare plombera om. Det skulle kosta ett antal tusenlappar enligt honom. Jag kollade själv i mätarskåpet för säkerhetsskull och upptäckte att bara (relativt nyinstallerade) mätaren är plomberat, inget annat. Att man behöver inte slå av elen "på gatan" behövde man inte ens kolla då det finns ju huvudbrytare och proppar i skåpet. Huvudledningen är självklart kopplat efter dess.
* han sagt att han inte förstår varför 4-ledarsystem ledningen består av "överdimensionerade" 10 mm2 trådar. "Det är ju för 35 A fast propparna är på 25 A". Det framstår väl på många ställe (finns även svar från experten här) att 4-ledarsystem måste ha minst 10 mm2.
* han rekommenderade att inte byta huvudledningen trots att alla rör ligger tillgängliga nu. Ha sa att det går att byta genom att dra trådarna senare. Jag förstår att detta är själva tanke med rör, men det känns att man då ska behöva dra trådarna med en traktor då de är 6 mm tjocka, stuva och det finns fyra böjar i röret. Dessutom ändarna på trådar sticker ut ca 5 cm i mätarskåpet och ligger otillgängligt bakom centralen på andra sidan.
* han sa att i fall jag vill ändå byta till 5-trådsystem (6 mm2) från mätarskåpet till centralen den 5-te tråd ska inte kopplas för att det kommer bara 4 trådar i servisledningen. Se ovan.
* han sa att befintliga kontaktorer ska helst inte röras då de inte passar i normkapslingen. När jag påpekade att det finns norm-anpassade kontaktorer sa han att det hade hänt att de nya började strula. Vad då kan strula i en DIN relä som styrs av DIN ur och kopplar el-element? Om man kopplar den fel så blir det säkert problem, annars kan jag inte komma på nåt.
Det kändes rätt konstigt att han ville inte öppna centralerna, kapslingar med kontaktorer samt mätarskåpet. Jag misstänker att i mitt fall finns stor risk av "extra kostnader" pga saknade inspektion innan arbetet är påbörjat.
Det som jag vill säga är att jag räknar med att mitt projekt planeras av en tekniskt kunnig person, antingen elingenjör eller behörig elektriker, inte en säljare. Jag själv är en ingenjör (dock inte en elingenjör) och går inte så enkelt på. Men vad ska en vanlig "farmor" göra?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ring en annan elektriker. Att inte ha koll på en sådan basic grej som att det krävs 10 mm2 om det är PEN-ledare är skrämmande.
Dessutom hade jag varit glad att fått försöka byta trådarna när rören är tillgängliga i stället för efteråt. Hängsle och livrem.
Edit: För seg.
//Patrik
Dessutom hade jag varit glad att fått försöka byta trådarna när rören är tillgängliga i stället för efteråt. Hängsle och livrem.
Edit: För seg.
//Patrik
Dock har kravet på 10 kvadrat PEN kommit till på senare år, majoriteten av huvudledningar är troligen just 6 kvadrat, 4-ledare. Men som sagt, han verkar lite yr men han var kanske bara säljare. Naturligtvis bättre att byta kablar nu när det är öppet. Kan förstå lite att han inte öppnar centraler osv då du inte gjort någon beställning än.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det jag syftade på var lite att om han har dålig kolla på minimumarea-kravet på PEN, vad har han då mer dålig koll på?
Om man helt och fullt ska följa alla regelverk så kan det hända att man måste bryta strömmen innan mätarskåpet för att få arbeta där. De flesta elektriker nöjer sig dock med att bryta brytare/skruva ur säkringarna innan huvudledningsbyte. Dvs nätägaren behöver bara komma dit för att plombera.igorsol skrev:Nu har jag fått besök av en kille från elfirma. Det blev mycket som jag undrar över, till exempel:
* han sagt att för att byta huvudledningen måste nån från Fortum komma och slå av elen "på gatan" och dessutom senare plombera om. Det skulle kosta ett antal tusenlappar enligt honom. Jag kollade själv i mätarskåpet för säkerhetsskull och upptäckte att bara (relativt nyinstallerade) mätaren är plomberat, inget annat. Att man behöver inte slå av elen "på gatan" behövde man inte ens kolla då det finns ju huvudbrytare och proppar i skåpet. Huvudledningen är självklart kopplat efter dess.
Förövrigt så kostar det ingenting att ta dit nätägaren för att bryta strömmen (inte här i alla fall). Jag har flera gånger ringt efter brytning för att tex skala om bränd ledning på serviskabeln innan huvudbrytaren.
Detta är fallet om din central (som idag matas med 3x10/10) i sin tur matar andra undercentraler med TN-C (fyrledarsystem). Har man väl gått över från 4-ledare till 5-ledare så får man inte gå tillbaka till 4-ledare.igorsol skrev:
Han menar nog på att "riktiga" bra kvalitetskontaktorer, typ "Telemecanique" inte ryms i en normcentral. För mindre effekter, i en vanlig villa, finns det dock fullt godkända kontaktorer av tillräcklig kvalitet. Tex Hagerigorsol skrev:* han sa att befintliga kontaktorer ska helst inte röras då de inte passar i normkapslingen. När jag påpekade att det finns norm-anpassade kontaktorer sa han att det hade hänt att de nya började strula. Vad då kan strula i en DIN relä som styrs av DIN ur och kopplar el-element? Om man kopplar den fel så blir det säkert problem, annars kan jag inte komma på nåt.
Tycker du kan gott ringa en annan elfirma för att få en "second opinion".igorsol skrev:Det kändes rätt konstigt att han ville inte öppna centralerna, kapslingar med kontaktorer samt mätarskåpet. Jag misstänker att i mitt fall finns stor risk av "extra kostnader" pga saknade inspektion innan arbetet är påbörjat.
Det som jag vill säga är att jag räknar med att mitt projekt planeras av en tekniskt kunnig person, antingen elingenjör eller behörig elektriker, inte en säljare. Jag själv är en ingenjör (dock inte en elingenjör) och går inte så enkelt på. Men vad ska en vanlig "farmor" göra?
Minns inte hur långa kablar det rörde sig om i detta fallet, men jag kan tycka att byter man ut 4 gamla 6 kvadrats ledare, som var godkänt för x antal år sen mot 6 kvadrat så har man gjort en förbättring även om dagens krav är 10. Får det plats med 10 är det naturligtvis bättre och då tar man det.
Så som jag förstod det uttryckte han bara sin förvåning att det var 10 kvadrats ledare i en såpass gammal installation, sen kan man ju tycka TS kunde ställt motfrågor direkt.
Så som jag förstod det uttryckte han bara sin förvåning att det var 10 kvadrats ledare i en såpass gammal installation, sen kan man ju tycka TS kunde ställt motfrågor direkt.
Finns ju ingen anledning att ha 10mm2 om man byter till femledarsystem. Ett mätarskåp för en villa är i normala fall begränsat till max 25A vilket gör att du kommer aldrig behöva mer än 6mm2.Slugge skrev:Minns inte hur långa kablar det rörde sig om i detta fallet, men jag kan tycka att byter man ut 4 gamla 6 kvadrats ledare, som var godkänt för x antal år sen mot 6 kvadrat så har man gjort en förbättring även om dagens krav är 10. Får det plats med 10 är det naturligtvis bättre och då tar man det.
Så som jag förstod det uttryckte han bara sin förvåning att det var 10 kvadrats ledare i en såpass gammal installation, sen kan man ju tycka TS kunde ställt motfrågor direkt.
Klicka här för att svara
