Det skadar inte att låta hålet / röret luta neråt mot den mindre "säkra" delen, dvs den där det är högst risk för fukt/kondens/vattenläcka i taket.

Man kan ju alltid använda en bockfjäder och böja till röret lite i ändan innan man trycker in det i hålet. Eller så gröper man bara ur ena kanten av röret lite så kabeln kan gena in i röret.

petersv skrev:
Det skadar inte att låta hålet / röret luta neråt mot den mindre "säkra" delen, dvs den där det är högst risk för fukt/kondens/vattenläcka i taket.

Man kan ju alltid använda en bockfjäder och böja till röret lite i ändan innan man trycker in det i hålet. Eller så gröper man bara ur ena kanten av röret lite så kabeln kan gena in i röret.
Ja, det kan nog vara klokt. Jag ska se till att borra lite snett så att röret lutar lite utåt mot det kalla delen.

Nähädu skrev:
Allt som inräknas som elinstallationsarbete, alltså även förläggning av kabel och kanalisation ska utföras av elinstallatör eller yrkesman under överinseende av elinstallatör. Annars blir det olaga elinstallationsarbete.

Så enkelt är det.
Å andra sidan finns ingen straffsats om arbetet utförs av obehörig men på ett korrekt sätt...

yxis skrev:
Å andra sidan finns ingen straffsats om arbetet utförs av obehörig men på ett korrekt sätt...
Jo.. olaga elinstallation resulterar väl i upp till ett år i sinkabirum.

mycke_nu skrev:
Jo.. olaga elinstallation resulterar väl i upp till ett år i sinkabirum.
(ursäkta att vi spårar ur tråden...).

Aha!
Finns det något fall där någon fällts för att olagligt ha gjort en korrekt installation?

Vad jag vet är det straffbart att bedriva elinstallation mot betalning om man saknar behörighet.

Om det blir skada eller brand vill knappast försäkringsbolaget ersätta, om man dragit elen själv. Det straffet vill man ju inte ha. Paragrafryttare eller ej, det är tyvärr bara för oss lägre stående allmänhet att acceptera att vi i princip bara får byta en stickkontakt.

Jag för min del tycker att den ordningen är helfel, och skulle hellre se ett system med "elkörkort" med olika behörighetsgrader som alla kan skaffa, även icke yrkesverksamma. Att det idag är lättare för en vanlig medborgare att få lagligt framföra ett 20 tons fordon i 100 knyck på allmän väg än att lagligt dra en kabel från A till B i sitt eget hem är barockt.

Men det är tyvärr den ordning vi har att rätta oss efter.

yxis skrev:
(ursäkta att vi spårar ur tråden...).

Aha!
Finns det något fall där någon fällts för att olagligt ha gjort en korrekt installation?
Du har nog rätt där, yxis. Måste i alla fall vara väldigt ovanligt.

Men för att göra en korrekt installation krävs litteratur för 5-10,000:-, 1000-talet timmars studerande, åtskilliga timmars träning där det är svårt att inte var med i fält och se verkligheten, och slutligen verktyg och mätinstrument för 10-20,000:-.

Bo.Siltberg skrev:
Men för att göra en korrekt installation krävs litteratur för 5-10,000:-, 1000-talet timmars studerande, åtskilliga timmars träning där det är svårt att inte var med i fält och se verkligheten, och slutligen verktyg och mätinstrument för 10-20,000:-.
Det där liknar mer en kravlista på en hjärnkirurg och det är ju beklagligt att all denna utbildning krävs där att jacka in en tvättmaskin. ;)

Det finns ju BB2-behörighet också som inte kräver lika mycket.

Nu tycker jag det börjar bli lite för mycket behörighetsdiskussion här i tråden.

hempularen skrev:
Nu tycker jag det börjar bli lite för mycket behörighetsdiskussion här i tråden.
Ja el-trådar har en tendens att gå åt det hållet! Men jag är nöjd och har fått svar på mina frågeställningar. Tackar för dem inläggen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.