Hej!

Bakgrund:

Jag kommer om någon vecka få ett kort besök av en gammal bekant och hennes sambo som är elkektriker. Jag har blivit lovad att få hjälp med att koppla in ett trefasuttag 16A som jag främst kommer ha till min vedklyv. Eftersom besöket är kort och jag inte har mage till att låta elektriker-stackarn arbeta under hela besöket vill jag förbereda så mycket jag bara kan!

Även om jag inte är helt novis i ämnet så har jag insikt nog om att detta inte är något jag ska pula med själv eftersom det måste ske någon omstrukturering i diazedcentralen för att få ut tre faser. Tanken är att dra kabel direkt från centralen i min groventré, rakt genom en vägg ut till det vidbyggda kallgaraget. Från kallgaraget skall kabeln sedan gå utanpåliggande på en vägg några meter för att sedan gå rakt genom en vägg till och ut till en kallställd förrådsdel. Där vill jag ha mitt uttag! Total kabellängd blir ca 10 meter. Kabeln kommer alltså vara inomhus hela tiden och inte vara i kontakt med direkt solljus. Dock kommer den gå från varmt till kallställtt utrymme.

Mina frågor:

1. Vilken kabel är lämpligast att använda? EKLK? Och eftersom vi pratar trefas tar jag för givet att 5g2.5 är det givna valet?

2. Hur ska jag lämpligast göra genomföringarna genom väggen? Borra hål och dra kabeln genom ett VP-rör av lämplig diameter bara? Något annat att tänka på när det gäller den biten? Lutning? Kan man isolera VP-röret på något vis så man slipper att kalluft från garaget smyger in i groventrén?

3. Finns det några stödhylsor eller "flänsmuffar" eller liknande för att göra rörets ut/ingångar lite snyggare?

4. Är det godkänt att göra detta utan att installera en JFB? Jag ska snarast installera en JFB men jag har precis flyttat in i huset och ekonomin behöver stabilisera sig en aning innan jag har råd. Även om en JFB inte är såå dyr så kan det ju tillkomma en den felsökningsutgifter...

MVH Amrich
 
måste ha Jordfelsbrytare på alla elinstallationer
 
Alla nya elinstallationer antar jag :)

Då vet jag det, då får jag prioritera JFB först innan trefasuttaget. Då var den frågan löst. Någon som kan besvara övriga frågeställningar?
 
EKLK blir bra, du behöver inte ha rör genom väggen, men har du möss i väggarna kan det inte skada.

Täta runt kabeln kan du göra ned silikon eller i princip vad som helst. Tror inte det finns några hylsor, men du kan ju alltid fasa hålet lite så att böjen inte blir så skarp.
 
Ska man inte ha rör för kabelgenomgångar i väggar?
 
Flikar bara en en stilla påminnelse om att det som TS beskriver är behörighetskrävande. Att "förbereda" för en elinstallatör kan vara ett olaga elinstallationsarbete.

Glöm inte kolla att den som ska utföra era elinstallationer har behörighet.
 
Nähädu skrev:
Flikar bara en en stilla påminnelse om att det som TS beskriver är behörighetskrävande. Att "förbereda" för en elinstallatör kan vara ett olaga elinstallationsarbete.

Glöm inte kolla att den som ska utföra era elinstallationer har behörighet.
Om rätt kabel används o genomföringar genom väggar o dylikt är rätt utfört.kan det knappast
var olagligt med dessa förberedelser ,den behörige kopplar såklart i båda ändar
Ser inget olagligt i detta
 
Nej tyvärr. Det du beskriver är behörighetskrävande.
 
Allt som inräknas som elinstallationsarbete, alltså även förläggning av kabel och kanalisation ska utföras av elinstallatör eller yrkesman under överinseende av elinstallatör. Annars blir det olaga elinstallationsarbete.

Så enkelt är det.
 
Nähädu skrev:
Nej tyvärr. Det du beskriver är behörighetskrävande.
Du verkar vara en riktig paragrafryttare om man även sneglar tillbaka på gamla inlägg ;)

ON Topic igen så tycker jag att du ska prata med killen som kommer innan och berätta vad du tänker förbereda och om han har synpunkter eller är OK med detta. Men det du beskrivit so far låter väl ett OK, men det är som sagt elektrikern som kopplar in som har sista ordet.
 
Jag tackar för alla svar och synpunkter.

Det blir att köra med EKLK 5g2.5 och genomföring genom väggarna i VP-rör även fast det inte är nödvändigt.

Och för att hålla mig på rätt sida lagstiftningen får jag väl köpa in allt material, kabel, VP-rör och uttag och vänta med att borra och dra kabel tills elektrikern är på plats. Då kan ju kabeln dras, och hålen göras helt enligt elektrikerns önskemål.

Finns det fler synpunkter så fyll gärna på.
 
Ska vi vara petiga så räcker det inte med att killen är "elektriker". Han ska vara elinstallatör. Är han inte det så kan du lika gärna göra allting själv. Det är olagligt vilket som.

Appropå paragrafrytteri..
 
Nähädu skrev:
Ska vi vara petiga så räcker det inte med att killen är "elektriker". Han ska vara elinstallatör. Är han inte det så kan du lika gärna göra allting själv. Det är olagligt vilket som.

Appropå paragrafrytteri..
Jag ska se till att detta görs enligt gällande lagstiftning och av en behörig installatör. Nu vet jag åtminstone att jag kan köpa en EKLK och ett par meter VP-rör eftersom det kommer att komma till användning vid installationen.
 
Nähädu skrev:
Ska vi vara petiga så räcker det inte med att killen är "elektriker". Han ska vara elinstallatör. Är han inte det så kan du lika gärna göra allting själv. Det är olagligt vilket som.

Appropå paragrafrytteri..
Var står allt detta paragrafrytteri ,tacksam fför lagtext
o domstolsutlåtande :surprised:
 
Elinstallatörsförordningen SFS 1990:806 och ELSÄK-FS 2007:2 (ändring i 2010:4).
Nog om det nu.

Ett telefonsamtal till din gamla bekant kommer att reda ut vad han tycker du kan förbereda med. Tillvägagångssättet är annars i stort som beskrivits här. Men om du drar kabeln på ett sätt som han inte alls tycker om så är du tillbaka på ruta 1.

Dessutom är det krav på en JFB. Har svårt att se att det går att komma undan det kravet i lagtexten. Nya grupper och uttag får monteras i befintliga torra rum utan att man behöver installera en JFB, men ett uttag utomhus finns inga undantag för. En JFB kostar inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.