lars_stefan_axelsson skrev:
Men om sanningen skall fram så är inte ens jag så petig att jag gör det. Något jag däremot alltid brukar göra är att "pröva" genom att t ex röra en fas mot nolla/fas-fas, pilla med skruvmejseln el. dyl. och se efter så att det inte blir någon ljusbåge (! :)),
Måste erkänna att även jag gör så, men det är faktiskt ingen bra vana alls. Det kan bli en sjuh-lvetes ljusbåge om det är högt säkrat (typ inkommande servis) och man kan mycket väl hamna på brännskadeavdelning, om inte värre.

Man skall mäta med instrument. Helst ett CAT IV sådant.
 
Ja, jag var otydlig. Att kortsluta först var alternativet till att kontrollmäta med spänning efter att man mätt noll. Inte istället för att mäta överhuvudtaget. Kortslutningen är innan jag sätter dit fingrarna. Och det borde kunna ge ett ännu värre resultat än ev. ljusbåge... (Jag kortslöt en 50A säkring när jag var yngre och dummare... Och var med när en äldre, men lika dum, kollega kortslöt en 125A. :) Så jag vet hur mycket det kan smälla.)

Min gång är alltså typiskt: mät (fuskar ofta med bara en testmejsel m glimmlampa när jag är "säker" på att jag brutit rätt grupp, typ "släckt lampan") , kortslut, rör med utsidan fingrarna.
 
Jag var också försiktig i början och "kortslöt" med skruvmejseln slentrianmässigt. Men så small det till en gång, och märket som blev i mejseln är en bra komihåg att alltid korta innan skruva. ;)
 
Jag skulle aldrig våga "provkortsluta" nåt som är avsäkrat mer än säg 16A, helst inte mer än 10A...

Risken att mätaren slutat fungera är rätt låg... jag har aldrig varit med om en mätare som inte över huvud taget gör något utslag vid 230V in även om mätaren kanske varit felaktig så att den visat fel (eller visat fel p.g.a. batteritorsk... Anekdot: Jag skruvade en gång isär en datornätdel i molekyler eftersom 12V-spänningarna verkade ligga på 19V. Jag såg inget fel... sen bytte jag batteri i mätaren och då blev spänningarna rätt igen... ;) )
 
Du skall aldrig lita på en multimeter mer än någon minut efter senaste mätningen. framförallt om du kopplar om den från att mäta ex. resistans till spänning. Risken att du råkar ställa in ex. DC mätning istället för AC mätning, eller att en halvdålig omkopplare på instrumentet ställer sig mellan 2 områden är stor.

Jag skulle vilja påstå att risken för fel eller felinställt instrument är väldigt hög.
 
yxis skrev:
Jag skulle aldrig våga "provkortsluta" nåt som är avsäkrat mer än säg 16A, helst inte mer än 10A...
Så efter att du mätt så sätter du dit fingrarna direkt? Tar ett redigt tag med högernäven kring aluminiumstegen och greppar FKn med vänster tumme och pekfinger och tar ett stadigt tag? Det gör inte jag... Det är alltså "kortslutning" när nästa steg är att sätta dit fingrarna vi pratar om, inget annat.


På den tiden jag jobbade som elektriker så sköt vi dock regelmässigt 10A för att slippa springa långt, klättra upp i taket och leta upp rätt säkring på en tavla med kanske 200 grupper. Hade tom en specialgjord stickpropp för det. Så även om det inte är att rekommendera så är det i regelfallet inte så dramatiskt. Den största jag med vett och vilja var med och kortade var på 63A, svetsade fast en 10mm2 i ena änden. Det skulle jag däremot inte upprepa idag. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
På den tiden jag jobbade som elektriker så sköt vi dock regelmässigt 10A för att slippa springa långt, klättra upp i taket och leta upp rätt säkring på en tavla med kanske 200 grupper. Hade tom en specialgjord stickpropp för det. Så även om det inte är att rekommendera så är det i regelfallet inte så dramatiskt. Den största jag med vett och vilja var med och kortade var på 63A, svetsade fast en 10mm2 i ena änden. Det skulle jag däremot inte upprepa idag. :)
Och så kommer någon hjälpsam själ och byter säkringen medan man jobbar..:eek:

Har jag inte koll på brytstället (typ huvudsäkringarna) så stoppar jag både säkringar och propphuvar i fickan.

Det har hänt olyckor när man enbart lossat huvudsäkringarna och medan jobbet pågår kommer kraftbolaget och kollar mätaren och drar åt huvudsäkringarna.

Har man sedan dvärgar skall man inte skjuta dem, det mår dom inte bra av.
 
mycke_nu skrev:
Och så kommer någon hjälpsam själ och byter säkringen medan man jobbar..:eek:

Har jag inte koll på brytstället (typ huvudsäkringarna) så stoppar jag både säkringar och propphuvar i fickan.

Det har hänt olyckor när man enbart lossat huvudsäkringarna och medan jobbet pågår kommer kraftbolaget och kollar mätaren och drar åt huvudsäkringarna.

Har man sedan dvärgar skall man inte skjuta dem, det mår dom inte bra av.
Nej, det är inte tillrådligt. Här var det dock inget problem eftersom de vänliga skälarna var vi, och man var tvungen att klättra upp på steg 9m i taket för att nå centralerna (bilindustri). "Tillträde förjudet". Dessutom så lämnade jag alltid kvar kortslutningen under arbetet. Och det här var inte för alla jobb. Vi körde även "lock out-tag out" när det var berättigat.

Och det fanns inga dvärgar på hela fabriken. Det fanns inte ens mäthål i propphuvarna på 80-talet utan vi fick sprätta bort glasen istället. :(

Idag är jag mycket mer försiktig, tejpar t ex gärna över när det skulle kunna komma någon annan och det inte går att låsa/göra obrukbart på annat sätt. Men visst fuskas det fortfarande en hel del med det här. Används exv. en hel del mobiltelefoner vid linjearbete och dylikt där man egentligen *själv* skall säkerställa att strömmen är bruten och låst.
 
hempularen skrev:
Du skall aldrig lita på en multimeter mer än någon minut efter senaste mätningen. framförallt om du kopplar om den från att mäta ex. resistans till spänning. Risken att du råkar ställa in ex. DC mätning istället för AC mätning, eller att en halvdålig omkopplare på instrumentet ställer sig mellan 2 områden är stor.

Jag skulle vilja påstå att risken för fel eller felinställt instrument är väldigt hög.
Det beror väl på vad man har för instrument och hur van man är att använda det, och också hur rutinmässigt jobbet är? Jag är rejält van med mina instrument och jobbar dessutom sällan med något där jag inte kan bryta strömmen genom att dra ur en stickpropp, varpå disken att det där femtioelfte tillfället då man gör fel med mätaren inte lär inträffa så lätt.


lars_stefan_axelsson skrev:
Så efter att du mätt så sätter du dit fingrarna direkt? Tar ett redigt tag med högernäven kring aluminiumstegen och greppar FKn med vänster tumme och pekfinger och tar ett stadigt tag? Det gör inte jag... Det är alltså "kortslutning" när nästa steg är att sätta dit fingrarna vi pratar om, inget annat.
Jag har iofs inte jobbat med något där det krävts stege och där nakna kopplingar varit åtkomliga. Det kanske för övrigt vore läge att ställa krav på nåt annat material i "elektrikerstegar". Jag fattar absolut varför de gamla trästegarna förbjöds men det kanske är läge att titta på moderna material? För övrigt så bör man väl helst ha kläder, skor och handskar av isolerande material, eller? (Jag inser att det är bakvänt att använda handskar när det inte behövs på grund av kyla, men då har man givetvis bara handske på "fel" hand).

Och visst, jag erkänner att det är inte alltid rationella skäl till varför man gör på ena eller andra sättet. Min upplevelse (som inte alls behöver stämma överens med vad som faktiskt är farligt) säger att ljusbågen/smällen från att kortsluta >16A är "värre" än känslan av 230V mellan två fingrar på samma hand.

lars_stefan_axelsson skrev:
Idag är jag mycket mer försiktig, tejpar t ex gärna över när det skulle kunna komma någon annan och det inte går att låsa/göra obrukbart på annat sätt. Men visst fuskas det fortfarande en hel del med det här. Används exv. en hel del mobiltelefoner vid linjearbete och dylikt där man egentligen *själv* skall säkerställa att strömmen är bruten och låst.
Jag har faktiskt en såndär "reparation pågår, maskinen får ej startas"-skylt som jag brukar använda även i min egen stuga. Jag skulle givetvis inte köpt en färdig sådan skylt till det ändamälet, men när jag ändå har den från ett tidigare jobb så kan jag lika gärna använda den. :thumbup:
 
yxis skrev:
Och visst, jag erkänner att det är inte alltid rationella skäl till varför man gör på ena eller andra sättet. Min upplevelse (som inte alls behöver stämma överens med vad som faktiskt är farligt) säger att ljusbågen/smällen från att kortsluta >16A är "värre" än känslan av 230V mellan två fingrar på samma hand.
Jag har bara fått två riktiga smällar när jag inte var beredd. Tog ett bra tag med tumme och pekfinger för att vrida till en RK, när killen i andra änden satte in kontakten i vägguttaget... Hela underarmen domnade bort ganska redigt, och länge. :( Satte vid ett annat tillfälle pekfingret över fas och jord i en liten fläkt. Hade två små vita ärr på fingertoppen ett bra tag efter det. Och ont gjorde det. :(

Jag kortsluter hellre 16A säkringar tills korna kommer hem än förlitar mig på att jag skulle befinna mig i en tillräckligt ojordad miljö... ;)

Och jag har hittills aldrig bränt en säkring pga att jag glömt göra spänningslöst. Ta i trä(!). ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.