Hej! Har ställt denna frågan till experten men elektrikern kommer nästa vecka och det finns ingen garanti att frågan kommer att besvaras innan dess. Så...
Vi bor i en 70-tals villa och håller på med badrumsrenovering. Nu har vi rivit ner ordentligt och upptäckte att huvudledningen från mätarskåp till elcentralen går under blivande badrumsgolv. Det är 4 st 10 mm2 kopplingsledare i rör, totalt ca 8 m. Röret är delvis skadat och dessutom är lite för trångt. På grund av detta tänkte vi passa på och byta rör och ledningen då det kan vara svårt att göra senare när badrumsgolvet är på plats.
Vi vill dubbelkolla uppgifter från elektriker och även få underlag för att göra en del inköp själva. Frågor är då vad gäller vid sånt byte?
* Ska man lägga 4 st trådar som tidigare (PEN installation) eller förbereda för 5-trådsmatning (med nolla och skyddsjord)? Om det är 4 trådar som gäller, vilken färg ska PEN tråden ha då: blå eller gul-grön?
* Får man ha samma färg på alla fasledare (svart eller brunt) med L1-L2-L3 märkning ?
* Vad ska det vara för material på isoleringen med tanke på att mätarskåpet sitter utomhus (dvs en del av ledningen kommer utsättas för minustemperaturer)?
* Ska man förbereda för eventuellt byte av elcentral (vi har gammal med propparna)? Ska man passa på och installera jordfelsbrytare?
tack på förhand!
Vi bor i en 70-tals villa och håller på med badrumsrenovering. Nu har vi rivit ner ordentligt och upptäckte att huvudledningen från mätarskåp till elcentralen går under blivande badrumsgolv. Det är 4 st 10 mm2 kopplingsledare i rör, totalt ca 8 m. Röret är delvis skadat och dessutom är lite för trångt. På grund av detta tänkte vi passa på och byta rör och ledningen då det kan vara svårt att göra senare när badrumsgolvet är på plats.
Vi vill dubbelkolla uppgifter från elektriker och även få underlag för att göra en del inköp själva. Frågor är då vad gäller vid sånt byte?
* Ska man lägga 4 st trådar som tidigare (PEN installation) eller förbereda för 5-trådsmatning (med nolla och skyddsjord)? Om det är 4 trådar som gäller, vilken färg ska PEN tråden ha då: blå eller gul-grön?
* Får man ha samma färg på alla fasledare (svart eller brunt) med L1-L2-L3 märkning ?
* Vad ska det vara för material på isoleringen med tanke på att mätarskåpet sitter utomhus (dvs en del av ledningen kommer utsättas för minustemperaturer)?
* Ska man förbereda för eventuellt byte av elcentral (vi har gammal med propparna)? Ska man passa på och installera jordfelsbrytare?
tack på förhand!
*Om det är 4 trådar är ddet brun, svart, grå och gul/grön som gäller. Om har 3 svarta faser märkta i änden funkar det också.
5 trådar tillkommer en blå tråd.
*Ja, satsa på en jordfelsbrytare eller 2. Det finns trådar om för- och nackdelar med gamla mot nya elcentraler men är det tillräckligt med plats i den kan man sätta jordfelsbrytare i en kapsling vid sidan om och använda den gamla. Sen får man nog se resten på plats.
5 trådar tillkommer en blå tråd.
*Ja, satsa på en jordfelsbrytare eller 2. Det finns trådar om för- och nackdelar med gamla mot nya elcentraler men är det tillräckligt med plats i den kan man sätta jordfelsbrytare i en kapsling vid sidan om och använda den gamla. Sen får man nog se resten på plats.
*När du nu byter är det lika bra att fixa 5-ledarmatning TN-S, det är alltid fördelaktigt och 6mm2 räcker.igorsol skrev:* Ska man lägga 4 st trådar som tidigare (PEN installation) eller förbereda för 5-trådsmatning (med nolla och skyddsjord)? Om det är 4 trådar som gäller, vilken färg ska PEN tråden ha då: blå eller gul-grön?
* Får man ha samma färg på alla fasledare (svart eller brunt) med L1-L2-L3 märkning ?
* Vad ska det vara för material på isoleringen med tanke på att mätarskåpet sitter utomhus (dvs en del av ledningen kommer utsättas för minustemperaturer)?
* Ska man förbereda för eventuellt byte av elcentral (vi har gammal med propparna)? Ska man passa på och installera jordfelsbrytare?
*Du kan ha samma färg på faserna men nollan blå och jord grön/gul.
*Ligger nuvarande matning infällt i rör hela vägen använder du RK som är enledare med PVC isolering, blir någon del utanpåliggande väljer du kabel istället tex N1XV edyl.
*Komplettera bara med JFB till den befintliga centralen om det inte finns andra skäl till byte tex större utvidgningar av installationerna. Den typen av centraler du har peakade nog i tekniskt utförande och kvalite vid tiden ditt hus byggdes så det finns inget skäl att byta i onödan.
Tack för alla svar. Det finns lite mer komplikationer som jag skulle vilje reda ut.
Idag så finns det 2 st centraler som är anslutna till huvudledningen - "belysningcentral"(ovan) och värmecentral (nedan). Matningen först kommer till värmecentralen (nedan) där det finns förgrening (under den bruna plattan). Huvudledare går fysiskt igenom förgreningen (inte skarvade utan skalade på mitten) och slutar i huvudbrytare i belysningcentralen (ovanpå).
PROBLEM 1. Förgreningen ser ut som färdigtgjord 4-pol enhet, dvs. det varken går att komplettera den med 5-e kontakt. Detta betyder att man ska förmodligen installera en separat förgreningsdosa vid sidan om och mata allt därifrån.
PROBLEM 2. Om man nu vill även installera JFB så antingen behövs 2 st (för vardera central för att de har separata huvudbrytare som matas direkt) eller måste man installera ytterligare huvudbrytare innan förgreningen.
PROBLEM 3. Noll/jord skena behöver delas (elektrikern bör veta hur? såga?) i både centraler.
PROBLEM 4. Slutligen så finns det ytterligare en central i källaren som är ansluten på en trefas grupp i belysningcentralen (16 A säkringar). Hurvida går jord / nolla dit har jag ingen aning.
Ser detta ut som ett "vanligt" fall som kan lösas till rimligt pris eller blir det flerdagars jobb för elektrikern?
Idag så finns det 2 st centraler som är anslutna till huvudledningen - "belysningcentral"(ovan) och värmecentral (nedan). Matningen först kommer till värmecentralen (nedan) där det finns förgrening (under den bruna plattan). Huvudledare går fysiskt igenom förgreningen (inte skarvade utan skalade på mitten) och slutar i huvudbrytare i belysningcentralen (ovanpå).
PROBLEM 1. Förgreningen ser ut som färdigtgjord 4-pol enhet, dvs. det varken går att komplettera den med 5-e kontakt. Detta betyder att man ska förmodligen installera en separat förgreningsdosa vid sidan om och mata allt därifrån.
PROBLEM 2. Om man nu vill även installera JFB så antingen behövs 2 st (för vardera central för att de har separata huvudbrytare som matas direkt) eller måste man installera ytterligare huvudbrytare innan förgreningen.
PROBLEM 3. Noll/jord skena behöver delas (elektrikern bör veta hur? såga?) i både centraler.
PROBLEM 4. Slutligen så finns det ytterligare en central i källaren som är ansluten på en trefas grupp i belysningcentralen (16 A säkringar). Hurvida går jord / nolla dit har jag ingen aning.
Ser detta ut som ett "vanligt" fall som kan lösas till rimligt pris eller blir det flerdagars jobb för elektrikern?
Det kan alltid vara lite besvärligt med att montera jfb på dessa centraler, här ser dock största problemet ut att vara platsen.
Jag skulle faktiskt föreslå att vänta med jfb tills ni byter hela centralen till en normcentral, då får man in allt i den och det blir mycket bättre!
Man kan dela upp på fler jfb lättare.
När jag ska byta central brukar jag säga max en dag, brukar dock ta 4-5 timmar max, men man vet aldrig när man monterar jfb, kan komma lite fel då.
Här har du lite kringutrustning som kan behövas flyttas, men jag tycker inte det borde ta mer än en dag att fixa denna centralen.
Vill ni ha in jfb så borde det fixas på max 4 tim!
Jag skulle faktiskt föreslå att vänta med jfb tills ni byter hela centralen till en normcentral, då får man in allt i den och det blir mycket bättre!
Man kan dela upp på fler jfb lättare.
När jag ska byta central brukar jag säga max en dag, brukar dock ta 4-5 timmar max, men man vet aldrig när man monterar jfb, kan komma lite fel då.
Här har du lite kringutrustning som kan behövas flyttas, men jag tycker inte det borde ta mer än en dag att fixa denna centralen.
Vill ni ha in jfb så borde det fixas på max 4 tim!
Varför byta till normcentral? Diazeder är utmärkta och en diazedcentral håller i all evighet (allt som slits vid kortslutning/överlast byts ju ut). Diazeder är naturligt strömbegränsande vid kortslutning.
Själv kompletterade jag min diazedcentral med en normcentral för ett par jordfelsbrytare samt några dvärgbrytare för uttagen utomhus samt några andra på en egen jordfelsbrytare mm. Men de flesta grupperna är fortfarande i diazedcentralen.
Själv kompletterade jag min diazedcentral med en normcentral för ett par jordfelsbrytare samt några dvärgbrytare för uttagen utomhus samt några andra på en egen jordfelsbrytare mm. Men de flesta grupperna är fortfarande i diazedcentralen.
petersv skrev:Varför byta till normcentral? Diazeder är utmärkta och en diazedcentral håller i all evighet (allt som slits vid kortslutning/överlast byts ju ut). Diazeder är naturligt strömbegränsande vid kortslutning.
Själv kompletterade jag min diazedcentral med en normcentral för ett par jordfelsbrytare samt några dvärgbrytare för uttagen utomhus samt några andra på en egen jordfelsbrytare mm. Men de flesta grupperna är fortfarande i diazedcentralen.
Vet att diazeder är bättre av den anledningen, men är nästan lite överkurs i en villa, industrin är dom klart bättre!
Men framför allt så är det lättare att komplettera, bygga om, dela upp m,m i en normcentral, sen tar det betydligt mindre plats och är mycket mer petskyddad. Nu ska ju inte folk in i centraler, men vi ser ju på bilden att trådskaparen har öppnat den och redan där gjort fel...
Jag sa bara vad jag tyckte, sen är det upp till ägaren av anläggningen vad den vill göra.
Men tror ändå att dom flesta elektriker rekommenderar att byta till en normcentral.
Eftersom nu flera diazed-kramare fått uttrycka sig här om att det inte finns någon anledning att byta till normcentral så kan jag väl dra några anledningar som jag tycker:
Det jag kommer på just nu.
I en villa bör man heller inte tänka på att diazed har fördel med att begränsa kortslutningsströmmen eftersom man oftast ändå har 16A diazed som huvudsäkring.
edit: Angående bytet av huvudledningen så skulle jag dra in ACEFLEX 5G6 kabel. Tunn, smidig och enkel att dra in i gamla rör. Och så behöver man inte vara lika orolig över att röret är av/trasigt på andra ställen osv.
- Säkrare beröringsskydd (man kan inte stoppa in fingret nånstans och få ström)
- Lättare att dela upp på flera JFB (eller som i detta fall, flera JFB och grupper före JFB (central i garagematningen?)
- Snyggare/prydligare
- Du behöver inte ha säkringar hemma för att byta om någon löser ut
- Enklare/snyggare att kombinera med andra saker som UR, Ringledningsdrafo, osv osv (ALLT på din bild skulle förmodligen få plats i samma nya snygga kapsling)
Det jag kommer på just nu.
I en villa bör man heller inte tänka på att diazed har fördel med att begränsa kortslutningsströmmen eftersom man oftast ändå har 16A diazed som huvudsäkring.
edit: Angående bytet av huvudledningen så skulle jag dra in ACEFLEX 5G6 kabel. Tunn, smidig och enkel att dra in i gamla rör. Och så behöver man inte vara lika orolig över att röret är av/trasigt på andra ställen osv.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Den fördelningsplinten går säkerligen att byta eller komplettera. Annars kan kabeln gå direkt till en ny normkapsling med JFBer om det underlättar. Det ser dock lite trångt ut. Så byte av hela härligheten kanske inte ligger så långt bort ändå. Det torde handla om en dags jobb.
Brasklapp: jag är inte utbildad/behörig.
Jag antar att det inte finns några problem att skarva fyra av ledarna i befintlig skarvanordning och komplettera med en femte plint för den femte ledaren. Om det är jord eller nolla som hamnar på "ny plint" avgörs bland annat av om jordplinten i befintlig skarvanordning också är direkt kopplad till centralens chassie/"ram".
En variant som KANSKE är okej är att låta nollan från en ny femledare gå direkt till den kapsling där två jordfelsbrytare monteras, och där antingen gå in med dubbla ledare i ena jordfelsbrytaren om jordfelsbrytaren är godkänd för två ledare, eller bättre sätta en plint i jordfelsbrytarkapslingen. Eftersom det ändå går åt åtta din-modulers bredd för två jordfelsbrytare så är det kanske lika bra att köpa en "riktig" enradig normcentral (brukar ha 13 platser) och få utrymme för plintar och eventuella personskyddsautomater/enfasjordfelsbrytare för speciella grupper eller vad man nu kan vilja ha. Jag gissar (mät själv!) att en modern central om en rad med 13 moduler får plats till höger om "värmecentralen" ifall man flyttar bort den där mindre lådan som sitter där nu. Kan det vara en ringledningstransformator?
Tänk på att det är en fördel att ha all utomhusel på separat jordfelsbrytare. En eller ett par personskyddsautomater i samma kapsling som jordfelsbrytarna kan vara bra som ny matning till grupper med utomhusel. Som bonus så får du någon/några diazed-säkringar lediga för annan framtida utvidgning.
Sitter jord och nolla på samma skena/plint i respektive central, eller är de delbara? Det är svårt att se på den övre centralen. På den nedre ser det ut att finnas tre nollskenor och en jordskena - om det är rätt inkopplat så bör jordfelsbrytare fungera bra på den. En bild tagen mer uppifrån så att man ser skenor ovanför propparna på den övre centralen vore bra.
Åtminstone förberedelsen för jordfelsbrytare - att dela upp nolla och jord på separata skenor - tror jag är ett måste för att få köra femledare. Nån annan får gärna fylla i vad reglerna säger om att (under en övergångstid) paralellkoppla två 6mm2-ledare, varav en blå och en gulgrön, som gemensam PEN. Jag tvivlar på att det är godkänt att paralellkoppla de färgerna som PEN, men om jordfelsbrytarinstallationen ändå står högt på todo-listan så är det bara ditt och elektrikerns samvete som avgör om ni är sugna på att bryta mot reglerna.
Jag skulle nog föredra att börja med att komplettera med jordfelsbrytare och därefter ändra inkommande matning.
Om jag vore dig så skulle jag se till att skaffa en täckplatta över hålet på lådan nedtill, där det verkar ha suttit något, kanske ett tidur till värmen.
Eftersom det är hela 35-37 använda säkringar (och 2-4 lediga platser) så lär det kosta en slant att byta allt till en modern din-skene-central. Välj själv vad du tycker är värt pengarna.
Eventuellt strul på grund av jordfel i befintlig installation lär vara densamma oavsett om du bara skaffar jordfelsbrytare eller byter hela centralerna. (En variant här är förstås också att byta ena centralen men behålla den andra ifall du känner för det. Om du byter t.ex. värmecentralen så får du ganska mycket fysisk plats ledig utan att det blir ett alltför dyrt byte).
Det kan kanske också vara en bra idé att rensa ut de där burkarna som sitter nedtill. Om det har funnits nån slags tidsstyrning av värmen som inte längre används och ni aldrig tänker använda den så är det onödigt att nån eventuell kontaktor är konstant dragen.
P.S. vad är det för nåt som sitter längst ner till höger? En liten normkapsling med en timer, eller? Vad styr den, är det kanske ersättare för timern som kan ha suttit i "hålet" i skåpet nere till vänster? Om det är en normkapsling så kan det vara snyggt att flytta den timern till en eventuell ny större kapsling där jordfelsbrytare & co sitter. Nån annan får kanske fylla i om det är okej att blanda el från två huvudströmbrytare i samma kapsling - här tycker jag att det borde vara rätt uppenbart att två jordfelsbrytare och ett fåtal andra apparater i en normkapsling lär vara kopplade till båda centralerna.
Bonusidé: montera upp ett vägguttag vid centralen som är kopplat till värmecentralen. Nästa gång nån jobbar i den övre centralen men har locket på på värmecentalen så är det trevligt att ha ström för sladdlampa o.s.v. tillgängligt.
Bonusfråga: Har det varit nån slags större anläggning vars bruk ändats, typ värsta mekaniska verkstaden som blev villa, eller vad används egentligen alla grupper till?
Jag antar att det inte finns några problem att skarva fyra av ledarna i befintlig skarvanordning och komplettera med en femte plint för den femte ledaren. Om det är jord eller nolla som hamnar på "ny plint" avgörs bland annat av om jordplinten i befintlig skarvanordning också är direkt kopplad till centralens chassie/"ram".
En variant som KANSKE är okej är att låta nollan från en ny femledare gå direkt till den kapsling där två jordfelsbrytare monteras, och där antingen gå in med dubbla ledare i ena jordfelsbrytaren om jordfelsbrytaren är godkänd för två ledare, eller bättre sätta en plint i jordfelsbrytarkapslingen. Eftersom det ändå går åt åtta din-modulers bredd för två jordfelsbrytare så är det kanske lika bra att köpa en "riktig" enradig normcentral (brukar ha 13 platser) och få utrymme för plintar och eventuella personskyddsautomater/enfasjordfelsbrytare för speciella grupper eller vad man nu kan vilja ha. Jag gissar (mät själv!) att en modern central om en rad med 13 moduler får plats till höger om "värmecentralen" ifall man flyttar bort den där mindre lådan som sitter där nu. Kan det vara en ringledningstransformator?
Tänk på att det är en fördel att ha all utomhusel på separat jordfelsbrytare. En eller ett par personskyddsautomater i samma kapsling som jordfelsbrytarna kan vara bra som ny matning till grupper med utomhusel. Som bonus så får du någon/några diazed-säkringar lediga för annan framtida utvidgning.
Sitter jord och nolla på samma skena/plint i respektive central, eller är de delbara? Det är svårt att se på den övre centralen. På den nedre ser det ut att finnas tre nollskenor och en jordskena - om det är rätt inkopplat så bör jordfelsbrytare fungera bra på den. En bild tagen mer uppifrån så att man ser skenor ovanför propparna på den övre centralen vore bra.
Åtminstone förberedelsen för jordfelsbrytare - att dela upp nolla och jord på separata skenor - tror jag är ett måste för att få köra femledare. Nån annan får gärna fylla i vad reglerna säger om att (under en övergångstid) paralellkoppla två 6mm2-ledare, varav en blå och en gulgrön, som gemensam PEN. Jag tvivlar på att det är godkänt att paralellkoppla de färgerna som PEN, men om jordfelsbrytarinstallationen ändå står högt på todo-listan så är det bara ditt och elektrikerns samvete som avgör om ni är sugna på att bryta mot reglerna.
Jag skulle nog föredra att börja med att komplettera med jordfelsbrytare och därefter ändra inkommande matning.
Om jag vore dig så skulle jag se till att skaffa en täckplatta över hålet på lådan nedtill, där det verkar ha suttit något, kanske ett tidur till värmen.
Eftersom det är hela 35-37 använda säkringar (och 2-4 lediga platser) så lär det kosta en slant att byta allt till en modern din-skene-central. Välj själv vad du tycker är värt pengarna.
Eventuellt strul på grund av jordfel i befintlig installation lär vara densamma oavsett om du bara skaffar jordfelsbrytare eller byter hela centralerna. (En variant här är förstås också att byta ena centralen men behålla den andra ifall du känner för det. Om du byter t.ex. värmecentralen så får du ganska mycket fysisk plats ledig utan att det blir ett alltför dyrt byte).
Det kan kanske också vara en bra idé att rensa ut de där burkarna som sitter nedtill. Om det har funnits nån slags tidsstyrning av värmen som inte längre används och ni aldrig tänker använda den så är det onödigt att nån eventuell kontaktor är konstant dragen.
P.S. vad är det för nåt som sitter längst ner till höger? En liten normkapsling med en timer, eller? Vad styr den, är det kanske ersättare för timern som kan ha suttit i "hålet" i skåpet nere till vänster? Om det är en normkapsling så kan det vara snyggt att flytta den timern till en eventuell ny större kapsling där jordfelsbrytare & co sitter. Nån annan får kanske fylla i om det är okej att blanda el från två huvudströmbrytare i samma kapsling - här tycker jag att det borde vara rätt uppenbart att två jordfelsbrytare och ett fåtal andra apparater i en normkapsling lär vara kopplade till båda centralerna.
Bonusidé: montera upp ett vägguttag vid centralen som är kopplat till värmecentralen. Nästa gång nån jobbar i den övre centralen men har locket på på värmecentalen så är det trevligt att ha ström för sladdlampa o.s.v. tillgängligt.
Bonusfråga: Har det varit nån slags större anläggning vars bruk ändats, typ värsta mekaniska verkstaden som blev villa, eller vad används egentligen alla grupper till?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
I en 70-talscentral finns det säkerligen möjlighet att separera N- och PE-skenorna - dock svårt att se på bild, men centralerna ser ju inte så gamla ut. Som sagt, installation av JFB handlar om en dags jobb för en elinstallatör. Det som ev kan kosta lite är huvudledningen till undercentralen. Om det bara är en 4-ledare så måste den kabeln bytas. Ta hem en elinstallatör som får titta på det.
Om det skulle bli för mycket jobb med 5-ledarsystem just nu kan du fortfarande lägga en 10 mm² 5-ledare i badrumsgolvet där den blå N läggs åt sidan så länge, och där den gul/gröna agerar PEN som idag.
Om det skulle bli för mycket jobb med 5-ledarsystem just nu kan du fortfarande lägga en 10 mm² 5-ledare i badrumsgolvet där den blå N läggs åt sidan så länge, och där den gul/gröna agerar PEN som idag.
Vet inte varför centralen är så stor. Det har funnits besiktningsfirma på BV och tapetbutik i källaren nån gång i tiden, så kanske elsystemet dimensionerades efter detta.
Gällande "lössittande" föremål så är det ringtrafo (högst upp bredvid skylten) och under, höger till vänster: DIN kopplingsur (2 moduler) som sitter i en 4-modulslåda, kontaktor för vattenberedare och ytterligare 4 kontaktorer (en oanvänt) för takvärme och element. Alla dessa styrs av uren. Jag tänker som variant att ta bort alla dessa lådor och ersätta de med en liten normcentral. Alla kontaktorer då kan fås i DIN utförande och sättas ditt tillsammans med JFB mm.
Kollade förresten röret som kommer till centralen i källaren. Där är det 3 faser och en PEN (blå). Det bör dock inte våra svårt att lägga till en jordtråd då röret är max 2 meter lång och går rakt ner.
Det också verkar att på alla centraler jord/nollskenan som sitter högst upp kan separeras genom att skruvas på högra sidan på ett propphus (som det är gjort på vänstra sidan) istället för nollskenan som det är nu.
Gällande "lössittande" föremål så är det ringtrafo (högst upp bredvid skylten) och under, höger till vänster: DIN kopplingsur (2 moduler) som sitter i en 4-modulslåda, kontaktor för vattenberedare och ytterligare 4 kontaktorer (en oanvänt) för takvärme och element. Alla dessa styrs av uren. Jag tänker som variant att ta bort alla dessa lådor och ersätta de med en liten normcentral. Alla kontaktorer då kan fås i DIN utförande och sättas ditt tillsammans med JFB mm.
Kollade förresten röret som kommer till centralen i källaren. Där är det 3 faser och en PEN (blå). Det bör dock inte våra svårt att lägga till en jordtråd då röret är max 2 meter lång och går rakt ner.
Det också verkar att på alla centraler jord/nollskenan som sitter högst upp kan separeras genom att skruvas på högra sidan på ett propphus (som det är gjort på vänstra sidan) istället för nollskenan som det är nu.

